Stabilitet af log i MS.

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#21 Indlæg af Morten VJ »

Med en afr på 11,5-1 så er du lige så sikkert ved at drukne motoren i benzin, ved den belastning og omdrejnings tal billedet viser.
De spikes du har i afr værdien ligner meget udsættere
Skyd efter 14,7 til 16,5 i afr i dellast.


MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#22 Indlæg af Blob »

Nu er det i bund og grund blot en bobbel motor, så det er jo en gammel teknik, og motoren er derfor ikke så god til at udnytte brændstoffet som nyere motorer.
Jeg har prøvet at ændre min afr til nogle værdier som ligger meget tæt op ad dem som du nævner, men motoren trak markant dårligere. Vedlagt er den afr som jeg forsøgte mig med.
Men ja den skal da ikke ligge på 11,5, men 12-13

d. 7/10 skal den på rullefelt, så håber jeg at få syn for sagen vedr. effekten, og blandingen.
Vedhæftede filer
afr.jpg
afr.jpg (71.95 KiB) Vist 4806 gange
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#23 Indlæg af Morten VJ »

Ved lav belastning under 70-80 kpa alt efter motor type.
Der skal den blot holde farten på bilen, den skal ikke trække!!

Hvis man så vil ændre belastningen på motoren, og jogger klampen i bund.
Og nu ser man 100 kpa, så skal den selvfølgelig have mere bensin der.
Overgangen imellem de 50 til 100 kpa, der sker meget hurtigt.
Der bruger man acc tilskuddet, således at blandingsforholdet, vil give maks effekt.

Meget forenklet.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#24 Indlæg af Blob »

Hmm, ja jeg kan godt se hvad du mener.

Den må jeg ligge tygge lidt på.
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#25 Indlæg af Wildert »

Nu er der vel ikke noget med at du kører med accelerationsstilskuddet på endnu vel?
Lyder ikke som om at dit map er færdigt endnu, men hvis du kører med V8'er-værdierne for AE (acceleration enrichment) som default er i MS, så kan det blive.... spændende :-).

Ellers stemmer jeg også på tændingsudsættere af en art - dårlige tændrør, kabler, fordeler (alt efter hvor meget af dette der endnu er på bilen :-)).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#26 Indlæg af Blob »

Wildert skrev:Nu er der vel ikke noget med at du kører med accelerationsstilskuddet på endnu vel?
Lyder ikke som om at dit map er færdigt endnu, men hvis du kører med V8'er-værdierne for AE (acceleration enrichment) som default er i MS, så kan det blive.... spændende :-).

Ellers stemmer jeg også på tændingsudsættere af en art - dårlige tændrør, kabler, fordeler (alt efter hvor meget af dette der endnu er på bilen :-)).


Hmm jo, da jeg prøvede Auto-tune funktionen i TS, var det godt nok med accelrationstilskuddet slået til. Det skulle jeg nok have slået fra.
Jeg har lavet lidt indkøring sammen med HenrikGM, hvor vi bla, justerede accelrationstilskuddet, men den opførte sig lidt underligt, så da skiftede vi tændrør, dog uden at kunne mærke nogen nævneværdig forskel.

Den kører med Waste-spark, og MSD kabler.
Hvor lange må tændkalber egentlig være førend det giver problemer?

Men nej mit MAP er ikke færdigt.
Men nu har jeg da fået lidt flere idér at arbedjde med. Så mon ikke det lykkes i den sidste ende.

Som opfølgning til snakken om TS vs. MT, vil jeg dog sige at jeg er blevet rigtig glad for TS. Bla. accelrationstilskuddet synes jeg er blevet nemmere at køre ind, da det nu er blevet grafisk afbilledet.
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#27 Indlæg af Wildert »

Auto-tune i TS filtrerer log-punkter fra hvor AE er aktiveret. Dvs. den justerer ikke på mappet hvis den ser at der er givet AE.
Så er der så lige den med lambda-latency/delay som teoretisk set kan give noget jammer og alligevel ødelægge det trods filtreringen.

Jeg kører personligt alt ind uden AE, og med så lange "sweeps" (så længe i hver bin) som muligt.
Det er lidt irriterende at køre med, for hold kæft den kan hugge og hoppe og danse :-).

Anyway - hvis I har justeret AE ind, så er det mindre sandsynligt at du kører med en eller anden sygt høj værdi, og derfor tror jeg mindre på problemer derfra. Men du kan jo prøve at slå det fra, og se om du kan få spikes af den type...
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#28 Indlæg af Blob »

Jeg har lige modtaget nogle nye afr-værdier, samt tændingsmap fra en som har en meget stor viden om denne type motor. Så dem skal jeg igang med at prøve når jeg får tid.

Ja jeg tror altså heller ikke mine AE værdier er helt i skoven.
Da jeg lavede indkøring sammen med Henrik var det ikke muligt at lave hele mappet da jeg havde en fejl på mit takthjul, og dernæst var der en utæthed i den ene manifold.

Det eneste som til stadighed undrer mig er den hoppende afr som jeg kan se på loggene, men nu vil jeg prøve med de nye værdier, og så tage en ting ad gangen.
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#29 Indlæg af Blob »

Nu har jeg så været ude og prøve auto-tune funktionen i TS.

Det resulterede i meget dårlig motorgang, og som man kan se på loggen, har den kørt meget magert. Jeg kan ikke lige helt greje hvorfor den har gjort det. Det er jo ikke hvad afr tabelen viser.

Signalet fra WB svinger jo meget voldsomt.
Vedhæftede filer
graph.png
graph.png (34.34 KiB) Vist 4814 gange
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#30 Indlæg af HenrikGM »

MortenVJ;
Husk nu at det er en luftkølet bobblemotor, omend noget ombygget, så stadigt med ultra lavt kompressionsforhold, ukendte knaster og turbo.
Den kommer aldrigt til at kunne køre på 16,5 i dellast.

Wildert;
AE er sadt laaangt ned, så den blander sig kun marginalt. AE er der for at håndtere hurtige bevægelser med lidt ekstra bensin, og sådan var den sadt op.

Blob;
Din WB er sadt til "instant". Den reagerer med andre ord på det mindste "sjov". Dit log viser AFR 20 ved konstant fart. Den vil hugge og skabe sig som om den er ved at køre tør, hvis det er rigtig værdi. Din PW signallerer AFR er korrupt.
Log på LM1 og sæt følsomheden ned i første omgang. (husk du aflæser en middelværdi nu!) Så bliver du ikke så forvirret længere.
Du har nu lidt "flimmer" på dit RPM signal. Logget kan snyde lidt så det ser voldsommere ud end det reelt er. Triggerlog er et fint håndtag at trække i. Jeg går ud fra du har lavet triggerhjulet rigtigt?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar