Kenskab til elektromotive Spoler ?
Redaktør: Moderatorer
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
-Pedersen- skrev:Så kom scopet på.
Signalet fra VR på 36-1 hjulet så rigtig fornuftig ud.
Målte derefter på spark a og b ud til tændings mondulet, og pulsen var ikke helt firkantet, vedhæfter jpg som ilustration for hvad jeg så..
Efter lidt nærstudering i manualen har jeg luret på et afsnit hvor der bliver skrevet noget om at VR signalet kan være for kraftig, og fin justering med et potmeter på sensoren kan være nødvendig.
Hvis det er udgangen du har problemer med!
Hvorfor så nørkle med indgangen??
Som jeg ser din tegning, så vil modulet have mere strøm, en din udgang kan give.
Hvor stor en modstand har du monteret imellem 5v ref, og udgangen på transistoren?
Med min meget ringe viden inden for elektroniske kredsløb.
Så vil jeg mene at udgangssignalet er problemet!!
Modulet lader tændspolenerne nå den ser stel.
Og fyrer gnisten af når den ser 5 volt!
Med din stigende spænding, så er mit bud at dels er tændingstidspunktet ikke konstant over hele omdrejnings området.
Og når du så når det omdjrejnings tal, hvor den sætter ud.
Der når spændingen ikke de 5 volt på udgangen, og gnisten kommer aldrig, og benzinen antændes i den varme manifold.
Det er mit bud på hvad der sker.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
Spændene.
Jeg må være dig svar skyldig.
Jeg har aldrig skænket det en tanke.
Boksen blev indkøbt færdig samlet, så den modstand har jeg ikke kendskab til..
Kunne det evt tænkes at jeg er i gang med at overbelaste min vref ?
Tænker på om fx et defekt gasspjælds potentiometer ville kunne trække meget effekt på den konto ?
Jeg må være dig svar skyldig.
Jeg har aldrig skænket det en tanke.
Boksen blev indkøbt færdig samlet, så den modstand har jeg ikke kendskab til..
Kunne det evt tænkes at jeg er i gang med at overbelaste min vref ?
Tænker på om fx et defekt gasspjælds potentiometer ville kunne trække meget effekt på den konto ?
^ Der tages forbehold for trykfejl. 
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
En defekt gasspjælds sensor, er meget enkelt at kontrollere.
Træk sensoren af stikket, og kig på scopet.
MVH
Morten
Træk sensoren af stikket, og kig på scopet.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Databladet for et 4 kanals tændings modul, af fabrikatet Bosch
Findes her.
http://www.bosch-motorsport.com/en-US/l ... 227531.pdf
specefikationen siger imellem 10 og 20 mAmp, for at det virker.
Der er faktisk vist en driver kreds der er nødvendig.
MVH
Morten
Findes her.
http://www.bosch-motorsport.com/en-US/l ... 227531.pdf
specefikationen siger imellem 10 og 20 mAmp, for at det virker.
Der er faktisk vist en driver kreds der er nødvendig.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
Det glæder mig at du poster det Morten.
Lidt nyt i sagen er at efter hele aftenen i går gik med at tumle, med en defekt hall sensor. Besluttede jeg i dag at ringe til producenten af boksen og høre hans mening om dette sluttrin og hans MS boks.
Han var slet ikke vider begejstret for det modul. Det ville aldrig komme til at fungere med hans styrring dels grundet af spoles lave OHM værdi. Og når dyserne nåede en højere åbnings tid ville dette virkelig give problemer.
Jeg havde 3 muligheder.
Enten lave et transistor kredsløb før modulet.
Eller trække modulet helt ind ved siden af boksen og give den det samme stelpunkt.
Eller 2 ældre typer sluttrin
Har prøvet at flytte modulet tilbage, pulsen er nu en del bedre dog stadig "stigende". Havde derefter lige scoopet på vr sensoren, hvorefter bílen trak 2 test træk uden en forkert prut ?
Derefter igen udsættere.
Må have luret på de transistor kredsløb.
BCX 58 er hvad jeg kan se et siemens komponet. Ikke til at opdrive på 1 dag.
Har kigget efter BIP373 dog vil der gå nogle dage i levering.
Nogle der ligger inde med stumper ?
Mvh
Lidt nyt i sagen er at efter hele aftenen i går gik med at tumle, med en defekt hall sensor. Besluttede jeg i dag at ringe til producenten af boksen og høre hans mening om dette sluttrin og hans MS boks.
Han var slet ikke vider begejstret for det modul. Det ville aldrig komme til at fungere med hans styrring dels grundet af spoles lave OHM værdi. Og når dyserne nåede en højere åbnings tid ville dette virkelig give problemer.
Jeg havde 3 muligheder.
Enten lave et transistor kredsløb før modulet.
Eller trække modulet helt ind ved siden af boksen og give den det samme stelpunkt.
Eller 2 ældre typer sluttrin
Har prøvet at flytte modulet tilbage, pulsen er nu en del bedre dog stadig "stigende". Havde derefter lige scoopet på vr sensoren, hvorefter bílen trak 2 test træk uden en forkert prut ?
Derefter igen udsættere.
Må have luret på de transistor kredsløb.
BCX 58 er hvad jeg kan se et siemens komponet. Ikke til at opdrive på 1 dag.
Har kigget efter BIP373 dog vil der gå nogle dage i levering.
Nogle der ligger inde med stumper ?
Mvh
^ Der tages forbehold for trykfejl. 
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
Så fik jeg lavet transistor kredsløbet.
Brugte ganske almindelige BC54 transistore.
Spark output invertet = NO så spillede det.
Pulsen fra megasquirten er helt firkantet nu, dog er den stadig stigende på den anden side af transistorene
mvh
Brugte ganske almindelige BC54 transistore.
Spark output invertet = NO så spillede det.
Pulsen fra megasquirten er helt firkantet nu, dog er den stadig stigende på den anden side af transistorene
mvh
Senest rettet af -Pedersen- 01 jul 2011, 17:42, rettet i alt 1 gang.
^ Der tages forbehold for trykfejl. 
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
Jakobsen skrev:Super du fik det til at spille som det skulle![]()
Hvilken MS boks er der brugt ?
Nja ved ikke om det kom til at spille alligevel, flyttede vist bare problemet.
Bilens køre dog lidt bedre, med knap så mange udsættere. Ved en dwell på omkring de 3.5.
Har overvejet at prøve en midre modstand på vref.
^ Der tages forbehold for trykfejl. 