Trykladning gennem Weber? Update!

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#31 Indlæg af ae86 »

audi_claus skrev: ... ca 625, så det er en noget "doven" motor sammenlignet med en europæer.


Det kommer jo an på hvordan man ser på det
502cui ~8,2L og 625hk giver en litter effekt på 76,22 hk og det er ovnikøbet trykladet ... det er hvad jeg kalder en doven motor ... at du så får 625 hk og sikkert et monster moment pga. den store motor volumen gør den ikke mindre doven i mine øjne ..

~+100 hk på sug og ~+200 hk under tryk pr L, alt andet er landbrugs motore :wink:
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#32 Indlæg af Wildert »

ae86 skrev:
audi_claus skrev: ... ca 625, så det er en noget "doven" motor sammenlignet med en europæer.


Det kommer jo an på hvordan man ser på det
502cui ~8,2L og 625hk giver en litter effekt på 76,22 hk og det er ovnikøbet trykladet ... det er hvad jeg kalder en doven motor ... at du så får 625 hk og sikkert et monster moment pga. den store motor volumen gør den ikke mindre doven i mine øjne ..

~+100 hk på sug og ~+200 hk under tryk pr L, alt andet er landbrugs motore :wink:


Øh han skriver jo netop også at den ER doven - i er ikke uenige :D.

Nu aner jeg nada om bådmotorer, men jeg kan godt se logikken i det Claus skriver om belastning - så set i den sammenhæng giver det jo endnu mere mening at "drosle ned". Så er 200 hk/l nok en direkte dårlig ide :-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#33 Indlæg af audi_claus »

De bliver heller ikke i 502" udgaven solgt som bilmotorer. Det er til både og lastbiler/entreprenørmaskiner - altså langsomt gående motorer med godt bundtræk. En 454" - stadig en BB - er langt mere almindelig og lettere at få til at overholde renhedskrav ved varierende belastning. Men en Dodge Viper er jo endnu større - men måske mere moderne bygget - jeg ved det ikke.
Chevyen har kun een fælles knastaksel placeret lige over krumtappen og så lange stødstænger op til vippearme og hydrauliske ventiler.
Forkammerkæde eller tandhjul afgør så motorens rotationsretning, hvilket udnyttes ved 2 parallelle bådmotorer (og så lige starteren) der helst skal dreje skruerne modsat hinanden.
Der er ikke overlap ventildiagrammet, hvorfor den skulle være velegnet til bådmotor, hvor udstødningen blandes med vand for køling.
En højtydende benzinmotor, hvor luftens inerti udnyttes ved høje omdrejninger, vil fylde sig selv op med vand når den kører i tomgang, fordi indsugningstakten også vil trække udstødning og vand baglæns ind igen
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#34 Indlæg af ae86 »

Wildert skrev:Øh han skriver jo netop også at den ER doven - i er ikke uenige :D.

Nu aner jeg nada om bådmotorer, men jeg kan godt se logikken i det Claus skriver om belastning - så set i den sammenhæng giver det jo endnu mere mening at "drosle ned". Så er 200 hk/l nok en direkte dårlig ide :-).


Doh :oops: .. Ja det kunne være jeg skulle lære at læse .. Sorry

Og angående hans båd motor så vil jeg ikke gøre mig klog på det.. det er muligvis dem bedste måde, set udfra et krav om pålidlighed, reservedels priser og mængden heraf, derudover er det et gennemprøvet setup med en fuld fed amerikaner i en båd ... og så kan det da være at den er en del lættere end en tilsvarende "rigtig" skibs dieselmotor med samme effekt .. eg volvo penta eller hvad de nu hedder
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#35 Indlæg af ae86 »

audi_claus skrev:De bliver heller ikke i 502" udgaven solgt som bilmotorer.


Mener nu godt at man kan få en Chevy 502 motorsports udgave ab. fabrik... ikke just noget man smider i en tung entreprenørmaskine :tooth:
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#36 Indlæg af Wildert »

audi_claus skrev:Men en Dodge Viper er jo endnu større - men måske mere moderne bygget - jeg ved det ikke.


Til at starte med har den 2 cylindre mere svjh.
Slagvolumen er dog "kun" 8 liter hvis jeg heller ikke husker galt.

Moderne og moderne er vel så meget sagt, men den har da fået en brush up. Som jeg husker historien, så fandt man blokken i afdelingen for mindre lastbiler, fik smuttet den en tur om Lamborghini (eller noget i den retning), som lavede en række ændringer. Herunder mener jeg at blokken i Viperen er i alu, toppene er sikkert fremstillet med lidt mere omtanke, etc.
Men i bund og grund er der stadig tale om en typisk US V-motor, med central knastaksel, stødstænger og det hele.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#37 Indlæg af audi_claus »

En Volvo Penta ER en chevy blok :D

Og ja - de er billige - jeg fik een hjem med luftfragt i 2002 inclusive fragt for ca 65.000 kroner fra Jim Pace, som crate motor.
DVS med indsugningsmanifold, flexplade på drevet til en auotomatgearkasse (skal ikke bruges) men med tændrør og motorolie - altså prøvestartet. Den skal så "mariniseres" - flytte lidt om på oliefilter og udstødning og vandpumpe er anderledes.

Jeg ved ikke, hvad Jan Magnusen kører med - men det er da vist kuns en 6.4 liter.

Så er der jo også klasseregler: NASCAR f.eks kører kun med stødstangsmotorer - bl.a. derfor ser man ikke en Audi til de løb, da de så skulle (under)udvikle en teknologisk oldsag. Men FORD er rigt repræsenteret :ha:
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#38 Indlæg af lqs »

de var billige. nu er de rigtig billige! aldrig har man kunnet få så billige hk, delvis pga $ kursen. prøv en gang at kig på literydelsen på de nascar motorer, læg mærke til de kører efter et meget restriktivt relement. bla med en lille karborator. MVH søren
Besvar