fra karbu til sprøjt

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
mike-tofte
Nyt Medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05 aug 2010, 07:58

..

#31 Indlæg af mike-tofte »

det kan også sagtens værre jeg ender ud med en karbu igen det var mest for at lufte ide.en med hensyn til sprøjt om det overhovedet var en mulighed.

de knaster der kan købes er originale knaster der er blevet slebet

og tror også du tænker på cih motor hvis du mener der er lavet et hav af tunings dele i 50 år


grundet min tanke op sprøjt er at uanset hvor man læser i forummet bliver alt andet skudt i sænk med hensyn til trykladning!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#32 Indlæg af HenrikGM »

K-FINN skrev:Hvis det har virket med karbunade, bør det vel også med EFI.
Hvis man lader alle dyser sprøjte på samme tid..

Måske bare mig der ikke lige kan se det for mig...


Finn; Der er lige den lille finte at en karburator "sprøjter konstant", derfor er al luft der har været igennem den blandet op med brændstof.
Så det har ikke den store betydning om cylindrene stjæler lidt her og der(ud over det æder af ydelsen)

På en indsprøjtningsmotor er al luften som udgangspunkt ren luft, og kun den "stang luft" der passerer dysen i de få mS dysen er ON får brændstof(som er meget for fed!)

Så udfordringen med at få blandingen ens på en siameserport baseret motor er lidt af et eksperiment uden en karburator.

Så man kan få en siameserport maskine til at gå så fed på 2cylindre at den næsten ikke kan holde sig igang, imens de andre to går så magert at de hellerikke kan holde sig i gang indtil RPM og fyldning når så højt op at dyserne stort set sprøjter konstant(100%DC), hvor situationen så helt forsvinder.
Fancy løsninger med individuelt styrede indsprøjtningstidspunkter(der skal gennemtænkes og mappes!), eller mere enkelt blot at skyde dyserne et stort antal gange pr cycle kan hjælpe på problemet, men det er svært at udkonkurere et monopoint lign, setup pga siameserporten.

En variant til det(og meget elegant iøvrigt) er at udstyre motoren med 4dyser under gasspjældet og den vej få "næsten" konstant indsprøjtning, og dermed en god tomgang.

Siamesermotorerne er ikke ret almindelige i tunerkredse. Er det til en klassiker til historisk motorsport?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#33 Indlæg af lqs »

der har kørt både BIL, MC og SNE..scorter(turbo) sæt med karborator i mange år. i hvert fald 30år. sæt man har kunnet købe færdige. nogen af dem har endda kørtmed garanti! de kører både fint og stadigvæk... der er ingen grund til at opfinde hverken den flade eller dybe tallerken igen.
ang knast er det ikke noget problem, at få lavet en af et råemne efter egne ønsker. men det koster selvfølgelig noget.
prøv at lån den omtalte bog. den er god.
MVH søren
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#34 Indlæg af K-FINN »

HenrikGM skrev:
K-FINN skrev:Hvis det har virket med karbunade, bør det vel også med EFI.
Hvis man lader alle dyser sprøjte på samme tid..

Måske bare mig der ikke lige kan se det for mig...


Finn; Der er lige den lille finte at en karburator "sprøjter konstant", derfor er al luft der har været igennem den blandet op med brændstof.
Så det har ikke den store betydning om cylindrene stjæler lidt her og der(ud over det æder af ydelsen)

På en indsprøjtningsmotor er al luften som udgangspunkt ren luft, og kun den "stang luft" der passerer dysen i de få mS dysen er ON får brændstof(som er meget for fed!)

Så udfordringen med at få blandingen ens på en siameserport baseret motor er lidt af et eksperiment uden en karburator.

Så man kan få en siameserport maskine til at gå så fed på 2cylindre at den næsten ikke kan holde sig igang, imens de andre to går så magert at de hellerikke kan holde sig i gang indtil RPM og fyldning når så højt op at dyserne stort set sprøjter konstant(100%DC), hvor situationen så helt forsvinder.
Fancy løsninger med individuelt styrede indsprøjtningstidspunkter(der skal gennemtænkes og mappes!), eller mere enkelt blot at skyde dyserne et stort antal gange pr cycle kan hjælpe på problemet, men det er svært at udkonkurere et monopoint lign, setup pga siameserporten.

En variant til det(og meget elegant iøvrigt) er at udstyre motoren med 4dyser under gasspjældet og den vej få "næsten" konstant indsprøjtning, og dermed en god tomgang.

Siamesermotorerne er ikke ret almindelige i tunerkredse. Er det til en klassiker til historisk motorsport?


Ja havde squ bare forstillet med når ventil åbnede og sugede på den ene cyl, så var det fint, og så skiftede til anden...

Men må da indrømme, aldrig noget jeg har rodet med IRL...

Meeeen det er da rart og lære lidt engang imellem..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
mike-tofte
Nyt Medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05 aug 2010, 07:58

...

#35 Indlæg af mike-tofte »

er den bog oversat til dansk eller skal jeg ud i den helt store tysk undervisning først? men ja den vil jeg da prøve at få fat i.



og indtil videre tak for "rådne"
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#36 Indlæg af lqs »

den er nok ikke oversat. men billeder og tal er på dansk....
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#37 Indlæg af VRT »

lqs skrev:den er nok ikke oversat. men billeder og tal er på dansk....
:lol:
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#38 Indlæg af TB206HDI »

lqs skrev:...men det koster selvfølgelig noget.


CatCams laver knaster på mål for samme pris som en normal knast.
Besvar