Spark table og turbomotor

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#41 Indlæg af Havneren »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Alle dage - Hellere for fed end for mager.

Ja havner det giver jeg også udtryk for, hellere lidt mindre hk og så det holder længere.
MVH Finn


Ja... Det er lige før jeg vil sige, at den ikke er længere end det - og 0,5 forskel i AFR gør jo ikke den store forskel (Fra 11,5:1 til 12:1).

V/h Chr
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#42 Indlæg af Havneren »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Har aldrig påstået at 11,5-1 er der hvor den yder mest, skriver endda at jeg er sikker på at egon's ville yde det samme med mindre tryk, og højere AFR.
MVH Finn
¨

Det var Klyfax´es indlæg hvor han referere til den gamle tråd som jeg hentydede til - Ikke det du skrev.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#43 Indlæg af K-FINN »

:wink:
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#44 Indlæg af Morten VJ »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Alle dage - Hellere for fed end for mager.

Ja havner det giver jeg også udtryk for, hellere lidt mindre hk og så det holder længere.
MVH Finn


Så bør du nok opgradere dit tændings anlæg for at kunne tygge den federe blanding :wink:

Men som Havneren skriver vi lærer alle nyt hver dag, og har lov til at ændre standpunkt hvis det ny indlærte giver en mening.

Det er vel egentlig det dette forum er til for at gøre :?:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#45 Indlæg af K-FINN »

Morten VJ skrev:
Finn Tolstrup Pedersen skrev:Alle dage - Hellere for fed end for mager.

Ja havner det giver jeg også udtryk for, hellere lidt mindre hk og så det holder længere.
MVH Finn


Så bør du nok opgradere dit tændings anlæg for at kunne tygge den federe blanding :wink:

Men som Havneren skriver vi lærer alle nyt hver dag, og har lov til at ændre standpunkt hvis det ny indlærte giver en mening.

Det er vel egentlig det dette forum er til for at gøre :?:

MVH

Morten



Hehe ja det var nu mest ment i spøg, toyota plejer nok at kan tænde igennem. :D
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#46 Indlæg af Havneren »

Man er ikke i tvivl om hvad Finn kører :lol:
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#47 Indlæg af klyfax »

HAHA, nej det er man ikke :) Alt det her snak giver blod på tanden.

Er det virkeligt 3000 kr. værd at køre med LM-1, i stedet for en normal Lampesonde?

Hvis du køre bane, kommer man jo aldrig i op i topfart, men motoren yder stadige 112% (Toyota, for nogle biler mindre :) ) så skal man vel også køre med for fed blanding? Eller hvad? Motoren for jo koldere luft ind ved høje hastighedere. Mere luft, varmere stempler, korrekt?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#48 Indlæg af Morten VJ »

klyfax skrev:HAHA, nej det er man ikke :) Alt det her snak giver blod på tanden.

Er det virkeligt 3000 kr. værd at køre med LM-1, i stedet for en normal Lampesonde?

Hvis du køre bane, kommer man jo aldrig i op i topfart, men motoren yder stadige 112% (Toyota, for nogle biler mindre :) ) så skal man vel også køre med for fed blanding? Eller hvad? Motoren for jo koldere luft ind ved høje hastighedere. Mere luft, varmere stempler, korrekt?


En wb og en Nb kan sammenlignes lidt med at have et thermometer, eller at måle temperaturen med fingeren.

Fingeren kan fortælle dig ar det er av varmt, men thermometret kan fortælle dig helt nøjaktigt hvor varmt det er.

Det er slet ikke nødvendigs med en lm1, man kan snildt nøjes med en LS1, hvilket giver en kraftig besparelse.

Kortsagt ja det kan godt betalesig at investere i en WB løsning.
Som investering betragtet kommer min LM 1 ind lige efter Investeringen af MS.

Uden en WB kører du næsten blindt, og bliver nød til at stole på dine erfaringer.
Med en WB bliver du mere oplyst, men ikke et orakel.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#49 Indlæg af Havneren »

Morten VJ skrev:
klyfax skrev:HAHA, nej det er man ikke :) Alt det her snak giver blod på tanden.

Er det virkeligt 3000 kr. værd at køre med LM-1, i stedet for en normal Lampesonde?

Hvis du køre bane, kommer man jo aldrig i op i topfart, men motoren yder stadige 112% (Toyota, for nogle biler mindre :) ) så skal man vel også køre med for fed blanding? Eller hvad? Motoren for jo koldere luft ind ved høje hastighedere. Mere luft, varmere stempler, korrekt?


En wb og en Nb kan sammenlignes lidt med at have et thermometer, eller at måle temperaturen med fingeren.

Fingeren kan fortælle dig ar det er av varmt, men thermometret kan fortælle dig helt nøjaktigt hvor varmt det er.

Det er slet ikke nødvendigs med en lm1, man kan snildt nøjes med en LS1, hvilket giver en kraftig besparelse.

Kortsagt ja det kan godt betalesig at investere i en WB løsning.
Som investering betragtet kommer min LM 1 ind lige efter Investeringen af MS.

Uden en WB kører du næsten blindt, og bliver nød til at stole på dine erfaringer.
Med en WB bliver du mere oplyst, men ikke et orakel.

MVH

Morten


Humm... Morten mener nok en LC1. Den har du i hænderne for 1600kr og klar til at kobles op til MS. ABSOLUT pengene værd ja!

KLYFAX>
Nu når jeg siger topfart - Det handler egentligt om, hvor lang tid du giver gas af gangen. Du skulle næsten læse den artikkel så - Morten ved sikkert stadig hvor den ligger. Selvf. bare fordi vi kan læse det i artiklen behøver det ikke altid hænge sådan sammen, men man har alligevel tit set billeder af stempler som tydligvis har været udsat for pre-ignition.

-Hvorfor skulle luften blive koldere fordi køre hurtigere?

-"Mere luft - Varmere stempler". Mere luft er jo lig med højere ydelse og derved højere forbrændingstryk og så stiger varmen over stemplerne ja.

V/h Chr
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#50 Indlæg af lqs »

nu er der utroligt meget forskel på div. typer motorer og opsætning af samme.
som hoved regel vil en to ventilet motor med dårligt placeret tændrør og store cylindre kræve federe blanding, end en lille kompakt 4-5 ventilet motor (cylinder/forbrændings kammer størrelse)..... en HARLEY og en AUDI 20v er to yder punkter i den påstand.... endelig er der lige det med tændingen.... mange gange vil en for fed (måske 10-1) give højere ydelse pga. det samtidig er muligt at køre høj fortænding.... hvilken slags brændstof, den pågældende motor bliver nødt til at køre på, har rigtig meget at sige i det spil! rigtig tit er der mere at hente ved mere fortænding, end ved at gå mod 12,5-13 - 1 og blive nødt til at bakke tænding mod top. som mange andre ting her i verden et komplex emne.... ang. EGONs AE86 så ville den yde mere...MEGET!... ved meget mere tryk. ting som manglende greb og benzin.... har dog gjort, at den egentlig aldrig helt har vist, hvilke enorme kræfter der er mulighed for på en 1.6l motor af KATANA STÅL!!! MVH søren på vej i seng
Besvar