Ja, du vil flytte en smule på det, men længden er omdrejningsrelateret, i langt højere grad en flowrelateret, så det betyder ikke så meget, medmindre du går voldsomt til værks.
Groft eksempel: Knastakslen peaker omkring 6000rpm, så nytter det ikke rigtigt at indsuget er mindre end 20cm(mindre end på de fleste MCere der typisk drejer +13krpm)
Placering af dyser
Redaktør: Moderatorer
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- luske
- Mester Medlem
- Indlæg: 1099
- Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31
det med at kaste benz bagud er vel også værrer på karburatormotore en på motore med sprøjt , fordi at med sprøjt skyder dysen kun hvad den er programmeret til hvorimod at en karburator groft set virker begge veje
(trykbølgen der rammer ventilen og dermed vender vil derfor trække benzin med ud af karburatorens dyser en gang til så bagblæset groft set bliver størrer end mængden der ellers er brug for pr abejdstakt)
det er også derfor at motorer med (for) store karburatore ikke vil acceptere fuld spjældåbning ved lave omdr. og derfor ottetakter (som ved meget for fed dysning) men sagtens kan trække helt hysterisk ved høje omdr. uden at detonere eller banke og ryge sort, hvorimod motorer med sprøjt som regel er bedre styret (TPS+omdr.+tænding+lufttemp+luftfugtighed) og har lettere ved at tage gassen helt nede fra
ehh det er sq lidt svært at omdanne det til skrift men håber det er med til at give et billede af fænomenet
MVH Luske
(trykbølgen der rammer ventilen og dermed vender vil derfor trække benzin med ud af karburatorens dyser en gang til så bagblæset groft set bliver størrer end mængden der ellers er brug for pr abejdstakt)
det er også derfor at motorer med (for) store karburatore ikke vil acceptere fuld spjældåbning ved lave omdr. og derfor ottetakter (som ved meget for fed dysning) men sagtens kan trække helt hysterisk ved høje omdr. uden at detonere eller banke og ryge sort, hvorimod motorer med sprøjt som regel er bedre styret (TPS+omdr.+tænding+lufttemp+luftfugtighed) og har lettere ved at tage gassen helt nede fra
ehh det er sq lidt svært at omdanne det til skrift men håber det er med til at give et billede af fænomenet
MVH Luske
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
luske skrev:det med at kaste benz bagud er vel også værrer på karburatormotore en på motore med sprøjt , fordi at med sprøjt skyder dysen kun hvad den er programmeret til hvorimod at en karburator groft set virker begge veje
(trykbølgen der rammer ventilen og dermed vender vil derfor trække benzin med ud af karburatorens dyser en gang til så bagblæset groft set bliver størrer end mængden der ellers er brug for pr abejdstakt)
det er også derfor at motorer med (for) store karburatore ikke vil acceptere fuld spjældåbning ved lave omdr. og derfor ottetakter (som ved meget for fed dysning) men sagtens kan trække helt hysterisk ved høje omdr. uden at detonere eller banke og ryge sort, hvorimod motorer med sprøjt som regel er bedre styret (TPS+omdr.+tænding+lufttemp+luftfugtighed) og har lettere ved at tage gassen helt nede fra
ehh det er sq lidt svært at omdanne det til skrift men håber det er med til at give et billede af fænomenet
MVH Luske
Ja det er helt klart at fænomenet er mere udtalt på karburatorer.
Men sprøjtet med den ovennævnte dyseplacering er også udsat.
Da man nødvendigvis bliver nød til at kompensere med mere benz ved lave lufthastigheder, da der altid er en hvis mængde benzin der falder ud, og sætter sig på manifold væggene.
Et for stort spjæld er et for stort spjæld.
At man bedre kan camuflere et for stort spjæld med indsprøjtning ændrer intet på dette faktum.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
fynne
- Medlem
- Indlæg: 120
- Tilmeldt: 27 sep 2004, 18:34
- Geografisk sted: Frederikshavn
Hmmm.... jeg fatter minus
her gik jeg og troede at dysen skal side så tæt på forbrændingskammeret som muligt (altså tæt på ventilen) jeg havde hørt en om ikke jeg bare kunne montere 4 xtra dyser i manifolden da jeg har dem til at ligge fra en anden top... altså køre med 8 dyser, grundet jeg skal ha monteret turbo på bilen, men det mente han ikke kune lade sig gøre fordi dyserne skal sidde så tæt på ventilerne som muligt..... er der en der kan "oplyse" mig lidt på dette område???
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Tæt på ventilerne er et trickder bruges når man søger minemale emmisioner gd tomgang, og et godt moment ved lavere omdrejninger.
Indsugnings ventilen varmer benzinen op, således at den er i en asform når den suges ind.
Jo ængere væk fra ventilen desto mindre tid er der til opvarmningen og dermed en koldere luft. og mere effekt specielt nå man suger varm luft fra motorrummet, eller turboen.
Men det er de færreste motorstyringer der understøtter 2dyser pr cyl. der er placeret langt fra hinanden
Da der er dyrt og besværligt at lave.
MVH
Morten
Indsugnings ventilen varmer benzinen op, således at den er i en asform når den suges ind.
Jo ængere væk fra ventilen desto mindre tid er der til opvarmningen og dermed en koldere luft. og mere effekt specielt nå man suger varm luft fra motorrummet, eller turboen.
Men det er de færreste motorstyringer der understøtter 2dyser pr cyl. der er placeret langt fra hinanden
Da der er dyrt og besværligt at lave.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html