Indstilling af knaster

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#21 Indlæg af Jakob Hansen »

Jeg skal ikke gøre mig klog på selve justeringen af knasthjulene. Men det giver vel samme effekt at sætte lettere/tungere knasthjul på som det har at lette/øge vægten på svinghjulet.

Justerbare knasthjul fås jo enten i alu eller stål. Det i alu er jo lettere end det originale i jern, hvilket må resultere i mindre moment men flere heste og omdrejninger.

Omvendt vejer et justerbart knasthjul i stål mere end et standrt (pga. justerings-featuren), hvilket så må resultere i mere moment.

-ligesome med svinghjulet...

Er jeg helt på herrens mark?

Jakob TH.
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Geografisk sted: Jylland

#22 Indlæg af xxblade »

Har prøvet at lege en del med knastjustering på en Peugeot 106GTI16V med bearbejdet top.Justering foregik på rullefelt og det blev hurtigt klart at det er indsugningsknasten der er den vigtigste. Når man stillede udstødningsknasten fra yderpunkt til yderpunkt var HK forskelen kun sølle 2hk, så på en DOCH bil er det indsugningen der skal ha den store opmærksomhed.

Ang knaster uden fast indstilling så er der også utrolig meget at hente både effekt men også motorgangs mæssig ved at finjustere lidt på en GOLF diesel eller turbo diesel, 1mm til en af siderne kan gøre en verden til forskel.....
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#23 Indlæg af Transitfar »

Nåda, her er der da virkeligt arbejdet seriøst.........:
http://www.billzilla.org/engvariable.html
Forøvrigt en rigtig god side. Men som langturspilot har han jo også skullet have tiden til at gå....
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#24 Indlæg af Havneren »

mvj skrev:Obs har kun skiftet en da Ford ikke er noget jeg normalt vil :wink: røre ved!


:P Jeg kan li ham!
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#25 Indlæg af nmb1022 »

MVJ> Jeps du 14bar er for manifold knast og top, men det burde vel kun gøre det bedre, ik??
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#26 Indlæg af Morten VJ »

14 bar
Jeg har aldrig hængt mig i absolutte bar vædier, da disse svinger meget
efter de omstændigheder de er målt under.
Feks:
motortemp
batterispænding
slid på starter
osv. osv.
Det man skal holde øje med er forskellen mellem de enkelte cyl, som maks må være på 10% i en standart motor.
Angående mistet tryk ved stort overlap er det korrekt at komp trykket bliver lavere ved lave omd. Men det dynamiske tryk vil stige når knastakslen når sit arbejds område(større fyldnings grad). Derfor hævede jeg grundkompressionen i min tidligere bil med sugemotor og en 302 graders knast, havde en tomgang på 1000 omdr/min
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar