Side 3 af 3
: 25 jun 2004, 18:21
af Bror Fusk
nej men det er jo logisk nok... lige så snart hjulene slipper så falder belastningen på motoren og da belastningen har en mega indflydelse på ladetrykket ja så vil det sq falde
: 26 jun 2004, 19:10
af Gæst
@ lqs Ok, jeg forsøger bare at forstå logikken i det du skriver fordi jeg kan ikke forstå argumentationen for hurtigere accelration i gearene/hjulspind med ulember ...
Jo vildere man kan lave en bil - jo mere vil den vel være villig til at lave hjulspind?? Men det kan være jeg bliver klogere og må gi mig
Mvh Jakob
: 26 jun 2004, 21:22
af Transitfar
Du får hverken flere heste eller større moment ved at lette svinghjulet.
Derimod får du en motor, som kommer lidt hurtigere op i omdrejninger, da der ikke skal accelereres et tungt svinghjul op i rotationer.
Rotationsenergi er faktisk en væsentlig faktor....
Og forskellen er både målbar og mærkbar!
Venlig hilsen Lars.
: 26 jun 2004, 23:40
af Gæst
Ok, men giver det ikke flere hk på hjulene?
Mvh Jakob
: 27 jun 2004, 00:49
af Transitfar
Spørgsmålet er jo, hvad det er du vil!!!
402 meter så hurtigt som muligt, en gaderacer, eller en kørbar bil med godt bundtræk.
Et lettere svinghjul giver en mere hysterisk motor, men den kommer hurtigere op i de rpm´s, hvor den giver effekt til hjulene.
Men et lettet svinghjul giver i sig selv ikke en dyt....
: 27 jun 2004, 10:57
af Gæst
Bundtrækket får jeg fra tuboen og jeg vil egentlig bare have den hurtigste/bedste løsning ud af motoren - også til 402/gaderacer.
Så den må gerne være hysterisk og give hurtigere ladetryk/hk på hjulene.
Mvh Jakob
: 28 jun 2004, 17:56
af bmwmanden
Hej
Hvis du bygger en turbomotor til 402 meter er det ikke en nødvendighed med et lettet svinghjul, især ikke hvis din gearing er lav, for så kommer du ingen steder(måske hurtigt op i omdr men ikke ret mange meter frem!). Gør lidt mere ud af din gearing/spær på hjulene, det giver bedre bid og du kommer flere meter frem...de andre har ret i at ved at lette svinghjulet bliver den mere omdrejningsvillig, men det kan jo også blive for meget, du skal vel ikke køre på 400/80/15" Mickey thomson dæk vel....almindelige gadedæk har begrænsninger når det gælder bid i asfalten, så hvis du kommer for hurtigt op i omdr begynder dine hjul at spinde rundt, hvilket jo giver flere problemer......svingende ladetryk mm.
Hvilken bil er det i øvrigt du tøffer rundt i???
: 28 jun 2004, 19:56
af Gæst
Tak for svaret - det gav lidt mening. Bilen er peugeot 205 CTI, men er ikke færdig endnu
Mvh Jakob
: 29 jun 2004, 00:32
af mh
lqs skrev:den bliver noget sværere at køre med....starten bliver mere hysterisk særligt med en on/off kobling. men endnu værre er at tiden fra der er ladetryk til du rammer rpm. begrænseren i de små gear er meget lille=hjulspæn=tabt tid=lort! derfor vil jeg mene at det er bedre med tungt svinghjul i sådan en motor. tror det samme vil gøre sig gældende i en forhjulstrækker, endda med mindre ydelse! MVH. søren
kan bare ikke forstå hvorfor det ikke skulle være godt med en smule nedvejning af svinghjulet

ingen tvivl om at det ville være noget lort hvis det blev grov nedvejet men det må vel have et balance punkt hvor det bliver fra godt / til tabt tid i husteri og hjulguf........ men hvis man ramte denne vægt så ville man jo have en accelerations dygtigt motor....... eller er det udelukket at det kunne blive godt..... med andre ord man skulle hvis man ville(kunne) have et svinghjul fra en stor V8 motor og smide på for at få belastningen på motoren og dermed en forbrændings cyklus der var super til drive turboen med og så bare side og vente til turboen var oppe i fart og så holde den der........ syndtes bare det lyder lidt trist for motorgangen.........
: 29 jun 2004, 20:31
af Morten VJ
Den ideelle svinghjuls vægt/ inerti vil være at den lige nøjaktigt vil kunne drive motoren rundt i tomgang, Det er kun rent teoretisk.
At der er andre parametre der spiller ind, så som kørbarhed, og anvendelses område er en anden sag.
En F1 har næsten intet svinghjul, og en tung amerikaner har et massivt svinghjul.
Rent teoretisk burde en v8 kunne klare sig med et mindre sving hjul end en 4 cyl. motor.
Men her spiller bilens vægt og gearing ind.
MHt. diesel motore kan jeg ikke se nogen fordel i at lette svinghjulet.
Da de har et meget smalt omdrejnings område, og det ligger normalt ved meget lave omdrejninger. Så et lettet svinghjul vil ikke give den store forskel.
I sidste endde er det en smags/brugs sag, Kan man leve med en hysterisk, og koblings ædende let svighjul, så få fat i et i alu.
Har man andre ønsker feks. 402 m. Så behold det standart Hjul, da det virker bedre Iflg. IQS.
Kører selv med et 2 kg lettere svinghjul end standart, og har ikke kunnet mærke nogle ulemper, men jeg kører ikke 402 m på tid, da det ikke siger mig noget.
MVH
Morten