Side 3 af 3
: 29 jan 2004, 17:12
af hYe
næsten alle biler kører med varme skjold i nærheden af kat. potte eller f.eks. ved origalt mont. turbo.....
Et sådan varmeskjold skulle vel sagtnes kunne tilpasses, hvis man ønsker at dække for stråle varme, dannet af efter mont. turbo.....
Så ved man da at materialet er lavet til det..
: 29 jan 2004, 17:22
af lqs
hej MORTEN VJ! tror lige du skal prøve at læse det blad igen. lyder for mig som noget slemt vrøvl. det du prøver at forklare herover! MVH. søren PS. prøv at skanne det omtalte afsnit ind så vi alle kan se det.
: 29 jan 2004, 22:58
af Havneren
Ja... Jeg må da nok indrømme at jeg også syntes at det lød NOGET mystisk, men nu er det jo lavet mange underlige ting i den epoke og jeg ved faktisk intet om det.
En forklaring kunne da være sjov morten???
Det første jeg lige faldt over var "kørte de med et bypass fra intercooleren direkte til gasspjældet". Jammen er det da ikke normalt at en intercooler rør går direkte op til gasspjældet? Ellers skal jeg da have bygget mit om.
Det næste "de kunne holde indsugnings temperaturen konstant". Hvorfor dog det? Ville det ikke stadig være en fordel at have den så kold som muligt?
v/h christian
: 30 jan 2004, 23:03
af Morten VJ
Havneren skrev:Ja... Jeg må da nok indrømme at jeg også syntes at det lød NOGET mystisk, men nu er det jo lavet mange underlige ting i den epoke og jeg ved faktisk intet om det.
En forklaring kunne da være sjov morten???
Det første jeg lige faldt over var "kørte de med et bypass fra intercooleren direkte til gasspjældet". Jammen er det da ikke normalt at en intercooler rør går direkte op til gasspjældet? Ellers skal jeg da have bygget mit om.
Det næste "de kunne holde indsugnings temperaturen konstant". Hvorfor dog det? Ville det ikke stadig være en fordel at have den så kold som muligt?v/h christian
Tja såddan er det når man skriver uden at kontrollere hvad man har skervet, det jeg burde have skrevet var et bypass der gik forbi intercoleren ind i en art varmeveksler. Dersørgede for at holde temperaturen konstant. Dette skete det sidste år hvor turbomotorene var tilladt og de var underlagt en mængde restiriktioner, bla. mht. benzinøkonomi og maks tryk, men de vandt alligevel. over 3,5 l sugemotorer.
MVH
Morten
: 31 jan 2004, 01:26
af lqs
synes stadig ikke der er mening i det du skriver! det sidste år hvor turbo var tilladt i FORMEL 1 var max ladetryk 2,5 bar. for at sikre dette blev overholdt, fik de forskellige teams udleveret popoffventiler (som ligner en sikkerhedsventil) der åbnede ved nøjagtig 2,5 bar. flere af bilerne kørte både med luft og vandkølede ladeluftkølere samtidig! har du ikke mulighed for at skanne afsnittet fra det gamle blad ind? mvh. søren
: 31 jan 2004, 14:36
af Havneren
Morten VJ skrev:Havneren skrev:Ja... Jeg må da nok indrømme at jeg også syntes at det lød NOGET mystisk, men nu er det jo lavet mange underlige ting i den epoke og jeg ved faktisk intet om det.
En forklaring kunne da være sjov morten???
Det første jeg lige faldt over var "kørte de med et bypass fra intercooleren direkte til gasspjældet". Jammen er det da ikke normalt at en intercooler rør går direkte op til gasspjældet? Ellers skal jeg da have bygget mit om.
Det næste "de kunne holde indsugnings temperaturen konstant". Hvorfor dog det? Ville det ikke stadig være en fordel at have den så kold som muligt?v/h christian
Tja såddan er det når man skriver uden at kontrollere hvad man har skervet, det jeg burde have skrevet var et bypass der gik forbi intercoleren ind i en art varmeveksler. Dersørgede for at holde temperaturen konstant. Dette skete det sidste år hvor turbomotorene var tilladt og de var underlagt en mængde restiriktioner, bla. mht. benzinøkonomi og maks tryk, men de vandt alligevel. over 3,5 l sugemotorer.
MVH
Morten
Nå ok... FORBI intercooleren. Den fangede jeg slet ikke første gang...
Men jeg forstår ikke at de vil holde den konstandt og ikke bare så kold som muligt... Ved du hvorfor de ville det Morten?Var det nævnt?
v/h christian
: 31 jan 2004, 16:13
af Morten VJ
Ja det var pgaf at de vilde holde en fornuftig benzin økonomi samtidig med at de skulde opnå den maksimale effekt, uden at brænde motoren af i utide, dvs inden løbet var sludt. Det var faktisk ment som et supplement til henriks indlæg om indsugningsluftens temperatur betydning, når der tunes ude på ekstremerne.
MVH
Morten
: 31 jan 2004, 17:32
af lqs
stadig ??????? MVH. søren
: 31 jan 2004, 17:37
af Morten VJ
Vil prøve at finde det, men chancerne er ret små da sidst jeg så det var for et halvt år siden da jeg flyttede.
MVH
Morten