Jeg skal ikke gøre mig klog på selve justeringen af knasthjulene. Men det giver vel samme effekt at sætte lettere/tungere knasthjul på som det har at lette/øge vægten på svinghjulet.
Justerbare knasthjul fås jo enten i alu eller stål. Det i alu er jo lettere end det originale i jern, hvilket må resultere i mindre moment men flere heste og omdrejninger.
Omvendt vejer et justerbart knasthjul i stål mere end et standrt (pga. justerings-featuren), hvilket så må resultere i mere moment.
-ligesome med svinghjulet...
Er jeg helt på herrens mark?
Jakob TH.
Indstilling af knaster
Redaktør: Moderatorer
-
Jakob Hansen
- Mester Medlem
- Indlæg: 533
- Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
- Geografisk sted: Kgs. Lyngby
- Kontakt:
- xxblade
- Mester Medlem
- Indlæg: 747
- Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
- Geografisk sted: Jylland
Har prøvet at lege en del med knastjustering på en Peugeot 106GTI16V med bearbejdet top.Justering foregik på rullefelt og det blev hurtigt klart at det er indsugningsknasten der er den vigtigste. Når man stillede udstødningsknasten fra yderpunkt til yderpunkt var HK forskelen kun sølle 2hk, så på en DOCH bil er det indsugningen der skal ha den store opmærksomhed.
Ang knaster uden fast indstilling så er der også utrolig meget at hente både effekt men også motorgangs mæssig ved at finjustere lidt på en GOLF diesel eller turbo diesel, 1mm til en af siderne kan gøre en verden til forskel.....
Ang knaster uden fast indstilling så er der også utrolig meget at hente både effekt men også motorgangs mæssig ved at finjustere lidt på en GOLF diesel eller turbo diesel, 1mm til en af siderne kan gøre en verden til forskel.....
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed
SLOW EYES WILL KILL YOU
SLOW EYES WILL KILL YOU
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Nåda, her er der da virkeligt arbejdet seriøst.........:
http://www.billzilla.org/engvariable.html
Forøvrigt en rigtig god side. Men som langturspilot har han jo også skullet have tiden til at gå....
http://www.billzilla.org/engvariable.html
Forøvrigt en rigtig god side. Men som langturspilot har han jo også skullet have tiden til at gå....
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
14 bar
Jeg har aldrig hængt mig i absolutte bar vædier, da disse svinger meget
efter de omstændigheder de er målt under.
Feks:
motortemp
batterispænding
slid på starter
osv. osv.
Det man skal holde øje med er forskellen mellem de enkelte cyl, som maks må være på 10% i en standart motor.
Angående mistet tryk ved stort overlap er det korrekt at komp trykket bliver lavere ved lave omd. Men det dynamiske tryk vil stige når knastakslen når sit arbejds område(større fyldnings grad). Derfor hævede jeg grundkompressionen i min tidligere bil med sugemotor og en 302 graders knast, havde en tomgang på 1000 omdr/min
Jeg har aldrig hængt mig i absolutte bar vædier, da disse svinger meget
efter de omstændigheder de er målt under.
Feks:
motortemp
batterispænding
slid på starter
osv. osv.
Det man skal holde øje med er forskellen mellem de enkelte cyl, som maks må være på 10% i en standart motor.
Angående mistet tryk ved stort overlap er det korrekt at komp trykket bliver lavere ved lave omd. Men det dynamiske tryk vil stige når knastakslen når sit arbejds område(større fyldnings grad). Derfor hævede jeg grundkompressionen i min tidligere bil med sugemotor og en 302 graders knast, havde en tomgang på 1000 omdr/min
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html