Kenskab til elektromotive Spoler ?

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#21 Indlæg af Jakobsen »

Angaaende dine bang bang.. Havde selv det problem med en VR sensor at kablerene lige skulle byttes rundt. saa var mit problem loest :wink:
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#22 Indlæg af Morten VJ »

-Pedersen- skrev:Så kom scopet på.
Signalet fra VR på 36-1 hjulet så rigtig fornuftig ud.
Målte derefter på spark a og b ud til tændings mondulet, og pulsen var ikke helt firkantet, vedhæfter jpg som ilustration for hvad jeg så..

Efter lidt nærstudering i manualen har jeg luret på et afsnit hvor der bliver skrevet noget om at VR signalet kan være for kraftig, og fin justering med et potmeter på sensoren kan være nødvendig.

:?


Hvis det er udgangen du har problemer med!
Hvorfor så nørkle med indgangen??

Som jeg ser din tegning, så vil modulet have mere strøm, en din udgang kan give.
Hvor stor en modstand har du monteret imellem 5v ref, og udgangen på transistoren?

Med min meget ringe viden inden for elektroniske kredsløb.
Så vil jeg mene at udgangssignalet er problemet!!

Modulet lader tændspolenerne nå den ser stel.
Og fyrer gnisten af når den ser 5 volt!
Med din stigende spænding, så er mit bud at dels er tændingstidspunktet ikke konstant over hele omdrejnings området.
Og når du så når det omdjrejnings tal, hvor den sætter ud.
Der når spændingen ikke de 5 volt på udgangen, og gnisten kommer aldrig, og benzinen antændes i den varme manifold.

Det er mit bud på hvad der sker.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#23 Indlæg af -Pedersen- »

Spændene.

Jeg må være dig svar skyldig.
Jeg har aldrig skænket det en tanke.
Boksen blev indkøbt færdig samlet, så den modstand har jeg ikke kendskab til..

Kunne det evt tænkes at jeg er i gang med at overbelaste min vref ?
Tænker på om fx et defekt gasspjælds potentiometer ville kunne trække meget effekt på den konto ?
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#24 Indlæg af -Pedersen- »

Jakobsen skrev:Angaaende dine bang bang.. Havde selv det problem med en VR sensor at kablerene lige skulle byttes rundt. saa var mit problem loest :wink:


Bytter jeg rundt vil bilen slet ikke køre.
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#25 Indlæg af Morten VJ »

En defekt gasspjælds sensor, er meget enkelt at kontrollere.
Træk sensoren af stikket, og kig på scopet.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#26 Indlæg af Morten VJ »

Databladet for et 4 kanals tændings modul, af fabrikatet Bosch
Findes her.
http://www.bosch-motorsport.com/en-US/l ... 227531.pdf

specefikationen siger imellem 10 og 20 mAmp, for at det virker.
Der er faktisk vist en driver kreds der er nødvendig.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#27 Indlæg af -Pedersen- »

Det glæder mig at du poster det Morten.
Lidt nyt i sagen er at efter hele aftenen i går gik med at tumle, med en defekt hall sensor. Besluttede jeg i dag at ringe til producenten af boksen og høre hans mening om dette sluttrin og hans MS boks.

Han var slet ikke vider begejstret for det modul. Det ville aldrig komme til at fungere med hans styrring dels grundet af spoles lave OHM værdi. Og når dyserne nåede en højere åbnings tid ville dette virkelig give problemer.

Jeg havde 3 muligheder.
Enten lave et transistor kredsløb før modulet.
Eller trække modulet helt ind ved siden af boksen og give den det samme stelpunkt.
Eller 2 ældre typer sluttrin

Har prøvet at flytte modulet tilbage, pulsen er nu en del bedre dog stadig "stigende". Havde derefter lige scoopet på vr sensoren, hvorefter bílen trak 2 test træk uden en forkert prut ?

Derefter igen udsættere.
Må have luret på de transistor kredsløb.

BCX 58 er hvad jeg kan se et siemens komponet. Ikke til at opdrive på 1 dag.

Har kigget efter BIP373 dog vil der gå nogle dage i levering.
Nogle der ligger inde med stumper ?

Mvh
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#28 Indlæg af -Pedersen- »

Så fik jeg lavet transistor kredsløbet.
Brugte ganske almindelige BC54 transistore.
Spark output invertet = NO så spillede det.
Pulsen fra megasquirten er helt firkantet nu, dog er den stadig stigende på den anden side af transistorene
mvh
Senest rettet af -Pedersen- 01 jul 2011, 17:42, rettet i alt 1 gang.
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#29 Indlæg af Jakobsen »

Super du fik det til at spille som det skulle :rock:

Hvilken MS boks er der brugt ?
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#30 Indlæg af -Pedersen- »

Jakobsen skrev:Super du fik det til at spille som det skulle :rock:

Hvilken MS boks er der brugt ?


Nja ved ikke om det kom til at spille alligevel, flyttede vist bare problemet.
Bilens køre dog lidt bedre, med knap så mange udsættere. Ved en dwell på omkring de 3.5.
Har overvejet at prøve en midre modstand på vref.
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)
Besvar