Side 4 af 5

: 30 okt 2011, 16:40
af Runesm
dykkerdahl skrev:Ellers syntes jeg det er en god tråd, spekulerer lige nu som en gal over hvordan jeg næmt kan måle mit modtryk.


Skal det være rigtig nemt, så køb bremserørsfittings, bor et hul og svejs den ene på udstødningen, og lav et 20cm bremserør med krave i den ene ende og skru i udstødningen, så er du af med varmen derude hvor slangen sættes på den anden ende af bremserøret.

Der er jo ingen gasflow ud i røret, der står trykket "stille", så det bliver ikke varmt, udover strålevarmen i metallet selv.

: 30 okt 2011, 17:18
af møffe
Runesm skrev:
dykkerdahl skrev:Ellers syntes jeg det er en god tråd, spekulerer lige nu som en gal over hvordan jeg næmt kan måle mit modtryk.


Skal det være rigtig nemt, så køb bremserørsfittings, bor et hul og svejs den ene på udstødningen, og lav et 20cm bremserør med krave i den ene ende og skru i udstødningen, så er du af med varmen derude hvor slangen sættes på den anden ende af bremserøret.

Der er jo ingen gasflow ud i røret, der står trykket "stille", så det bliver ikke varmt, udover strålevarmen i metallet selv.


man kan vel bruge et ganske almindelig manometer ? for at tjekke trykket.

: 30 okt 2011, 21:05
af Runesm
møffe skrev:
Runesm skrev:
dykkerdahl skrev:Ellers syntes jeg det er en god tråd, spekulerer lige nu som en gal over hvordan jeg næmt kan måle mit modtryk.


Skal det være rigtig nemt, så køb bremserørsfittings, bor et hul og svejs den ene på udstødningen, og lav et 20cm bremserør med krave i den ene ende og skru i udstødningen, så er du af med varmen derude hvor slangen sættes på den anden ende af bremserøret.

Der er jo ingen gasflow ud i røret, der står trykket "stille", så det bliver ikke varmt, udover strålevarmen i metallet selv.


man kan vel bruge et ganske almindelig manometer ? for at tjekke trykket.


Ja, et ganske ordinært trykur koblet til det stykke kobberrør man har der stikker ud. Og for at lukke hullet igen kan man jo lige lave 1cm kobberrør med fitting i den ene ende, og klemt i den anden, så er den skid slået.

: 30 okt 2011, 21:15
af Heyer
jeg lave bare et hule meger til lamdasonde og sat en ring i og en pop med hul i og et 6mm rør der var tige på popen den kan jo også bruges til Wideband sonde

: 31 okt 2011, 02:10
af martin306xsi
Morten VJ skrev:
Sæt flere måle studse ind i systemet!
en før hver potte, og en i udstødningsmanifolden.
Det er bedre at måle, en bygge unødigt om!

MVH

Morten


Ville det ikke være nemmere bare at måle samme sted (forrør) og bare starte med at pille potter af bagfra efter hver måling?

: 31 okt 2011, 18:39
af Morten VJ
Nemmer måske! måske ikke.
Det er ikke særligt svært at bore 3 huller og svejse en møtrik på.
Chanchen for at man lærer noget er helt sikkert meget større.
Men det er mest begrundet i at jeg er uenig med Finns antagelse.
At trukket i udstødningen ikke har indflydelse på effekten.
Helt nøjaktigt skrivers der hvis du kan hæve indsugnings trykket så kan udstødningen ikke være for restriktiv.
Det mener jeg ikke er korrekt.
Både motor og turbine drives af luftmasse og tryk forskelle.
Vi har 540 hk ved 1,2 bar, og det har både turbine wastegate og udstødning nok flow til.
Vi skruer på wastegaten, således at den er mere lukket.
Men får ikke mere effekt, da den ekstra udstødnings gas skal passere turbinen, turbinen slås imod et tryk i udstødningen på 0,45 bar.
Og dette tryk giver et højere tryk i udstødningsmanifolden.
Selvom trykket stiger i indsugnings manifolden.
Så stiger luft massen ikke i cylinderen, pgaf det højere tryk i udstødnings manifolden.

MVh

Morten

: 31 okt 2011, 18:42
af K-FINN
Well, det er meget nemt og se, bare pille udstødning af..

: 31 okt 2011, 19:10
af m power
ved 540hk er der altså rimelig skrald på udstødningsgasserne, og så vil der naturlig vis også være et modtryk i et 3" og 3-4 meter langt udstødningssystem med diverse bøjninger og potter.

Da bagpotten ikke er en gennemstrøms potte ville det være jo kun kunne blive bedre hvis den bliver udskiftet.

Det kunne self være sjovt at prøve og måle modtryk både med og uden bagpotten og så med en gennemstrøms potte sam bagpotte.

Men for at kunne bruge det til noget er man jo nød til at vide hvad maks modtryk må være i et 3" udstødningssystem.

: 31 okt 2011, 19:16
af møffe
m power skrev:ved 540hk er der altså rimelig skrald på udstødningsgasserne.

korrekt, selv udsugningsslangen blev skudt væk en del gange. (det var noget 5" metal flex)

m power skrev:Men for at kunne bruge det til noget er man jo nød til at vide hvad maks modtryk må være i et 3" udstødningssystem.


nu skrev jacob M i supra tråden at der var mange folk med god kompetance, de må da gerne komme med et indspark her, der må være tommelfinger regler.

: 31 okt 2011, 19:23
af lqs
mht ydelse er der ingen firtaktsmotor der har brug for modtryk i udstødning. det vil være min påstand. udstødningsgassen skal ikke pumpes ud. mht lyddæmpning kan modstand være et mere eller mindre nødvendigt onde.
MVH søren