Side 27 af 32

: 31 aug 2007, 18:13
af Ravnen
Vi prøver igen...


Super stock Street / Max Street

Lattergas, Trykladning m.v. tilladt.
Rørchassi ikke tilladt.
Letning tilladt.
Ruder frit.
Ombygning af kardan tunnel tilladt for tilpasning af koblingskåbe eller lignende sikkerhedsudrustning.
Original torpedo væg & original gulv forbi stolene skal være tilbage på oprindelig plads. (tilslutning til ny kardan tunnel må foretages).
Biler med flyttet/modificeret torpedovæg/gulv har et vægttillæg på 100kg. (Modificeret torpedovæg, type aluminium osv.)
Ombygning af bagramme tilladt for hjulhuse og evt.. 4-link. Ombygning af hjulhuse bag tilladt. Fri forvogn. Motor må være på max 6 cyl, Wankel tilladt.
Gearkasse fri.
Lyd dæmpning ifølge ET - regl. Udstødningssystem ifølge DRT 1.3.
Dæk godkendt for klassen deles ind i 3 grupper:
Dæk: Slicks som er fabriksmærkede max 31.0/10.5-15W eller modsvarende "DOT"-slicks med maximalt 11,2 tomme anlægsflade (tread with).
Fri bredde for DOT mærkede dæk med rigtigt mønster. Her indbefattes normale gade dæk inkl. M&H Racemaster af "gamle type" med reelt mønster. Ikke forvekslet med DOT mærkede dæk af slicks type.
Ved smallere dæk end 10,5" må højden ikke overstige 30 tommer af sikkerhedsmæssige årsager.
Ved anvendelse af slicks må dækbredde ikke overstige 1 tomme pr. 100 kg
Ombygning fra forhjulstræk til baghjulstræk samt for- eller baghjulstræk til firhjulstræk er tilladt i denne klasse.

I klassen gælder det at fremtoning og et originallignende udseende bibeholdes.


Minimumsvægt 5-6 cyl. med tryk og gas 1.250 kg.
Minimumsvægt 5-6 cyl. med tryk eller gas 1.100 kg.
Minimumsvægt 5-6 cyl. uden tryk 800 kg.
Minimumsvægt 4 cyl. Med tryk og gas 1050 kg.
Minimumsvægt 4 cyl. Med tryk eller gas 900 kg.
Minimumsvægt 4 cyl. Uden tryk 700 kg.
Minimumsvægt Wankel ?

Klassen deles ind i 3 undergrupper:

RWD
FWD
AWD


Tallene kan selfølgelig diskuteres, men noget i den retning...

: 31 aug 2007, 20:46
af lqs
hvorfor ingen 8-10-12-16cylindrede biler? er der noget som helst argument?
WANKEL.... med hvor mange kamre? med samme vægt?
men ja det her er bare en lille del af cirkuset. færdselsstyrrelsen er nok et større problem.
møde gerne her hos mig.
advarsel=skrigende børn....hunde...hundehår...katte...rod...turboladere på plænen....gamle biler overalt. MVH søren

: 31 aug 2007, 21:26
af lqs
et par billeder af biler hvor der ikke er bygget (om!) på skærmene. en gammel OPEL med tilbageflyttet motor. en kitcar der kan køre hurtigt på smalle dæk. biler med kort udstødning. høj,tung og hurtig bil.... samt ikke mindst RAVNES hund... og MOR? MVH søren
ps. disse billeder er fra bilsports action meet mantorp 2007, derfor relevante for denne tråd.

: 01 sep 2007, 08:17
af Slavteren
Havneren skrev:Jeg tror ikke det er for sjov DASU har en brakeout limit på - Tror det har været et krav fra færdselsstyrelsen. Kan et reglement overhovedet godkendes ved f.styr. uden brakeout?



med risiko for at sige noget forkert:

holeby har da ikke noget breakout mener jeg?

: 01 sep 2007, 10:42
af Havneren
Slavteren skrev:
Havneren skrev:Jeg tror ikke det er for sjov DASU har en brakeout limit på - Tror det har været et krav fra færdselsstyrelsen. Kan et reglement overhovedet godkendes ved f.styr. uden brakeout?



med risiko for at sige noget forkert:

holeby har da ikke noget breakout mener jeg?


"Risiko for at sige noget forkert" - Har du nogensinde set mig være bange for at sige noget forkert - Det må man ikke være!

Nej... Holeby har sikkert ikke breakout og det har de fleste andre jo heller ikke - Det fortæller faktisk bare at de kører ulovligt. De overholder ganske enkelt ikke de krav som myndighederne (Polititilladelsen) stiller til dem... Enkelte arrangørere i DK er så lidt mere samvittighedsfulde og det bliver de jo så straffet for at deres gæster (Folk brokker sig over pludselig at skule overholde de betingelser som ALTID bliver stillet for at et arrangement overhovedet kan godkendes).

Henrik beskriver problematikken et nogle tidligere indlæg.

: 01 sep 2007, 18:01
af Ravnen
lqs skrev:hvorfor ingen 8-10-12-16cylindrede biler? er der noget som helst argument?
WANKEL.... med hvor mange kamre? med samme vægt?
men ja det her er bare en lille del af cirkuset. færdselsstyrrelsen er nok et større problem.
møde gerne her hos mig.
advarsel=skrigende børn....hunde...hundehår...katte...rod...turboladere på plænen....gamle biler overalt. MVH søren


De motorer skal jo nok komme med, hvis der er stemning for det, da jeg fjernede dem tænkte jeg begrænsning på: 11L V8 med 2000hk = ikke alt for overkill, jeg ved bare ikke hvordan man tager dem med, der er jo et noget større potentiale effektmæssigt i sådan en fætter, så bud modtages gerne.
Mht. Wankel så ved jeg ikke hvor man skal ligge dem, bud modtages også gerne her..

Og Søren find en dato...

: 01 sep 2007, 22:39
af efterz
Hej Nick, Tinasmartin, Lasse mf. Tak for snakken vedr. denne debat i Holeby i dag. Lad os få stablet et møde på benene. Ser ud til at vi skal et smut til Labølle, Fyn i nær fremtid... Søren??

: 02 sep 2007, 11:11
af Havneren
Mødedagsorden???

: 02 sep 2007, 21:27
af Havneren
Havneren skrev:Mødedagsorden???


Ingen punkter på dagsordnen?

: 02 sep 2007, 21:29
af Hartvig
Opfordret af skribent herinde, som jeg mødte i Holeby i går lørdag, har jeg nu siddet og med stor interesse læst alle indlæggene igennem :reading:

Jeg vil godt knytte nogle kommentarer til debatten, men de vil nok være præget at en lidt anden tilgang til "sporten" end jeres snak om f.eks. 10 vs. 11 sekunder med videre.

Først lidt facts :!:

1) Enhver form for motorsport uden for bane er suverænt regelsat i henhold til bekendtgørelse nr. 827 (find den selv på nettet og læs den - det giver en masse forståelse omkring hvilke betingelser man må afvikle motorløb under).

2) DASU er en interesseorganisation og et tilbud til alle bilsportsklubber i Danmark. Som sådan kan DASU udelukkende udstikke reglementer og afvikle mesterskabstællende løb for egne klubber (f.eks. dragracingklubben NDCD)

DASU har i deres reglement 8 suppleret med et "Reglement for streetrace" beskrevet hvordan dragracing og streetracing skal afvikles i DASU klubberne - læs selv mere her http://www.dasu.dk/regado.jsp?type=page&id=224&menuid=3

Summa summarum - som ikke DASU klub er man som arrangør udelukkende underlagt bek. nr. 827 og det lokale tilladelseskontor (ultimativt den lokale Politimester) - længere er den ikke.

.... og så til min personlige holdning :coffee:

Da jeg gik ind i Streetrace var det egentlig med en helt anden dagsorden end blot at lave arrangementer for elliten. Reelt havde jeg 3 dagsordner.

1) At skabe et mere sikkert "rum" på egnede baner for dem som mødtes fredag og lørdag aften og kørte dødsensfarligt "fast and furious" race ude på offentlig vej.

Ideen var at forsøge, at bevare så meget af den oprindelige kultur og det veludviklede sammenhold, hvor unge mennesker med benzin i blodet kunne mødes til en simpel konkurrence og godt socialt sammenhold.

Egentligt kunne jeg lige så godt have meldt mig som frivillig spejderfører eller fodboldtræner - som arbejder ud fra samme grundlæggende og i mine øjne prisværdige motiver. At det blev lovligt streetrace skyldes de næste 2 årsager.

2) Jeg har siden 2000 ejet et lille hobbyfirma som laver tidtagning bl.a. for DASU klubber. I 2003 fandt jeg ud af at vi kunne udvide "forretningen" med et simpelt tidtagningsanlæg udelukkende udviklet og henvendt til det man dengang kaldte lovligt streetrace.

Så ja - vi kunne tjene penge, som vi kunne bruge til at finansiere vores hobbyforretning - tror nok man i den ikke jantelovs ramte del af Danmark stadigvæk kalder det initiativ og iværksætteri :wink: hvem vil ikke gerne kunne tjene en skilling på sin hobby :?:

3) Gennem PKJ havde jeg mødt nogle rigtig rare mennesker som delte min interesse for biler og som også havde ambitionerne om at kunne lave lovligt streetrace både ud fra motiverne i pkt. 1, men også fordi vi gerne ville give PKJ lidt velment konkurrence.

Til dem af jer der drømmer om at følge i vores fodspor, kan jeg kun anbefale jer at overveje om I er villige til at betale prisen i form at mistede venskaber, offentlig tilsvining osv. altså ikke meget forskelligt fra det man oplever i enhver anden forening eller sportsklub :cry:

.... så her er min point :D

Skal vi ikke være ærlige og indrømme, at vi blev grebet stemningen og er reddet med på en bølge, som reelt kun har haft til formål at lede efter "Danmarks Hurtigste Bil" og for nogen vedkommende endda en drøm om at lave et DHB vers. 2.0 :?:

Og midt i alt dette har vi vist totalt glemt "Brian" og en unavngiven gut fra Sønderjylland, som den dag i dag gør livet dødsensfarligt for hans omgivelser, venner, uskyldige trafikkanter i det "åbne rum" :?: :?: :?:

Så ud af 18 siders læsning erkender ihvertfald jeg at hele debatten egentligt drejer sig mere om 3 forskellelige målgrupper end de berømte 10 eller 11 sekunder:

1) Dem der deltager i ulovligt gaderæs på offentlig vej

2) Dem der i dag møder op til såkaldte "lovlig streetrace" arrangementer og som egentlig dyrker streetrace som en seriøs motorsportsgren - blot med en herlig kultur og et attraktivt sammenhold omkring aktiviteterne.

I denne gruppe findes der i dag ca. 20% biler, som helt sikkert burde deltage i dragrace (f.eks. i klasser for streetlegal) - men det er absolut min helt personlige mening - som selvfølgelig er modstridende med mine interesser som ejer af et tidtagningsfirma som gerne vil tjene penge - snak lige om et dilemma :?

3) Dem der gerne vil køre ægte dragrace, og som har sikerhedsudstyret og bilerne til det, men som af nød deltager i "vores" arrangementer (og mig bekendt faktisk har det rigtig godt i vores selskab).

Skulle der være en enkelt ordkløver imellem, så mener jeg med "vores" Blackrace, Holeby, 402meter.dk og Streetracing.dk arrangementer :wink:

... og hvordan kan man så gøre alle tilfredsse og samtidig bevare det oprindelige formål med at bidrage til færre dræbte unge mennesker i det "åbne rum" (læs: den offentlige trafik).

1) Sammenhold - DASU er stærke fordi de har brugt årtier på at samle klubber og skaffe sig indflydelse - lad os i det mindste kredittere dem for den indsats

2) Som alle er enige om her - lav regler - men lav dem så de tager hensyn til målgruppen og kulturen - de kan altid reguleres efter behov.

Det lyder måske som en springen over gærdet hvor det er lavest - men mit Nordjyske argument er, at "Brian" er relativt mere sikker for alle os andre og sig selv på en lukket flyveplads - end når han fyrer raketten af på en parkeringsplads i Esbjerg med hundredevis af tilskuere.

3) Så lad os tage den - der er efter min mening kun 2 reelle mulighed for at diffinere og regulere hvem der må deltage i lovligt streetrace.

Regel A) - Bilen skal være indregisteret og der skal fremvises en registreringsattest ved indskrivning.

Regel B) - Bilen og chaufføren gennemgår en grundig teknisk kontrol før deltagelse.

I kan opfinde alverden love og regler på dette område - men det vil kun være en rød klud for dem der elsker at udfordre regler (desværre).

Uanset hvad - disse 2 simple regler for deltagelse flytter ansvaret over på deltageren selv, fremfor at vi skal påtage os en håbløs opgave som synshalens forlængede arm og Politi.

Naturligvis vil vores grundige tekniske kontrol altid kunne afvise enhver bil og deltager hvis de finder det uansvarligt at deltage !!!

Når så man er GODKENDT som legal deltagere kan vi jo begynde arbejdet med at lave alle mulige klasser og fælles regler for afviklingen.

Og hvad gør vi så ved de superhurtige biler ?

Vi laver en showklasse hvor spillereglerne f.eks. svarer til nationalle og internationalle reglementer - og den eneste mulighed for at kunne afvikle denne klasse er at der er betalende deltagere nok til at betale for det supplerende og hundedyre beredskab.

Kan de ikke acceptere dette (og det tror jeg de kan - for vi er snart de eneste der kan skaffe baner) så er det bare at henvise dem til f.eks. NDCD.

På denne måde er der noget til publikum, Brian med sin gadetunede Corolla, Michael's næsten dragracer og vupti kan vi begynde jagten på Danmarks Hurtigste Gadebil - Danmarks Hurtigste Pro-street bil osv. osv.

Med dette setup kan vi altså tilfredsstille næsten alle og dermed begynde at blive attraktive for sponsorer og tilskuere (altså dem som ikke bare vil bælle øl og se på bare patter).

Men vigtigst af alt - lad os huske det oprindelige formål - nemlig at bidrage til at redde liv blandt en udsat gruppe - bare på en sikker, sjov og spændende facon.

Kommer der så på sigt en dansk top-fuel verdensmester ud af initiativet - så se på det som fløde i kaffen og ikke det primære formål.

/Hartvig
(Medstifter af Striben Aalborg, Streetracing.dk og ejer af Racetiming.dk).