MS og 8 tændrør på en 4 benet

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#31 Indlæg af Havneren »

Ja... Lige præcis... Også derfor jeg spurgte dig tidligere om du havde nogle hard facts - Tidligere skrevet:

H > Jaaaa... Ved du hvor meget højere ioniseringe-, lysbue-, overslagsspændingen er fra almindelig tænding til den "wasted spark"? Det afhænger jo selvf. stærkt af forhold i motoren (her under tryk).

Men under alle omstændigheder. Hvis motoren ikke er tunet nævneværdigt og der måske ikke engang er tryk på - Så har jeg svært ved at forestille mig at det skulle være et problem.

V/h Chr
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#32 Indlæg af HenrikGM »

Havneren skrev:Ja... Lige præcis... Også derfor jeg spurgte dig tidligere om du havde nogle hard facts - Tidligere skrevet:

H > Jaaaa... Ved du hvor meget højere ioniseringe-, lysbue-, overslagsspændingen er fra almindelig tænding til den "wasted spark"? Det afhænger jo selvf. stærkt af forhold i motoren (her under tryk).

Men under alle omstændigheder. Hvis motoren ikke er tunet nævneværdigt og der måske ikke engang er tryk på - Så har jeg svært ved at forestille mig at det skulle være et problem.

V/h Chr


Enig det er nok ikke et problem.

Jeg har nogle oplysninger omkring det overslagsspændingen, minimum energi påkrævet v. forskellige blandingsforhold, gashastigheder og gastryk, men dels kan jeg ikke finde det pt,, og jeg kan ikke huske nok fra det til at kunne gengive det her uden genopfriskning. Udmærket godnatlæsning hvis man skulle få lyst, det kan jeg ihvertfald huske!.

Mon ikke Google kan finde et link eller to til nogle af disse oplysninger? Har du prøvet?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#33 Indlæg af Havneren »

Nej det har jeg ikke - Der er så mange varialbler inde i det så jeg er ikke sikker på at de oplysninger overhovede er til at omsætte til en realitet vi så heller ikke kender helt præcis - Hvis du forstår hvad jeg mener...

Faktore som er medbestemmende for overslags spændingen - gnistgab og omgivelses forhold som blanding, temperatur og TRYK.

Faktore som bestemmer spolens saft og kraft - Forsyningsspændingen (her under spændingsfald osv), transistor hastighed, spolens effektivitet (Vrikningsgrad) og spolens omsætningsforhold.

Nogle af faktorene er jo variable og andre faste og ingen af dem kender vi jo i virkeligheden.

Det jeg engeligt efterlyser er vel en form for "Overslags spændingen er ved en normale tændingsforhold ca. 10 gange højre end i fri luft" - Altså et MEGET forsimplet forhold der siger noget om hvor langt der i mellem.


Halverede man elektrode afstanden på hver af rørene ville problemet nok være løst (Der er jo nok slet ikke noget problem), men det ville jo nok bare skabe et nyt.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#34 Indlæg af Havneren »

Men.... Overslagsspænding i fri luft og under normale forhold tager ikke andet en 5 min at måle - Hvis man gad, havde tid, kunne låne værksteds faciliteter. Det rigtigste var at gøre det på felt og på 3 cylindre :cry: Den fjerde hænger et tændrør i fri luft... Men igen - Hvad skal vi bruge det til :lol:
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#35 Indlæg af HenrikGM »

Havneren skrev:... Men igen - Hvad skal vi bruge det til :lol:


Ikke så fed en holdning C.

Det kunne jo være at du kunne få noget mere viden om hvorfor tændspoler nogle gange blæser ud. I det hele taget forstå spolen lidt bedre, men det kan man jo ikke bruge til noget(ironi)

Hvis det alene handler om at få gnist nok, så køb blot en spole der er rigeligt stor, og glem alt andet.

IMO er det interessant at pille ved mange af de faktorer du selv nævner, og se lidt nærmere på sammenhængen. Om ikke andet så kan du bruge det til at blive lidt klogere, men det kører golfen jo ikke nødvendigvist hurtigere af ;-)

Hvis du stadigt jager infoen, så prøv evt at kontakte Lund universitet i sverige. Det var derfra jeg fik nogle af resultaterne vistnok lavet på en saab forsøgsmotor med variabel kompression og trykladning svjh.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#36 Indlæg af Havneren »

HenrikGM skrev:
Havneren skrev:... Men igen - Hvad skal vi bruge det til :lol:


Ikke så fed en holdning C.

Det kunne jo være at du kunne få noget mere viden om hvorfor tændspoler nogle gange blæser ud. I det hele taget forstå spolen lidt bedre, men det kan man jo ikke bruge til noget(ironi)

Hvis det alene handler om at få gnist nok, så køb blot en spole der er rigeligt stor, og glem alt andet.

IMO er det interessant at pille ved mange af de faktorer du selv nævner, og se lidt nærmere på sammenhængen. Om ikke andet så kan du bruge det til at blive lidt klogere, men det kører golfen jo ikke nødvendigvist hurtigere af ;-)


Aaaaa... Forstå mig nu ret H - Jeg snakker om det her konkrete eksempel med netop disse spoler(som så endnu ikke er valgt) og denne bil - Hvad skal vi så brugenogle kompliceret data til. Der er så mange variabler at det er mere eller mindre umuligt at sige om spolen er kraftig nok til at kunne slå igennem de to gnistgab.

Men ja... Bare sørg for at det er en fin kraftig spole og der skulle ikke være problemer.

Jo jo... Interessant nok og skide nemt at teste. Har jo også leget med det tidligere. Er det i øvrigt ikke sjovt at tændspændingen ikke er ens på alle cylindrene på en motor - Nææææ... Det er vel at forvente. Der er jo igen alle de her variabler som kan variere fra cylinder til cylinder. Kompresionstryk og gnisttab som nok de mest afgørende. Forskellen ses tydeligt på et scope :wink: .

V/h Chr
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#37 Indlæg af hYe »

Har lige fuldt lidt med, men kom i tanke om at sådan en twinspark, har ikke 2 ens tændrør. Mener der er et normalt og et mindre per cylinder(Alfa Romeo).
Skal det ikke tages med i betragtning?
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#38 Indlæg af Morten VJ »

Et lille link.
http://www.bosch-motorsport.com/en/aktu ... ator9.shtm
men jeg mistænker stærkt at begge spoler måles på wastet spark spolen.
Og egentlig er problemet ikke så stort.
Hvis en spole ikke kan kører på en cyl. så kan man jo altid bytte rundt på tændkablerne, således at de kører som wastet spark.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#39 Indlæg af Havneren »

hYe skrev:Har lige fuldt lidt med, men kom i tanke om at sådan en twinspark, har ikke 2 ens tændrør. Mener der er et normalt og et mindre per cylinder(Alfa Romeo).
Skal det ikke tages med i betragtning?


Det gør det faktisk først rigtig oplagt at bruge et serie opkoblet system så... Som f.eks dobbelt spolen.

v/h chr
Besvar