Side 4 af 8

: 21 jan 2005, 21:27
af K-FINN
HenrikGM skrev:
Havneren skrev:Jaaaa... For at sætte lidt tankevirksomhed igang så er det jo trykforskellen mellem udstødningsmannifolden og udstødningen der flytter udst. gassen gennem turboen - Nu højre trykforskel, nu mere luft flyttes og igen, nu hurtigere snurrer turboen. Denne udvikling er IKKE liniert og vil på et tidspunkt gå helt i stå.

v/h christian


Og det er selvf. ikke trykforskellen der driver turboladeren alene....

Og nej, jeg gider ikke tage en monsterdiskussion om emnet een gang til ;-)

Det går da ellers meget godt. :wink:
MVH Finn.

: 21 jan 2005, 21:53
af Morten VJ
Det må være alderen der trykker, og hensynet til naboerne der har taget overhånd.
I dag vilde jeg være meget ked af at starte min bil kold kl 6.45 om morgenen, og vække alle naboer bare fordi jeg har minimeret mit modtryk.
I gl dage var den slags petitesser underordnede, men da havde jeg også doppelte weber 45 og banan og 300 graders knast+ en 2,5" udstødning, og det lød sindsygt godt i p kælderen hvor jeg holdt dengang.
Det kunne få gl damer på vej til kirken til at hoppe en halv meter op i luften, og cyklister der kørte to ved siden af hinanden til at trække ind til siden.
Volvoen har ikke disse egenskaber :?
Men idag da jeg kører små 30.000 km på et år, er det ligesom andre kriterier der gør sig gældene. :lol:
Størst mulig effekt jaa det gælder stadig, men hvis jeg kan
minimere lyden og mister lidt hk, så er jeg ligeglad.
Det gælder om at finde balancen.
Ens hørenerve, og samvittighed kan bære.

MVH

Morten

: 22 jan 2005, 14:50
af Havneren
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
HenrikGM skrev:
Havneren skrev:Jaaaa... For at sætte lidt tankevirksomhed igang så er det jo trykforskellen mellem udstødningsmannifolden og udstødningen der flytter udst. gassen gennem turboen - Nu højre trykforskel, nu mere luft flyttes og igen, nu hurtigere snurrer turboen. Denne udvikling er IKKE liniert og vil på et tidspunkt gå helt i stå.

v/h christian


Og det er selvf. ikke trykforskellen der driver turboladeren alene....

Og nej, jeg gider ikke tage en monsterdiskussion om emnet een gang til ;-)

Det går da ellers meget godt. :wink:
MVH Finn.


Hehe... Henrik er så nem. Man skal bare kilde ham lidt på maven - Så skider han.

Jeg har selv lidt samme symtom... KAN sku ikke lade være med at argumenterer! Godt sådan nogle som mig og henrik er her for at underholde jer hva!

:D

v/h chritian

: 22 jan 2005, 19:55
af K-FINN
Hehe havner.Nyder squ altid at læse dine indlæg.Plejer være total griner. :lol:
MVH Finn.

: 23 jan 2005, 19:23
af Havneren
Er ikke sikker på at alle her har den holdning... :D

: 23 jan 2005, 19:34
af Transitfar
Havneren skrev:Er ikke sikker på at alle her har den holdning... :D

Næh, humor er jo et udtryk for intelligens... :shock: .
He-he... :wink:

: 23 jan 2005, 19:40
af HenrikGM
Transitfar skrev:
Havneren skrev:Er ikke sikker på at alle her har den holdning... :D

Næh, humor er jo et udtryk for intelligens... :shock: .
He-he... :wink:


Ja, den kan vi lige lade stå lidt, indtil vi får afgjort om humoren er proportional med intelligensen, eller omvendt proportional.... :wink:

: 23 jan 2005, 20:27
af Transitfar
HenrikGM skrev:Ja, den kan vi lige lade stå lidt, indtil vi får afgjort om humoren er proportional med intelligensen, eller omvendt proportional.... :wink:

Ikke blot proportional, men også _ligefrem_ proportional.... :wink:

: 24 jan 2005, 12:47
af Cos4x4
Efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til i denne tråd, er det altså ikke altid = flest mulig hk på en turbomotor at have en så stor udstødning som muligt.

På min Uno turbo 1,4 er der sat større turbo på og den kører faktisk bedre med standard udstødningen (ca. 1½") end den gør med en komplet 2½"... Den føles overhovedet ikke hurtigere med den store udstødning, heller ikke selv med højt ladetryk. Den er derimod blevet længere tid om at lave tryk.
Med den originale kan den lave maks tryk ved ca. 3300 omdr. min. og med den store udstødning laver den først fuldt tryk ved ca. 6000 omdr. min. Det er lige de sidste 0,4-0,5 bar det går lidt langsomt med. Den lyder dog mere anstrengt med den originale...

De fleste siger bare: På en turbomotor, gælder det om at have en så stor udstødning som muligt, men jeg mener altså stadig ikke at de få hk man opnår ved at overdimensionere, er larmen og besværet værd... Jeg synes også det er irriterende at man for at få fuldt ladetryk, skal fyre den af helt ud til nær begræseren...

: 24 jan 2005, 18:01
af Havneren
Bevars - Det lyder merkværdigt... Man skulle forledes til at vare af den opfattelse at det om muligt kunne være motorestyrings agregatet der var årsag til at automobilen opførte sig således. At det skulle være omsomst at monterer et andet udstødnings system, som sikre et mindre modtryk på et automobil monteret med turbo, er for mig nyt.

v/h christian