low budget km/l-projekt

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#21 Indlæg af VRT »

Der er faktisk fyr på bilen, så måske jeg skulle begynde, at bruge det :)
I første omgang bliver den sænket 40 mm., får monteret lidt smallere dæk med lidt større rullediameter, lidt højere dæktryk, og så om bag en lastbil på motorvejen. Så må jeg i første omgang se, hvad det giver.
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#22 Indlæg af Runesm »

VRT skrev:Der er faktisk fyr på bilen, så måske jeg skulle begynde, at bruge det :)
I første omgang bliver den sænket 40 mm., får monteret lidt smallere dæk med lidt større rullediameter, lidt højere dæktryk, og så om bag en lastbil på motorvejen. Så må jeg i første omgang se, hvad det giver.


Kan du lave afdækningsplader under bunden?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#23 Indlæg af VRT »

Runesm skrev:
VRT skrev:Der er faktisk fyr på bilen, så måske jeg skulle begynde, at bruge det :)
I første omgang bliver den sænket 40 mm., får monteret lidt smallere dæk med lidt større rullediameter, lidt højere dæktryk, og så om bag en lastbil på motorvejen. Så må jeg i første omgang se, hvad det giver.


Kan du lave afdækningsplader under bunden?

Hvad materiale laves de i? Der sidder jo fra fabrikken en der dækker fra forkofanger til efter forbroen
Brochen
Medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 04 maj 2005, 11:08

#24 Indlæg af Brochen »

VRT skrev:
Runesm skrev:
VRT skrev:Der er faktisk fyr på bilen, så måske jeg skulle begynde, at bruge det :)
I første omgang bliver den sænket 40 mm., får monteret lidt smallere dæk med lidt større rullediameter, lidt højere dæktryk, og så om bag en lastbil på motorvejen. Så må jeg i første omgang se, hvad det giver.


Kan du lave afdækningsplader under bunden?

Hvad materiale laves de i? Der sidder jo fra fabrikken en der dækker fra forkofanger til efter forbroen


de kan vel lavers i alu
Brochen
Medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 04 maj 2005, 11:08

#25 Indlæg af Brochen »

VRT skrev:
Runesm skrev:
VRT skrev:Der er faktisk fyr på bilen, så måske jeg skulle begynde, at bruge det :)
I første omgang bliver den sænket 40 mm., får monteret lidt smallere dæk med lidt større rullediameter, lidt højere dæktryk, og så om bag en lastbil på motorvejen. Så må jeg i første omgang se, hvad det giver.


Kan du lave afdækningsplader under bunden?

Hvad materiale laves de i? Der sidder jo fra fabrikken en der dækker fra forkofanger til efter forbroen


de kan vel lavers i alu
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#26 Indlæg af Runesm »

VRT skrev:
Runesm skrev:
VRT skrev:Der er faktisk fyr på bilen, så måske jeg skulle begynde, at bruge det :)
I første omgang bliver den sænket 40 mm., får monteret lidt smallere dæk med lidt større rullediameter, lidt højere dæktryk, og så om bag en lastbil på motorvejen. Så må jeg i første omgang se, hvad det giver.


Kan du lave afdækningsplader under bunden?

Hvad materiale laves de i? Der sidder jo fra fabrikken en der dækker fra forkofanger til efter forbroen


Ja, alu er vel et fint materiale.

Men jo glattere i bunden, jo bedre, så en helt plan bund er nok sagen.

Måske også luftindtag i fronten burde skænkes en tanke, hvordan køling af motoren kan omdesignes med luftflow ind/ud af motorrummet?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#27 Indlæg af johan o r »

Hvis du sænker bilen og lægger en plade under, opnår du kun højt vakuum under bil en og det koster energi.
Det er godt hvis du vil køre stærkt i sving, men ikke hvis du vil køre effektivt.

Pladen i sig selv er en god ide, og reducere turbulens. du skal bare holde den originale højde, så du undgår ground effect. alt hvad der hedder skørter, splitter, diffuser skal du også skille dig af med.

Formen på en bil, vil altid lave vakuum, og løfte bil op, det koster også energi, så måske lidt drastisk, men en tagsænkning burde også hjælpe.

Men ellers, så bare husk formlen for energi.. jo hurtigere du vil køre, jo mere aerodynamisk korrekt skal bilen være udformet, for minimere drag.
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#28 Indlæg af møffe »

Uden at skulle bygge bilen helt om.

Start med smallere dæk, 175-195 er okay,og vil stadig kunne stoppe bilen.

Højere dæktryk hjælper en del, jeg køre 2,8bar i mine 175/65-14 og de holder ca 100000km

Netop i rullemodstand er der meget at hente.

Din hastighed har rigtig meget at sige, min køre (sommer kørsel) 25km/l ved 90km/t ( gps siger 86km/t) smutter jeg ned til 80 så er 31,2 km/t muligt hvis jeg er rimelig påpasselig med ikke at bruge bremse ved forankørende,og køre i frigear hen mod byer, så hastigheden ved byskiltet passer med 50km/t

Jeg har en AP800 fartpilot på min fiesta, den kan indstilles i hvor hårdt den skal acc. Den står så den nemt kan følge trafikken, men ved at træde på pedalen kan den acc lidt hårdere.

Nu køre vi også ofte bykørsel i 5gear. Den kan nemt trække fra ca 40km/t med 2 voksende i og den tager 2000-2100omdr ved 90km/t

Men det er jo bare at prøve at indstille din motor til at køre mager,
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Besvar