10sekunders biler i DK, må de køre og hvor?
Redaktør: Moderatorer
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
ruderne gør jo i sig selv ikke den store forskel, men gas ud af legal streetrace er jeg med på.. godt nok er det en nem og "billig" måde at tune på, men i mine ører er det altså forkert til streetrace.
brændstof vil jeg tro er dyrt at kontrolere? eller hvad? og hvor går grænsen så? er det avgas, er oktan boost ulovligt eller bly tilsætning...
brændstof vil jeg tro er dyrt at kontrolere? eller hvad? og hvor går grænsen så? er det avgas, er oktan boost ulovligt eller bly tilsætning...
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Finn Tolstrup Pedersen skrev:Har tænkt meget over det, det sidste døgn( ja tro det eller lad være)...
Kan godt se der er behov for at sætte en grændse, for helt ærligt, en 10.xx bil er IKKE en gadebil.
Men det sætter så nogle biler uden for konkurrence....
Men hvad sker der hvis de kører under 11.For de ikke lov til at køre mere den dag, eller deltager de bare ikke i konkurrence(for helt ærligt, hvem fanden går op i det, bar man får en tid), eller får man ikke lov til at køre mere den dag....
Fordi hvis man bare ikke deltager i konkurrence, kan man jo bare sætte alle de 10 tider man vil ?
MVH FInn
Normal praksis i sporten er så vidt jeg er informeret at man bliver udelukket for overskridelse af breakout i elimineringen. Under kvalificeringen får man en advarsel for at overskrive breakout første gang, og udelukkelse anden gang.
Som det ser ud pt. så kan 11sek. biler uden de store begrænsninger køre.
Biler under 11sekunder vil komme til at køre dragracing, med hvad dertil hører, Dvs ved besigtigelsen får den en ET som den max kan godkendes til med det sikkerhedsniveau den pt har. Føreren skal have dragracing licens. Besigtigelsen er ikke noget formssag, men noget der tager en del tid. Ikke noget man bare lige fikser på dagen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Yugo Turbo skrev:JEG synes at en fast tid er så simpelt og plat at begrænse folk på!
Hvad med at :
Angive et max inden for dæk brede? samt dot/e4 mærket
Må der eller må der IKKE må køres med lexan ruder?
skal der være fuld stue i, eller ej?
Må køleren flyttes?
Må der køres med gas?
Frit brændstof?
det er da langt federe at konkurrere på hvad man kan få ud at bilerne inden for et sæt givne regler der IKKE tidsbegrænser folks præstation
men det er jo min mening.
Man kan jo starte med at bygge bilerne efter dragracing reglerne, så er man jo sikret sig at man kan avancerere forbi de 11sek, hvis det bliver aktuelt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
HenrikGM skrev:Finn Tolstrup Pedersen skrev:Har tænkt meget over det, det sidste døgn( ja tro det eller lad være)...
Kan godt se der er behov for at sætte en grændse, for helt ærligt, en 10.xx bil er IKKE en gadebil.
Men det sætter så nogle biler uden for konkurrence....
Men hvad sker der hvis de kører under 11.For de ikke lov til at køre mere den dag, eller deltager de bare ikke i konkurrence(for helt ærligt, hvem fanden går op i det, bar man får en tid), eller får man ikke lov til at køre mere den dag....
Fordi hvis man bare ikke deltager i konkurrence, kan man jo bare sætte alle de 10 tider man vil ?
MVH FInn
Normal praksis i sporten er så vidt jeg er informeret at man bliver udelukket for overskridelse af breakout i elimineringen. Under kvalificeringen får man en advarsel for at overskrive breakout første gang, og udelukkelse anden gang.
Som det ser ud pt. så kan 11sek. biler uden de store begrænsninger køre.
Biler under 11sekunder vil komme til at køre dragracing, med hvad dertil hører, Dvs ved besigtigelsen får den en ET som den max kan godkendes til med det sikkerhedsniveau den pt har. Føreren skal have dragracing licens. Besigtigelsen er ikke noget formssag, men noget der tager en del tid. Ikke noget man bare lige fikser på dagen.
Tror det er der kæden hopper af, nu er det jo lige pludeselig ret omfattende, og noget dyrer at køre race...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
-
Buus
- Medlem
- Indlæg: 223
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Nu luskede jeg selv lidt rundt på Lindtorp i fredags, og langt den overvejende del af bilerne kunne da sagtens holde sig over 11 sek grænsen.
Hvor mange <11 sek biler er der i DK der skal tages hensyn til?
Reelt snakker vi vel en Skyline eller 2 + Supra lige så... ja, og så lige en gal Escort af ældre karakter og noget gammelt toyota der kun bruges til 402 mtr... intet af det kan betegnes som gadebil her i DK.
Håber ikke jeg har fornærmet nogen...
Hvor mange <11 sek biler er der i DK der skal tages hensyn til?
Reelt snakker vi vel en Skyline eller 2 + Supra lige så... ja, og så lige en gal Escort af ældre karakter og noget gammelt toyota der kun bruges til 402 mtr... intet af det kan betegnes som gadebil her i DK.
Håber ikke jeg har fornærmet nogen...
-
krikra
- Nyt Medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 26 okt 2004, 20:36
- Geografisk sted: dk
hmm.. Interessant diskussion.
Og meget relevant at få dette emne taget op nu.
Jeg mener (som Yugo Turbo) at man skal sætte grænsen for gadebiler ved brug af slicks, racefuel, NOS, osv.. Muligvis også en grænse for hvor meget bilerne må strippes for vægt såsom kabine, lygter m.m.
Dette vil sætte en naturlig grænse for hvor hurtige tider der kan køres. Nogle få vil sikkert stadig komme under 11 sekunder.. men det er da kun flot!
Jeg er meget modstander af en skarp 11 sekunders regel. En del biler i DK er altså dernede omkring - også selvom ovenstående regler skal overholdes. Og biler der kører til/ fra arrangementerne uden trailer.
Hvis der skal indføres (er indført??) denne 11 sekunders regel er der jo også stor forskel på hvad den betyder for de forskellige klasser. Den betyder jo intet for klasse1 fwd. Det er faktisk kun 2 klasser der er berørt af denne regel.. Så at prøve at skelne gadebiler fra drag biler ved en 11 sekunders regel fungere altså bare ikke..
Og meget relevant at få dette emne taget op nu.
Jeg mener (som Yugo Turbo) at man skal sætte grænsen for gadebiler ved brug af slicks, racefuel, NOS, osv.. Muligvis også en grænse for hvor meget bilerne må strippes for vægt såsom kabine, lygter m.m.
Dette vil sætte en naturlig grænse for hvor hurtige tider der kan køres. Nogle få vil sikkert stadig komme under 11 sekunder.. men det er da kun flot!
Jeg er meget modstander af en skarp 11 sekunders regel. En del biler i DK er altså dernede omkring - også selvom ovenstående regler skal overholdes. Og biler der kører til/ fra arrangementerne uden trailer.
Hvis der skal indføres (er indført??) denne 11 sekunders regel er der jo også stor forskel på hvad den betyder for de forskellige klasser. Den betyder jo intet for klasse1 fwd. Det er faktisk kun 2 klasser der er berørt af denne regel.. Så at prøve at skelne gadebiler fra drag biler ved en 11 sekunders regel fungere altså bare ikke..
500hk+ GTIR
11,15@206km/t
11,15@206km/t
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Fornemmer ligesom at en eller anden klog lige bør komme med en mere dybdegående forklaring omkring den 11 sekunders regel.
Jeg har ikke specielt styr på det, men er hele "problemet" ikke at for at kunne lave de her løb lovligt og med forsikring, er det nødvendigt at følge Dasu reglerne og det er her 11sekunders reglen dukker op. At det vel ikke er tænkt som en begrænsning af bilerne, men en rent sikkerhedsmæssig ting hvor nogle erfarne folk har vurderet at bilerne nu er så voldsomme at der er behov for at opgradere sikkerheden. Både med hensyn til bilens udstyr og førerens viden om hvad man gør og ikke gør hvis uheldet er ude. Eller er det helt misforstået?
Jeg har ikke specielt styr på det, men er hele "problemet" ikke at for at kunne lave de her løb lovligt og med forsikring, er det nødvendigt at følge Dasu reglerne og det er her 11sekunders reglen dukker op. At det vel ikke er tænkt som en begrænsning af bilerne, men en rent sikkerhedsmæssig ting hvor nogle erfarne folk har vurderet at bilerne nu er så voldsomme at der er behov for at opgradere sikkerheden. Både med hensyn til bilens udstyr og førerens viden om hvad man gør og ikke gør hvis uheldet er ude. Eller er det helt misforstået?
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Jeg forstår ikke helt påstyret...
Der er regler her som i alt andet. Det er naturligt at der er en grænse ved en vis hastighed, for det er trods alt hastigheden der gør det farligt. Ved 400-meter-ræs er det ret nemt at lave en gennemsnitlig vurdering baseret på hvor hurtigt man når enden. 11 sekunder er sat - det er en temmeligt høj fart.
Motoreffekt, "modifikationsniveau", etc. er altsammen kun en del af hvad der gør at den hastighed kan nås. Sæt grænser for effekten og folk bliver kreative med vægten, momentudviklingen, whatever og kommer dernedaf alligevel. Hvad med en Lotus Seven med grovtunet motor? Den vejer ikke en dyt.... med 500 hk'er rykker den alvorligt, og den lave vægt gør at dækkene ikke er helt så vigtige...
I bund og grund kan det kun handle om sikkerheden. Det er ikke en klasseinddeling baseret på at holde omkostningerne i ave - det er en klasseinddeling baseret på SIKKERHED.
Grænsen skal gå ét eller andet sted (den kan immervæk ikke være flydende), og nu er det altså 11 sekunder - hvad er problemet?
I klubrally har vi tilsvarende bestemmelser: En prøve må ikke være mere end et eller andet antal km. lang (den kan jeg ikke huske - muligvis 3000 meter), gennemsnitshastigheden må ikke være højere end en vis værdi (60 km/t mener jeg), der må ikke være mere end et eller andet antal meter direkte lige ud (200 meter tror jeg det er) - ellers er det regional rallyprøve, og så skal bilerne altså overholde flere af sikkerhedsreglementets regler.
Længere er den ikke.... der er altid en eller anden form for "jaaaamen, så er der jo liiiiige, osv..." - eller dvs. det er der ikke meget af i rally for folk har vænnet sig til det, og kan godt se det rimelige i det. Det er sågar set at deltagere har bedt om at få prøver strøget fordi de var for hurtige og dermed uforsvarlige for dem i gadebiler uden bur, etc.
Hvor er lige streetracernes egen ansvarlighed overfor deres sport?
Første gang der er en gammel Escort der har revet højre side op ind til kardantunnelen på grund af at der ikke er noget bur i, så skal der nok være mindst én der lige lurer på bilens tidligere satte tid og begynder og tænke over om det nu var forsvarligt af arrangørerne at lade en gammel bil uden noget synderligt sikkerhedsudstyr køre så hurtigt som det kan bevises at den kan. Tror i selv på at det er sundt for streetracing?
Vil man køre hurtigt, så koster det, og så må man også "spolere" sin fine gadebil med et bur...
Der er regler her som i alt andet. Det er naturligt at der er en grænse ved en vis hastighed, for det er trods alt hastigheden der gør det farligt. Ved 400-meter-ræs er det ret nemt at lave en gennemsnitlig vurdering baseret på hvor hurtigt man når enden. 11 sekunder er sat - det er en temmeligt høj fart.
Motoreffekt, "modifikationsniveau", etc. er altsammen kun en del af hvad der gør at den hastighed kan nås. Sæt grænser for effekten og folk bliver kreative med vægten, momentudviklingen, whatever og kommer dernedaf alligevel. Hvad med en Lotus Seven med grovtunet motor? Den vejer ikke en dyt.... med 500 hk'er rykker den alvorligt, og den lave vægt gør at dækkene ikke er helt så vigtige...
I bund og grund kan det kun handle om sikkerheden. Det er ikke en klasseinddeling baseret på at holde omkostningerne i ave - det er en klasseinddeling baseret på SIKKERHED.
Grænsen skal gå ét eller andet sted (den kan immervæk ikke være flydende), og nu er det altså 11 sekunder - hvad er problemet?
I klubrally har vi tilsvarende bestemmelser: En prøve må ikke være mere end et eller andet antal km. lang (den kan jeg ikke huske - muligvis 3000 meter), gennemsnitshastigheden må ikke være højere end en vis værdi (60 km/t mener jeg), der må ikke være mere end et eller andet antal meter direkte lige ud (200 meter tror jeg det er) - ellers er det regional rallyprøve, og så skal bilerne altså overholde flere af sikkerhedsreglementets regler.
Længere er den ikke.... der er altid en eller anden form for "jaaaamen, så er der jo liiiiige, osv..." - eller dvs. det er der ikke meget af i rally for folk har vænnet sig til det, og kan godt se det rimelige i det. Det er sågar set at deltagere har bedt om at få prøver strøget fordi de var for hurtige og dermed uforsvarlige for dem i gadebiler uden bur, etc.
Hvor er lige streetracernes egen ansvarlighed overfor deres sport?
Første gang der er en gammel Escort der har revet højre side op ind til kardantunnelen på grund af at der ikke er noget bur i, så skal der nok være mindst én der lige lurer på bilens tidligere satte tid og begynder og tænke over om det nu var forsvarligt af arrangørerne at lade en gammel bil uden noget synderligt sikkerhedsudstyr køre så hurtigt som det kan bevises at den kan. Tror i selv på at det er sundt for streetracing?
Vil man køre hurtigt, så koster det, og så må man også "spolere" sin fine gadebil med et bur...
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
tror det er rigtig sundt og fornuftigt vi tager fat på problematiken....
HER OG NU!
sikker på der sidder en del.... der egentlig har store interesser i det her streetrace(?) som har nogen meninger om emnet, men holder sig tilbage.... hvorfor egentlig det?
det her med break out er ikke noget nyt. slet ikke. det bliver blot mere aktuelt for hvert år. HENRIK GM og andre har gjort et stort arbejde, for at påvirkede DASU, omkring streetraceregler, da de skulle fornys her for nogen måneder siden. noget af det der blev foreslået var tiden ned til 10.00 (på bane) samt fri dæk på bane. det faldt så ikke i god jord i denne omgang..... som flere i tråden påpeger så er det nok bedre at få styr på tingene nu. end når vi evt står med en alvorlig ulykke. glæder mig til at høre argumenter/meninger. MVH søren
HER OG NU!
sikker på der sidder en del.... der egentlig har store interesser i det her streetrace(?) som har nogen meninger om emnet, men holder sig tilbage.... hvorfor egentlig det?
det her med break out er ikke noget nyt. slet ikke. det bliver blot mere aktuelt for hvert år. HENRIK GM og andre har gjort et stort arbejde, for at påvirkede DASU, omkring streetraceregler, da de skulle fornys her for nogen måneder siden. noget af det der blev foreslået var tiden ned til 10.00 (på bane) samt fri dæk på bane. det faldt så ikke i god jord i denne omgang..... som flere i tråden påpeger så er det nok bedre at få styr på tingene nu. end når vi evt står med en alvorlig ulykke. glæder mig til at høre argumenter/meninger. MVH søren
