Side 3 af 6

: 28 apr 2012, 12:56
af lqs
er det en SPM oliepumpe du har fået monteret? hvis ja.... så kommer der muligvis overraskelser/problemer der også.
man ser aldrig nogen lave eller anbefale rødblok turbomotorer på over 2.5liter.
nok ikke engang STEN PARNER selv. det er der flere (gode) grunde til.
kig lidt på Ø i div anslutninger på din olietank, hvis det er sådan en færdiglavet blank en. de er ofte alt for små til højtydende motorer.
håber ikke du mister modet. mange af de her råd, hade være bedre at give dig for et år siden.
MVH søren

: 28 apr 2012, 12:56
af kjeld
Det er når der kommer tryk over 0,7 bar det opstår. Jeg har en mistanke om at sen slange vi har monteret over på luftfilter danner så meget undertryk når ladetrykket stiger at den kan suge olien op fra bundkaret.

: 28 apr 2012, 12:58
af lqs
så ville olien jo havne i motoren, med tændingsbanken som resultat.
MVH søren

: 28 apr 2012, 13:04
af m power
Har du prøvet at køre uden slange fra oilcatstank til luftfilter ?
Hvis du kører med oilcatstank hvorfor fører du så en slange over i filtret ?
Hvor stort et luftfilter kører du med ? hvis ikke den er stor nok så vil turbo jo evt kunne lave det undertryk du snakker om.
Ånder motor meget ud af krumtapsudluftning ?

: 28 apr 2012, 13:25
af kjeld
Ja slangen til luftfilter er fjernet nu. Det er et KN filter i 4" som fylder hele inderskærmen hvor det originale sad så det er stort nok.

Motoren har været samlet en gang før og kørt til Nordjylland hvor de sprang motoren i luften fordi der ikke var kontrol over turbotrykket (fandt en logfil i styringen) de fik bildt mig ind at det kun var toppakningen der var sprunget og bilen kom til Randers hvor en ny pakning blev monteret. Den blev starten og kørt en meget kort tur hvor det viste sig at den kørte rigtig skidt og en lækagetest blev foretaget med det resultat at cyl 1 var væk. Motoren blev skilt ad og vi konstaterede ring-land på cyl 1 efter overbelastning. ( 2,5 bar med 32 graders fortænding).

Vores teori går på at catchtanken ikke har været tømt efter den tur og den måske var fyldt til randen og når olierøret så er fyldt op vil den skyde den overskydende olie ud af catchtanken. Måske?

projekt

: 28 apr 2012, 16:14
af Thomas h p
Det bare sur røv med sådan et projekt, når man har proppet så mange penge i et projekt :?

Men kommer du forbi haderslev med den bil vil jeg gerne lave en lækage måling på den, det skal du ikke give noget for:)

Håber bestemt ikke jeg kommer ud i det samme, når min bliver startet op.

olie

: 28 apr 2012, 16:29
af ejnarmc
i min volvo 850, dog ikke samme motor som din, er min erfaring:

køre jeg med castrol 10/60 olie bruger den overhovet ikke olie, skifter jeg til en 10/40 som volvo anbefaler kan jeg se at de bruger olie efter hård kørsel, og røg en smule når den blev belastet

jeg har så opgraderet mine slanger til krumtapsudluftningen og studsen i indsugning til ca 10mm-12 mm, og efter dette bruger den ikke olie overhovedet med 10/40, og ryger ikke overhovedet

: 28 apr 2012, 17:07
af kjeld
LGS

Det er også en SPM Oliepumpe. Så jeg er vist rigtig heldig. Fandens til lort!! :damn:

Den viser nu et godt og stabilt olietryk, så jeg håber sq ikke det kommer der fra. Men så er det vel ikke værre end jeg kan monterer den std. igen.

Jeg får svar på en omfattende lækagetest senere i aften, så er jeg spændt på hvad den viser.

Jeg har iøvrigt fået at vide at nogen korter den slange der går fra flammefiltret og ned i bundkaret af så den er få cm. lang. Efter sigende for at forhindre olie i at blive suget op under meget hård belastning.. Nogen kendskab til det??

Kan man evt. modificerer kassen til krumtapudluftningen med evt. 2 slanger på? På siden er der et hul som ser ud til at være blændet af fra fabrikken, så det kunne jo være en vej ud af problemet??

Jeg har også set andre der har lavet udluftning i ventildækslet ved oliepåfyldningsstudsen og ført den til en catchtank??

Jeg er meget taknemmelig for alle de oplysninger i kommer med og alle gode råd bliver efterprøvet.

Der skal ikke herske tvivl om at jeg har puttet ufatteligt mange penge i den motor efterhånden, da jeg i den grad er blevet røvrendt af en "såkaldt" motortuner som skulle være specialist i alt (Efter hans udsagn). Det tog ham mindre end 2 dage at smadre min motor og forlange fuld betaling uden at have lavet noget som helst andet end at ødelægge motoren. og så den frækhed at true med at ødelægge bilen hvis han ikke fik penge. og prikken over I´et er at han forlangte 3 gange så meget så i det skriftelige tilbud. flot!!!!

Re: projekt

: 28 apr 2012, 17:10
af kjeld
Thomas h p skrev:Det bare sur røv med sådan et projekt, når man har proppet så mange penge i et projekt :?

Men kommer du forbi haderslev med den bil vil jeg gerne lave en lækage måling på den, det skal du ikke give noget for:)

Håber bestemt ikke jeg kommer ud i det samme, når min bliver startet op.


Ja, det er godt nok sur røv, at man skal igennem de problemer. jeg krydser fingre for du ikke oplever samme problemer.. og Undgå Stage3

: 28 apr 2012, 17:29
af Jakobsen
Hej Kjeld..

ikke for at snakke for meget på et side spor, men havde du ikke en potent 2,3L Motor før ? Kan huske Peter snakkede om du havde gang i noget ret seriøst ?

Angående den nye motor må man høre hvad den byder på ? altså udover STP indmad ?

Er der nogen speciel grund til du har valgt hans Olie pumpe også ? altså kontra en KG Trimning høj tryks evt ?

Har man ikke mulighed for at lave hul hvor strømfordeleren sidder, på de motoren der køre med fordeler i blokken ? altså bruge den studs til extra udluftning ?

Men håber du finder problemet med motoren, og får den kørende uden de problmer