Side 5 af 12
: 09 nov 2006, 21:31
af uno
Vil ikke dømme hvad virker/ikke men på
http://www.dbilas.de
og kig eksempelvis på fiat uno turbo... den blødeste knast er ca 280 og den skarpe ca 300
det er også den skarpeste jeg har set data på til en turbobil.
Den skarpeste na jeg har læst data er en opel samme sted på 342.
Har ikke læst på hvordan deres opgivelser er -hvornår de tæller en grad som åben.
noget jeg har lagt mærke er at mange knaster der bliver opgivet som turboknaster har lav udstødnings grader end indsugning.. -eks 280/260
: 09 nov 2006, 21:32
af cossiemanden
At ville sætte 304`knaster i en turbomotor kunne sagtens fungere, men du vil få et så smalt trækområde så den vil blive næsten ubrugelig, medmindre den kan trække til VILDT mange omdr.
Derfor man som regel går på komprimis og sætter knaster i med mindre duration for at holde gang i turbo...
: 09 nov 2006, 21:34
af cossiemanden
uno skrev:Vil ikke dømme hvad virker/ikke men på
http://www.dbilas.deog kig eksempelvis på fiat uno turbo... den blødeste knast er ca 280 og den skarpe ca 300
det er også den skarpeste jeg har set data på til en turbobil.
Den skarpeste na jeg har læst data er en opel samme sted på 342.
Har ikke læst på hvordan deres opgivelser er -hvornår de tæller en grad som åben.
noget jeg har lagt mærke er at mange knaster der bliver opgivet som turboknaster har lav udstødnings grader end indsugning.. -eks 280/260
Også korrekt, man sætter gerne en mildere udstødningsknast i for at forbedre tomgang/kørbarhed og da udstødningskanalerne generelt er NOGET kortere end indsugning kan dette gå uden de store problemer
Og lige i uno tilfældet så er den jo 8v med en enkelt knast så der kan de gå ind og kompencere både hvad angår overlab og løft både på ind og udst siden

: 09 nov 2006, 22:23
af RollaGTi
Hmm, havde tænkt mig og lave en lidt lang turbomanifold. Hvad fremmer ellers even til og lave mange hk ?
: 09 nov 2006, 22:28
af cossiemanden
Jamen skal du lave mange hk så er det generelt udtrykket "jo større jo bedre" ment på den måde at så skal du vælge vilde knaster, større gasspjæld, maksimalt portet topstykke, indsugningsmaniflod med større kammer, STOR turbo, store trykrør og stor udstødning... hvis du forstår ideen?
Hvor mange hk går du efter?
: 09 nov 2006, 22:53
af HenrikGM
cossiemanden skrev:Jat så skal du vælge vilde knaster, større gasspjæld, maksimalt portet topstykke, ?
Se volvoeksemplet i anden tråd her iaften. Der er eksempel på knastaksler. Vild knast skal nok forståes på den måde at e meget frit flowene motor tillader meget vilde knaster.
Max portet topstykke er ikke nødvendigvist et plus. Tror der er mange der ødelægger deres topstykke når de udvider til max.
Al den tuning der fungerer på en sugemotor virker bedre på en turbomotor. Alt handler om flow.
: 09 nov 2006, 23:01
af cossiemanden
HenrikGM skrev:cossiemanden skrev:Jat så skal du vælge vilde knaster, større gasspjæld, maksimalt portet topstykke, ?
Se volvoeksemplet i anden tråd her iaften. Der er eksempel på knastaksler. Vild knast skal nok forståes på den måde at e meget frit flowene motor tillader meget vilde knaster.
Max portet topstykke er ikke nødvendigvist et plus. Tror der er mange der ødelægger deres topstykke når de udvider til max.
Al den tuning der fungerer på en sugemotor virker bedre på en turbomotor. Alt handler om flow.
Nu kunne jeg godt gå igang med en længere forklaring, men jeg vil også gerne i seng i aften INDEN klokken 12 i aften;)
MEN ja FOR store huller kan også gøre det værre, men nu regnede jeg ikke med at de folk som spørger om 4-500+hk porter deres toppe selv, så derfor jeg skrev det sådan.
At lave en top på en 1,6L og opefter som kan lave så meget effekt, kræver en DEL erfaring og de rigtige maskiner samt xpertise hvis det skal fungere bare nogenlunde.
: 09 nov 2006, 23:13
af HenrikGM
Jeg ved godt hvad du mener, men vi skal huske på at mange brugere herinde har tænkt sig at lave det meste selv. Derfor kan "maxportet topstykke" måske lede nogen til at starte grovfilen og dermed ende med et dårligere udgangspunkt end et originalt topstykke. Men toppen på Daniels motor er nok slet ikke så tosset endda.
Det er vist værd at anerkende at flere af vores skribenter har ganske høje litereffekter på hjemmelavet grej, men ja, flowforbedringer på topstykker kræver en del håndelag og erfaring for hvordan luften arter sig. Mindre kan være bedre. Endda MEGET bedre, interessant nok. Men som du siger, så er det vist en anden diskussion, en anden aften..

: 09 nov 2006, 23:18
af cossiemanden
hehe, u bet
Og ja, skal lige vende mig til at folk kan selv herinde, men det kommer nok

: 10 nov 2006, 06:54
af K-FINN
Nu er der heldigvis mange meninger om hvordan man skal lave en motor, nok derfor der er så mange forskellige opsæt..
Jeg ville hellere satse på noget mere løft.
Som henrik skriver, det er flow det handler om, altså så meget luft igennem som muligt, og der mener jeg at løftet har en stor rolle.
Har prøvet med skarbere knast 285 grader, og der fik jeg godt nok en mærkelig momentkurve, lige som om den tabte pusten efter den havde nået max moment..
Har set på 1,6 20v hvad bare lidt mere løft kan gøre...
MVh Finn