K-FINN skrev:
Hvis det har virket med karbunade, bør det vel også med EFI.
Hvis man lader alle dyser sprøjte på samme tid..
Måske bare mig der ikke lige kan se det for mig...
Finn; Der er lige den lille finte at en karburator "sprøjter konstant", derfor er al luft der har været igennem den blandet op med brændstof.
Så det har ikke den store betydning om cylindrene stjæler lidt her og der(ud over det æder af ydelsen)
På en indsprøjtningsmotor er al luften som udgangspunkt ren luft, og kun den "stang luft" der passerer dysen i de få mS dysen er ON får brændstof(som er meget for fed!)
Så udfordringen med at få blandingen ens på en siameserport baseret motor er lidt af et eksperiment uden en karburator.
Så man kan få en siameserport maskine til at gå så fed på 2cylindre at den næsten ikke kan holde sig igang, imens de andre to går så magert at de hellerikke kan holde sig i gang indtil RPM og fyldning når så højt op at dyserne stort set sprøjter konstant(100%DC), hvor situationen så helt forsvinder.
Fancy løsninger med individuelt styrede indsprøjtningstidspunkter(der skal gennemtænkes og mappes!), eller mere enkelt blot at skyde dyserne et stort antal gange pr cycle kan hjælpe på problemet, men det er svært at udkonkurere et monopoint lign, setup pga siameserporten.
En variant til det(og meget elegant iøvrigt) er at udstyre motoren med 4dyser under gasspjældet og den vej få "næsten" konstant indsprøjtning, og dermed en god tomgang.
Siamesermotorerne er ikke ret almindelige i tunerkredse. Er det til en klassiker til historisk motorsport?
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!