bmw e30 2.9 M20 idéer og gode råd

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#21 Indlæg af møffe »

der er gået lidt for meget mode i turbo, en god NA motor er ikke helt dum på gaden.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
r_uldal
Medlem
Indlæg: 231
Tilmeldt: 01 apr 2006, 23:19

#22 Indlæg af r_uldal »

møffe skrev:der er gået lidt for meget mode i turbo, en god NA motor er ikke helt dum på gaden.


Det syntes jeg har været sådan i lang tid :) Jeg holder mig til sugemotorer, det er "the old way" og det holder altså. Det fede ved sugemotorer er at de er meget tilgivende så længe man holder sig under de 100hk pr liter volumen sådan ca. Over det så begynder meget små ting at spille ind.

Men 200 rigtig gode sugeheste med 3 Dellorto´er på ræd og række, skarp knast og en korrekt indstillet platintænding, det rykker simpelthen så fantastisk dejligt :) Og så kan 200 turboheste ikke følge 200 sugeheste til sokkeholderne :rock: :rock: :rock:
Mvh
Ruben
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#23 Indlæg af m power »

r_uldal skrev:
møffe skrev:der er gået lidt for meget mode i turbo, en god NA motor er ikke helt dum på gaden.


Det syntes jeg har været sådan i lang tid :) Jeg holder mig til sugemotorer, det er "the old way" og det holder altså. Det fede ved sugemotorer er at de er meget tilgivende så længe man holder sig under de 100hk pr liter volumen sådan ca. Over det så begynder meget små ting at spille ind.

Men 200 rigtig gode sugeheste med 3 Dellorto´er på ræd og række, skarp knast og en korrekt indstillet platintænding, det rykker simpelthen så fantastisk dejligt :) Og så kan 200 turboheste ikke følge 200 sugeheste til sokkeholderne :rock: :rock: :rock:


ja sug er da meget sjovt har selv haft 300suge hk, men har man først kørt med mange turbo hk så skal der sku noget af en sugemotor til at imponere mig.

Jeg vil dog sige at min kammerats corvette Z06 med 600 suge hk er noget af det mest brutale jeg har prøvet :-)
Brugeravatar
Gearhead
Medlem
Indlæg: 111
Tilmeldt: 29 apr 2011, 17:25
Geografisk sted: KBH

#24 Indlæg af Gearhead »

Jeg fik en tur i min kammerat´s chevelle med 822 sug hk og har aldrig prøvet noget ligende .... en turbo bil vil aldrig kunne matche den kvikke speeder respons og den brutale kraft helt fra bunden af.

Har selv fået bygget en sug motor med 752 hk og 992 Nm som bare venter på at blive skudt af for første gang :D
YOU LIFT YOU LOSE
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#25 Indlæg af møffe »

Gearhead skrev:Jeg fik en tur i min kammerat´s chevelle med 822 sug hk og har aldrig prøvet noget ligende .... en turbo bil vil aldrig kunne matche den kvikke speeder respons og den brutale kraft helt fra bunden af.

Har selv fået bygget en sug motor med 752 hk og 992 Nm som bare venter på at blive skudt af for første gang :D


billeder :tooth:
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
r_uldal
Medlem
Indlæg: 231
Tilmeldt: 01 apr 2006, 23:19

#26 Indlæg af r_uldal »

Sugeheste styrer og det gør de fordi en turbomotor vil tøve en lille smule mere. En 200 hests sugemotor vil ikke have så stort et moment som en 200 hestes turbomotor, men de er nemmere tilgængelige og det gør bare en rigtig stor forskel. Selv med meget moderne teknik kan turbomotoren ikke være med. Det klassiske eksempel er hvis du sætter en 250 hestes Honda S2000 op mod en 250 hestes Focus ST turbo. På en kvartmil er Honda´en 5 tiende dele hurtigere..

Nu skal det siges at jeg har 100% respekt for en ordentlig turbomotor, det rykker simpelthen, og jeg har selv haft Volvo 245 2,3 turbo ic, og en Volvo 850 R turbo, så intet ondt ord om turboladning.

Men skulle jeg bygge en motor fra bunden af som skulle tunes ville jeg vælge NA tuning. Især pga de Danske regler på området omkring syn osv. Det er meget nemmere at overtale Hr Synsmand når man har en sugemotor end hvis der er propel på, så har de en tendens til at stejle :lol:
Mvh
Ruben
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#27 Indlæg af møffe »

ford har ingen focus ST med 250hk, de har 225hk og har honda s2000 ikke 240hk

fodnote :tooth:
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
r_uldal
Medlem
Indlæg: 231
Tilmeldt: 01 apr 2006, 23:19

#28 Indlæg af r_uldal »

møffe skrev:ford har ingen focus ST med 250hk, de har 225hk og har honda s2000 ikke 240hk

fodnote :tooth:


Honda S2000 har 250 på det amerikanske markede. Men det sat til side har jeg aldrig påstået at en ST har 250hk fra fabrik :) Fandt bare en video med de to biler imod hinanden og der stod at ST´en havde 250hk og det kan man vel nemt få med en lille chip eller lign
:tooth:
Mvh
Ruben
Brugeravatar
Gearhead
Medlem
Indlæg: 111
Tilmeldt: 29 apr 2011, 17:25
Geografisk sted: KBH

#29 Indlæg af Gearhead »

møffe skrev:
Gearhead skrev:Jeg fik en tur i min kammerat´s chevelle med 822 sug hk og har aldrig prøvet noget ligende .... en turbo bil vil aldrig kunne matche den kvikke speeder respons og den brutale kraft helt fra bunden af.

Har selv fået bygget en sug motor med 752 hk og 992 Nm som bare venter på at blive skudt af for første gang :D


billeder :tooth:


Hvad vil du se billeder af .. ?
YOU LIFT YOU LOSE
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#30 Indlæg af møffe »

hele ski´værket
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Besvar