Lettet svinghjul og turbo ??
Redaktør: Moderatorer
-
Bror Fusk
- Medlem
- Indlæg: 211
- Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
- Geografisk sted: Nordjylland
nej men det er jo logisk nok... lige så snart hjulene slipper så falder belastningen på motoren og da belastningen har en mega indflydelse på ladetrykket ja så vil det sq falde
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
-
Gæst
@ lqs Ok, jeg forsøger bare at forstå logikken i det du skriver fordi jeg kan ikke forstå argumentationen for hurtigere accelration i gearene/hjulspind med ulember ...
Jo vildere man kan lave en bil - jo mere vil den vel være villig til at lave hjulspind?? Men det kan være jeg bliver klogere og må gi mig
Mvh Jakob
Jo vildere man kan lave en bil - jo mere vil den vel være villig til at lave hjulspind?? Men det kan være jeg bliver klogere og må gi mig
Mvh Jakob
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Du får hverken flere heste eller større moment ved at lette svinghjulet.
Derimod får du en motor, som kommer lidt hurtigere op i omdrejninger, da der ikke skal accelereres et tungt svinghjul op i rotationer.
Rotationsenergi er faktisk en væsentlig faktor....
Og forskellen er både målbar og mærkbar!
Venlig hilsen Lars.
Derimod får du en motor, som kommer lidt hurtigere op i omdrejninger, da der ikke skal accelereres et tungt svinghjul op i rotationer.
Rotationsenergi er faktisk en væsentlig faktor....
Og forskellen er både målbar og mærkbar!
Venlig hilsen Lars.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Spørgsmålet er jo, hvad det er du vil!!!
402 meter så hurtigt som muligt, en gaderacer, eller en kørbar bil med godt bundtræk.
Et lettere svinghjul giver en mere hysterisk motor, men den kommer hurtigere op i de rpm´s, hvor den giver effekt til hjulene.
Men et lettet svinghjul giver i sig selv ikke en dyt....
402 meter så hurtigt som muligt, en gaderacer, eller en kørbar bil med godt bundtræk.
Et lettere svinghjul giver en mere hysterisk motor, men den kommer hurtigere op i de rpm´s, hvor den giver effekt til hjulene.
Men et lettet svinghjul giver i sig selv ikke en dyt....
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Gæst
- bmwmanden
- Medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
- Geografisk sted: Vejle
Hej
Hvis du bygger en turbomotor til 402 meter er det ikke en nødvendighed med et lettet svinghjul, især ikke hvis din gearing er lav, for så kommer du ingen steder(måske hurtigt op i omdr men ikke ret mange meter frem!). Gør lidt mere ud af din gearing/spær på hjulene, det giver bedre bid og du kommer flere meter frem...de andre har ret i at ved at lette svinghjulet bliver den mere omdrejningsvillig, men det kan jo også blive for meget, du skal vel ikke køre på 400/80/15" Mickey thomson dæk vel....almindelige gadedæk har begrænsninger når det gælder bid i asfalten, så hvis du kommer for hurtigt op i omdr begynder dine hjul at spinde rundt, hvilket jo giver flere problemer......svingende ladetryk mm.
Hvilken bil er det i øvrigt du tøffer rundt i???
Hvis du bygger en turbomotor til 402 meter er det ikke en nødvendighed med et lettet svinghjul, især ikke hvis din gearing er lav, for så kommer du ingen steder(måske hurtigt op i omdr men ikke ret mange meter frem!). Gør lidt mere ud af din gearing/spær på hjulene, det giver bedre bid og du kommer flere meter frem...de andre har ret i at ved at lette svinghjulet bliver den mere omdrejningsvillig, men det kan jo også blive for meget, du skal vel ikke køre på 400/80/15" Mickey thomson dæk vel....almindelige gadedæk har begrænsninger når det gælder bid i asfalten, så hvis du kommer for hurtigt op i omdr begynder dine hjul at spinde rundt, hvilket jo giver flere problemer......svingende ladetryk mm.
Hvilken bil er det i øvrigt du tøffer rundt i???
BMW ---> Best Motor in the World!
-
Gæst
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
lqs skrev:den bliver noget sværere at køre med....starten bliver mere hysterisk særligt med en on/off kobling. men endnu værre er at tiden fra der er ladetryk til du rammer rpm. begrænseren i de små gear er meget lille=hjulspæn=tabt tid=lort! derfor vil jeg mene at det er bedre med tungt svinghjul i sådan en motor. tror det samme vil gøre sig gældende i en forhjulstrækker, endda med mindre ydelse! MVH. søren
kan bare ikke forstå hvorfor det ikke skulle være godt med en smule nedvejning af svinghjulet
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Den ideelle svinghjuls vægt/ inerti vil være at den lige nøjaktigt vil kunne drive motoren rundt i tomgang, Det er kun rent teoretisk.
At der er andre parametre der spiller ind, så som kørbarhed, og anvendelses område er en anden sag.
En F1 har næsten intet svinghjul, og en tung amerikaner har et massivt svinghjul.
Rent teoretisk burde en v8 kunne klare sig med et mindre sving hjul end en 4 cyl. motor.
Men her spiller bilens vægt og gearing ind.
MHt. diesel motore kan jeg ikke se nogen fordel i at lette svinghjulet.
Da de har et meget smalt omdrejnings område, og det ligger normalt ved meget lave omdrejninger. Så et lettet svinghjul vil ikke give den store forskel.
I sidste endde er det en smags/brugs sag, Kan man leve med en hysterisk, og koblings ædende let svighjul, så få fat i et i alu.
Har man andre ønsker feks. 402 m. Så behold det standart Hjul, da det virker bedre Iflg. IQS.
Kører selv med et 2 kg lettere svinghjul end standart, og har ikke kunnet mærke nogle ulemper, men jeg kører ikke 402 m på tid, da det ikke siger mig noget.
MVH
Morten
At der er andre parametre der spiller ind, så som kørbarhed, og anvendelses område er en anden sag.
En F1 har næsten intet svinghjul, og en tung amerikaner har et massivt svinghjul.
Rent teoretisk burde en v8 kunne klare sig med et mindre sving hjul end en 4 cyl. motor.
Men her spiller bilens vægt og gearing ind.
MHt. diesel motore kan jeg ikke se nogen fordel i at lette svinghjulet.
Da de har et meget smalt omdrejnings område, og det ligger normalt ved meget lave omdrejninger. Så et lettet svinghjul vil ikke give den store forskel.
I sidste endde er det en smags/brugs sag, Kan man leve med en hysterisk, og koblings ædende let svighjul, så få fat i et i alu.
Har man andre ønsker feks. 402 m. Så behold det standart Hjul, da det virker bedre Iflg. IQS.
Kører selv med et 2 kg lettere svinghjul end standart, og har ikke kunnet mærke nogle ulemper, men jeg kører ikke 402 m på tid, da det ikke siger mig noget.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html