Finn T Pedersen skrev:Når man montere et spær i gearkasse bliver bil MEGET følsom overfor om der er forskellige dæk på, antal milimter mønster, osv..
Monterede en spærkasse, skal siges den spærede meget, den første gang jeg gav den gas, havde jeg nær røget i grøften..
Kørte skuffet tilbage og trode der var galt med gearkasse, rene kiggede hurtigt på dæk, og sagde, sæt de bagerste om foran, kiggede mærkeligt på ham, men gjorde det.
Problem løst, bilen kørte lige ud igen....
Nu snakker trådstarter om et Peloquin ATB-spær - det er samme type som Quaife. Det er faktisk lidt noget sludder at omtale det som spær, men det er heller ikke rigtigt åbent - så fair nok.
Anyway - finten ved de ATB-differentialer er at de slet ikke er så følsomme i det daglige - det er først når den får noget mad.
Det er i øvrigt også et svar til John Sahl som jo er "nervøs" for sin gadebil.¨
Så længe der ikke er noget synderligt belastning på, så virker differentialet fuldstændigt som et åbent => totalt så konen kan køre.
Dette står i skærende kontrast til det pladespær jeg havde i min gamle baghjulstrukne Escort - holy smokes. Det var simpelthen ikke til at have med at gøre når man kørte stille og roligt og skulle dreje. Det er nærmest beregnet på at man altid kører som en tosse

.
Vapper man go load-pedalen ned på et ATB-diff til gengæld, så begynder det at arbejde - og i sving kan det VIRKELIGT mærkes. Det forandrer totalt hvordan bilen kører - heldigvis til det bedre.
Jeg har ikke prøvet et rigtigt stift pladespær på en FWD'er, så jeg ved ikke hvordan karakteristikken er her - men mange tror jo at et spær får en FWD-bil til at ville understyre - med et ATB-diff ku' det ikke være længere fra virkeligheden.
En anden ting man skal tænke over med ATB-differ er at den konstante fordeling frem og tilbage mellem de to hjul, gør at man virkelig kan opleve noget ruskeri, rykken i rattet osv. når den får noget at leve af.
Det mærkes ret tydeligt i sving.
Det mærkes så også lidt når man hugger den af ligeud fra stående, hvis der er en lille smule uens underlag - der skal kæmpes lidt med rattet.
Slutteligt så er det værd at bemærke at et ATB-diff er afhængigt af at der er bare LIDT friktion på begge hjul. Slipper det ene hjul helt, så er det ikke bedre end et normalt åbent differentiale.
Derfor handler det om et undervogns setup som sikrer at alle trækkende hjul hele tiden holder sig til jorden. På min Golf betød det bl.a. afmontering af forreste krængningsstabilisator så inderste forhjul ku' få lov at strække sig ned (med 320 pund/tomme fjedre var den også mindre nødvendig). Alternativt kan mindre rebound dæmpning være en mulighed.