Side 4 af 5

Re: Udskifte compressor hjul

: 15 jun 2010, 20:46
af martin høj
martin høj skrev:Er det muligt og udskifte compressor hjulet i turbo
uden og afbalancere turbo???

MVH:Martin


Ingen der ved det

Re: Udskifte compressor hjul

: 15 jun 2010, 20:50
af K-FINN
martin høj skrev:
martin høj skrev:Er det muligt og udskifte compressor hjulet i turbo
uden og afbalancere turbo???

MVH:Martin


Ingen der ved det


Det kan du godt, men det tager sikkert hurtig lejer...

: 15 jun 2010, 20:53
af martin høj
Takker.

Ideer til hvad daubjerg tager for og afbalancere sådan en fætter
hvis det skal være iorden.

: 17 jul 2010, 12:51
af Kneis
Der er meget spændende læsning her, men jeg kunne virkelig godt tænke mig at få svaret på nogle af eksemplerne som der er givet i første indlæg;

Hvordan virker en turbo?
Hvad er T2, T25, T3, T4 for noget, er det faste størrelser på turbo?
Hvad er en turbo exducer / inducer og hvorfor byttes de rundt på kompressor/turbine??
Hvad er og betyder A/R egentlig??
Hvordan skal en turbo vende i forhold til olie ind/udtag
Hvad er antisurge eller reflow??
Hvordan styres ladetrykket??
Hvad er biturbo, twinturbo, twininlet, divided inlet??
Hvad er pulssystem?
Hvad er modtryk?
Hvad betyder "at gå ud over mappet"?
Hvordan læser jeg kompressormap, hvad kan det bruges til??
Hvordan læser jeg turbinemap??

På forhånd tak derude :)

: 17 jul 2010, 14:28
af John Sahl
Kneis skrev:Der er meget spændende læsning her, men jeg kunne virkelig godt tænke mig at få svaret på nogle af eksemplerne som der er givet i første indlæg;

Hvordan virker en turbo?
Hvad er T2, T25, T3, T4 for noget, er det faste størrelser på turbo?
Hvad er en turbo exducer / inducer og hvorfor byttes de rundt på kompressor/turbine??
Hvad er og betyder A/R egentlig??
Hvordan skal en turbo vende i forhold til olie ind/udtag
Hvad er antisurge eller reflow??
Hvordan styres ladetrykket??
Hvad er biturbo, twinturbo, twininlet, divided inlet??
Hvad er pulssystem?
Hvad er modtryk?
Hvad betyder "at gå ud over mappet"?
Hvordan læser jeg kompressormap, hvad kan det bruges til??
Hvordan læser jeg turbinemap??

På forhånd tak derude :)


Rigtigt mange af ovenstående kan du altså finde på www.powerpage.dk

: 15 sep 2010, 22:40
af Jack
Har et lidt crazy spørsmål der bliver ved med og drille mig i dag. Lad mig give et eksempel: Min 2.0 benzin motor med en t28 turbo laver 300hk ved 1 bars tryk. Hvis jeg fx skifter den til en større turbo og køre 1 bars tryk vil jeg måske lave 350hk.
Hvordan kan man lave flere hk når man har samme tryk? Mener når trykrør og sådan er det samme, må det være samme mængde luft der "flower" igennem systemet.
Hjælp, der må være et eller andet dumt jeg blankt over ser.... :-)

: 15 sep 2010, 23:39
af HenrikGM
Jack skrev:Har et lidt crazy spørsmål der bliver ved med og drille mig i dag. Lad mig give et eksempel: Min 2.0 benzin motor med en t28 turbo laver 300hk ved 1 bars tryk. Hvis jeg fx skifter den til en større turbo og køre 1 bars tryk vil jeg måske lave 350hk.
Hvordan kan man lave flere hk når man har samme tryk? Mener når trykrør og sådan er det samme, må det være samme mængde luft der "flower" igennem systemet.
Hjælp, der må være et eller andet dumt jeg blankt over ser.... :-)


Tænk sådan her:

Ladetryk er et udtryk for hvor LIDT luft din motor flower.

Høj ydelse er et produkt af et enormt antal detaljer.

Overengineering er ligeså galt som underengineering.

Skift ikke dele du ikke kan begrunde hvorfor(minimum for dig selv)

Find flaskehalsen. Det er der HKene sidder fast!

: 16 sep 2010, 18:54
af JPP
Et par ledetråde

1) Husk effekt (hk) er moment gange omdrejninger.

Dvs. en motor som kan lave mange flere omdrejninger, men med samme ladetryk (evt. samme moment) laver LANGT mere effekt. Den flower langt mere over tid. Effekt og herunder hk måles over tid.

Hvordan får du flere omdr.? Jo, modtrykket er her et nøgleord. Når balanceforholdet holdes 1:1 eller under 1:1 åbnes flowet op. Det kan du gøre med større turbine eller TS hvorefter du har mulighed for at parre med sjove knaster for omdr. Blot eksempel. Altså to motorer samme ladetryk med forskellig turbineside. Den ene voldsomt modtryk og når detonation eller prop ved 5000rpm, den anden stor turbo eller TS og sugeknaster 8500 rpm. STOR forskel i effekt, men samme ladetryk. OBS her groft stillet op for eksemplet skyld. Ingen flueknep, blot til eksemplet.

2) Tænding. To motorer med samme ladetryk laver forskellig moment (og heraf effekt) afhængig af tændingen. Hvis du vold-chipper standard turbo til 1 bar og har 3 bar i modtryk bøder du på tændingen for at kontrollere detonation. Det gør ham som holder balanceforholdet på plads ikke. Begge kører med samme ladetryk.

3) Du åbner op på flowet ved f.eks. at porte toppen eller skift heraf. Dit ladetryk falder...hvorfor...kig på HGM svar ovenfor...ladetryk = modstand i motor. Du vælger med den højere flowende top at lade med samme ladetryk. Bingo du har nu mere moment og effekt med samme ladetryk (mere luft/flow går igennem ved samme modstand/ladetryk).

4) Find selv på flere...

: 22 sep 2010, 18:18
af bjarne9800
Hey

Er der en tommelfinger-regel om hvordan turbo opfører sig hvis man skifter mellem en diesel og en benzin motor?

Hvis man f.eks. har en turbo fra en 3-liters ducato med 159hk og 400nm, hvor stor en benzin motor skal der i så fald til at drive den? og hvad kan man regne med af effekt?

Eller bør man slet ikke bruge en diesel turbo til en benziner?

: 22 sep 2010, 19:07
af lqs
den vil nok lave tryk langt nede fra på alt mellem 1 og 2l benzinmotorer. max effekt sikkert mellem 200 og 300hk. hvad hedder laderen?
de fleste og faktisk alle store ladere starter deres karriere på en dieselmotor.
MVH søren