Side 4 af 5
: 07 nov 2003, 22:24
af HenrikGM
Hmm....i vejen i haven.....hvis du nu skulle få behov for at få nogen af den fjernet så giv lige et ping!!
Du kender havneren kan jeg læse....Ærgeligt at i bor så hulens langt væk

: 08 nov 2003, 01:19
af lqs
var der ikke noget med du går på maskinmesterskole i fredericia? eller husker jeg forkert?
Re: temperaturfald hen over turbine
: 08 nov 2003, 01:49
af Gæst
lqs skrev:henrik! hvor stort temp.fald tror du egentligt der er i en udstødningsturbine? virker turbinen måske dårligere hvis den er isoleret? kom med et bud i grader? har du prøvet at måle eller har du noget troværdigt på skrift?
ang. isolering
da tyskerne lavede research til at bygge tom k.´s audi LM racer, havde en af deres testmotore et støbejernsmanifold, for at forbedre på dette byggede tyskerne et fint stålmanifold, i et forsøg på at forbedre flow e.t.c. men den effektforøgelse de fik ved deres fine manifold var mindre en hvad de havde forvented, det viste sig at deres fine nye manifold havde et større varmetab en det gamle støbejernsmanifold, løsingen var simpel man bandt bare deres nye manifold ind i udstødningsbandager.
ps. den eneste toyota der dur er en AE86'er , eller testarolla blandt kendere
a drifters boy toy

:o

Re: temperaturfald hen over turbine
: 08 nov 2003, 13:51
af RBR
Anonymous skrev:lqs skrev:henrik! hvor stort temp.fald tror du egentligt der er i en udstødningsturbine? virker turbinen måske dårligere hvis den er isoleret? kom med et bud i grader? har du prøvet at måle eller har du noget troværdigt på skrift?
ang. isolering
da tyskerne lavede research til at bygge tom k.´s audi LM racer, havde en af deres testmotore et støbejernsmanifold, for at forbedre på dette byggede tyskerne et fint stålmanifold, i et forsøg på at forbedre flow e.t.c. men den effektforøgelse de fik ved deres fine manifold var mindre en hvad de havde forvented, det viste sig at deres fine nye manifold havde et større varmetab en det gamle støbejernsmanifold, løsingen var simpel man bandt bare deres nye manifold ind i udstødningsbandager.
ps. den eneste toyota der dur er en AE86'er , eller testarolla blandt kendere
a drifters boy toy

:o

Dette indlæg - selvom personen er anonym (man tør næsten heller ikke andet sådan som denne tråd er kørt op) - er faktisk noget af det jeg synes bedst om indtil videre.
Men ok tilbage til spørgsmålet. Jeg har en 2 liters original turbomotor på min dyt. Det er fikset med lidt ekstra hk. Havde før i tiden en SuperSprint på, bygget til netop denne type bil - kørte ok. Men så lavede jeg selv en 3" fra turbo med næsten frit flow og hentede ca. 8-10%. Så ingen tvivl her - på med en 3" potte.
Desuden i det nye V-Max (fedt blad) under "garagen" kommer de ind på hvordan en gammel Escort turbo skal fikses for at hente noget mere ud. Og på denne 1,6 motor rådes der til at smide en 3" potte på af Jan "motor" så mon ikke vi er ved have det på plads!

: 08 nov 2003, 17:26
af lqs
en udstødning på en turbomotor kan ikke blive for stor! slet ingen tvivl om det ! prøv at kigge på en lastbil, det er ikke for sjov at der std. er 5 tommer på en med kun 400-500hk! hvis der er plads skulle du prøve med 100mm forrør. det bruger en af mine venner på sin 2 liters ford, og den laver minimum 400 ærlige hk!
: 08 nov 2003, 18:54
af HenrikGM
lqs skrev:en udstødning på en turbomotor kan ikke blive for stor! slet ingen tvivl om det ! prøv at kigge på en lastbil, det er ikke for sjov at der std. er 5 tommer på en med kun 400-500hk! hvis der er plads skulle du prøve med 100mm forrør. det bruger en af mine venner på sin 2 liters ford, og den laver minimum 400 ærlige hk!
Enig!
UNITEK i sverige går så ekstremt at man sælger _ovale_ udstødninger for at få flowareal nok på den plads der er tilrådighed, dvs når de går over 4" i rundt rør går de over til ovale forrør. De kører iøvrigt kun i den helt store dimension indtil bagpotten, hvor de går ned i 4" igen, og begrundelsen er at gassen er kølet så meget ned at der ikke er grund til mere end 4" potte når potten blot er placeret helt ude i bag. De ovale forrør er dog kun monteret på de mest ekstreme vogne. Svjh svarer det ovale forrør til et rundt 5,5" rør i areal, og det må da siges at være lidt ekstremt. Gud ved hvad SB vil sige...

: 08 nov 2003, 19:16
af skovbamsen
unitek mums
hvis man kigger under dot-e/KN s powerwrap står der at ved at isolere udstødning/manifold vil dette resultere i hurtigere respons.
dette er ikke et citat men frit husket.
ved at hæve forbrændings temperaturen vil en motor også levere flere hk ved samme lade tryk.
normalt/gadebil vil man aldrig gå så højt med temperaturen som i en racer
prøv og se om i ikke han finde eksempler på udstødnings gasers temperature
: 08 nov 2003, 22:17
af lqs
hej skovbjørn! det med egt. altid er højere på racermotor end gademotor er ikke altid sandt! mange racermotorer (turbo) kører temmeligt fedt tit omkring 11-1 det sænker temp. hvorimod moderne gadeturbomotorer ikke for lov til det pga. emisionsværdier der skal overholdes, også ved wot. i grader taler vi nok om cirka 900 -950 lige hvor gassen går ud af topstykket!
: 09 nov 2003, 01:31
af ZeroCool
Ang. powerwrap..
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal synes om k&n's powerwrap..
Har hørt om en der monterede det og det resulterede i et smadret topstykke, da udst. manifolden ikke kunne afgive sin varme som så gjorde at topstykket skulle aflede meget af den varme som manifolden normalt afgiver..
Men selvfølgelig kan det jo godt være at det virker på en turbo-motor..
-Jeg ville dog aldrig bruge det..
: 09 nov 2003, 01:46
af lqs
tror ikke der er nogen sammenhæng der! det er altså en vandkølet motor vi taler om her. at forrør er viklede betyder blot at temp. i motorrum falder. kan i mine øjne være gunstigt!