Placering af dyser

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#31 Indlæg af HenrikGM »

Ja, du vil flytte en smule på det, men længden er omdrejningsrelateret, i langt højere grad en flowrelateret, så det betyder ikke så meget, medmindre du går voldsomt til værks.

Groft eksempel: Knastakslen peaker omkring 6000rpm, så nytter det ikke rigtigt at indsuget er mindre end 20cm(mindre end på de fleste MCere der typisk drejer +13krpm)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#32 Indlæg af luske »

det med at kaste benz bagud er vel også værrer på karburatormotore en på motore med sprøjt , fordi at med sprøjt skyder dysen kun hvad den er programmeret til hvorimod at en karburator groft set virker begge veje

(trykbølgen der rammer ventilen og dermed vender vil derfor trække benzin med ud af karburatorens dyser en gang til så bagblæset groft set bliver størrer end mængden der ellers er brug for pr abejdstakt)

det er også derfor at motorer med (for) store karburatore ikke vil acceptere fuld spjældåbning ved lave omdr. og derfor ottetakter (som ved meget for fed dysning) men sagtens kan trække helt hysterisk ved høje omdr. uden at detonere eller banke og ryge sort, hvorimod motorer med sprøjt som regel er bedre styret (TPS+omdr.+tænding+lufttemp+luftfugtighed) og har lettere ved at tage gassen helt nede fra

ehh det er sq lidt svært at omdanne det til skrift men håber det er med til at give et billede af fænomenet :?

MVH Luske
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#33 Indlæg af Slavteren »

ok, så konklusionen er teoretisk ja, men det er ikke så stor en ændring så det er nyttesløst...
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#34 Indlæg af Morten VJ »

luske skrev:det med at kaste benz bagud er vel også værrer på karburatormotore en på motore med sprøjt , fordi at med sprøjt skyder dysen kun hvad den er programmeret til hvorimod at en karburator groft set virker begge veje

(trykbølgen der rammer ventilen og dermed vender vil derfor trække benzin med ud af karburatorens dyser en gang til så bagblæset groft set bliver størrer end mængden der ellers er brug for pr abejdstakt)

det er også derfor at motorer med (for) store karburatore ikke vil acceptere fuld spjældåbning ved lave omdr. og derfor ottetakter (som ved meget for fed dysning) men sagtens kan trække helt hysterisk ved høje omdr. uden at detonere eller banke og ryge sort, hvorimod motorer med sprøjt som regel er bedre styret (TPS+omdr.+tænding+lufttemp+luftfugtighed) og har lettere ved at tage gassen helt nede fra

ehh det er sq lidt svært at omdanne det til skrift men håber det er med til at give et billede af fænomenet :?

MVH Luske


Ja det er helt klart at fænomenet er mere udtalt på karburatorer.
Men sprøjtet med den ovennævnte dyseplacering er også udsat.
Da man nødvendigvis bliver nød til at kompensere med mere benz ved lave lufthastigheder, da der altid er en hvis mængde benzin der falder ud, og sætter sig på manifold væggene.

Et for stort spjæld er et for stort spjæld.
At man bedre kan camuflere et for stort spjæld med indsprøjtning ændrer intet på dette faktum.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
fynne
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 sep 2004, 18:34
Geografisk sted: Frederikshavn

#35 Indlæg af fynne »

Hmmm.... jeg fatter minus :? her gik jeg og troede at dysen skal side så tæt på forbrændingskammeret som muligt (altså tæt på ventilen) jeg havde hørt en om ikke jeg bare kunne montere 4 xtra dyser i manifolden da jeg har dem til at ligge fra en anden top... altså køre med 8 dyser, grundet jeg skal ha monteret turbo på bilen, men det mente han ikke kune lade sig gøre fordi dyserne skal sidde så tæt på ventilerne som muligt..... er der en der kan "oplyse" mig lidt på dette område???
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#36 Indlæg af Morten VJ »

Tæt på ventilerne er et trickder bruges når man søger minemale emmisioner gd tomgang, og et godt moment ved lavere omdrejninger.
Indsugnings ventilen varmer benzinen op, således at den er i en asform når den suges ind.
Jo ængere væk fra ventilen desto mindre tid er der til opvarmningen og dermed en koldere luft. og mere effekt specielt nå man suger varm luft fra motorrummet, eller turboen.
Men det er de færreste motorstyringer der understøtter 2dyser pr cyl. der er placeret langt fra hinanden
Da der er dyrt og besværligt at lave.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
fynne
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 sep 2004, 18:34
Geografisk sted: Frederikshavn

#37 Indlæg af fynne »

oki... det hjalp da noget på forståelsen... takker...
Besvar