Stabilitet af log i MS.
Redaktør: Moderatorer
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Med en afr på 11,5-1 så er du lige så sikkert ved at drukne motoren i benzin, ved den belastning og omdrejnings tal billedet viser.
De spikes du har i afr værdien ligner meget udsættere
Skyd efter 14,7 til 16,5 i afr i dellast.
MVH
Morten
De spikes du har i afr værdien ligner meget udsættere
Skyd efter 14,7 til 16,5 i afr i dellast.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Blob
- Senior Medlem
- Indlæg: 409
- Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
- Geografisk sted: Randers
Nu er det i bund og grund blot en bobbel motor, så det er jo en gammel teknik, og motoren er derfor ikke så god til at udnytte brændstoffet som nyere motorer.
Jeg har prøvet at ændre min afr til nogle værdier som ligger meget tæt op ad dem som du nævner, men motoren trak markant dårligere. Vedlagt er den afr som jeg forsøgte mig med.
Men ja den skal da ikke ligge på 11,5, men 12-13
d. 7/10 skal den på rullefelt, så håber jeg at få syn for sagen vedr. effekten, og blandingen.
Jeg har prøvet at ændre min afr til nogle værdier som ligger meget tæt op ad dem som du nævner, men motoren trak markant dårligere. Vedlagt er den afr som jeg forsøgte mig med.
Men ja den skal da ikke ligge på 11,5, men 12-13
d. 7/10 skal den på rullefelt, så håber jeg at få syn for sagen vedr. effekten, og blandingen.
- Vedhæftede filer
-
- afr.jpg (71.95 KiB) Vist 4806 gange
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Ved lav belastning under 70-80 kpa alt efter motor type.
Der skal den blot holde farten på bilen, den skal ikke trække!!
Hvis man så vil ændre belastningen på motoren, og jogger klampen i bund.
Og nu ser man 100 kpa, så skal den selvfølgelig have mere bensin der.
Overgangen imellem de 50 til 100 kpa, der sker meget hurtigt.
Der bruger man acc tilskuddet, således at blandingsforholdet, vil give maks effekt.
Meget forenklet.
MVH
Morten
Der skal den blot holde farten på bilen, den skal ikke trække!!
Hvis man så vil ændre belastningen på motoren, og jogger klampen i bund.
Og nu ser man 100 kpa, så skal den selvfølgelig have mere bensin der.
Overgangen imellem de 50 til 100 kpa, der sker meget hurtigt.
Der bruger man acc tilskuddet, således at blandingsforholdet, vil give maks effekt.
Meget forenklet.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Nu er der vel ikke noget med at du kører med accelerationsstilskuddet på endnu vel?
Lyder ikke som om at dit map er færdigt endnu, men hvis du kører med V8'er-værdierne for AE (acceleration enrichment) som default er i MS, så kan det blive.... spændende
.
Ellers stemmer jeg også på tændingsudsættere af en art - dårlige tændrør, kabler, fordeler (alt efter hvor meget af dette der endnu er på bilen
).
Lyder ikke som om at dit map er færdigt endnu, men hvis du kører med V8'er-værdierne for AE (acceleration enrichment) som default er i MS, så kan det blive.... spændende
Ellers stemmer jeg også på tændingsudsættere af en art - dårlige tændrør, kabler, fordeler (alt efter hvor meget af dette der endnu er på bilen
- Blob
- Senior Medlem
- Indlæg: 409
- Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
- Geografisk sted: Randers
Wildert skrev:Nu er der vel ikke noget med at du kører med accelerationsstilskuddet på endnu vel?
Lyder ikke som om at dit map er færdigt endnu, men hvis du kører med V8'er-værdierne for AE (acceleration enrichment) som default er i MS, så kan det blive.... spændende.
Ellers stemmer jeg også på tændingsudsættere af en art - dårlige tændrør, kabler, fordeler (alt efter hvor meget af dette der endnu er på bilen).
Hmm jo, da jeg prøvede Auto-tune funktionen i TS, var det godt nok med accelrationstilskuddet slået til. Det skulle jeg nok have slået fra.
Jeg har lavet lidt indkøring sammen med HenrikGM, hvor vi bla, justerede accelrationstilskuddet, men den opførte sig lidt underligt, så da skiftede vi tændrør, dog uden at kunne mærke nogen nævneværdig forskel.
Den kører med Waste-spark, og MSD kabler.
Hvor lange må tændkalber egentlig være førend det giver problemer?
Men nej mit MAP er ikke færdigt.
Men nu har jeg da fået lidt flere idér at arbedjde med. Så mon ikke det lykkes i den sidste ende.
Som opfølgning til snakken om TS vs. MT, vil jeg dog sige at jeg er blevet rigtig glad for TS. Bla. accelrationstilskuddet synes jeg er blevet nemmere at køre ind, da det nu er blevet grafisk afbilledet.
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Auto-tune i TS filtrerer log-punkter fra hvor AE er aktiveret. Dvs. den justerer ikke på mappet hvis den ser at der er givet AE.
Så er der så lige den med lambda-latency/delay som teoretisk set kan give noget jammer og alligevel ødelægge det trods filtreringen.
Jeg kører personligt alt ind uden AE, og med så lange "sweeps" (så længe i hver bin) som muligt.
Det er lidt irriterende at køre med, for hold kæft den kan hugge og hoppe og danse
.
Anyway - hvis I har justeret AE ind, så er det mindre sandsynligt at du kører med en eller anden sygt høj værdi, og derfor tror jeg mindre på problemer derfra. Men du kan jo prøve at slå det fra, og se om du kan få spikes af den type...
Så er der så lige den med lambda-latency/delay som teoretisk set kan give noget jammer og alligevel ødelægge det trods filtreringen.
Jeg kører personligt alt ind uden AE, og med så lange "sweeps" (så længe i hver bin) som muligt.
Det er lidt irriterende at køre med, for hold kæft den kan hugge og hoppe og danse
Anyway - hvis I har justeret AE ind, så er det mindre sandsynligt at du kører med en eller anden sygt høj værdi, og derfor tror jeg mindre på problemer derfra. Men du kan jo prøve at slå det fra, og se om du kan få spikes af den type...
- Blob
- Senior Medlem
- Indlæg: 409
- Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
- Geografisk sted: Randers
Jeg har lige modtaget nogle nye afr-værdier, samt tændingsmap fra en som har en meget stor viden om denne type motor. Så dem skal jeg igang med at prøve når jeg får tid.
Ja jeg tror altså heller ikke mine AE værdier er helt i skoven.
Da jeg lavede indkøring sammen med Henrik var det ikke muligt at lave hele mappet da jeg havde en fejl på mit takthjul, og dernæst var der en utæthed i den ene manifold.
Det eneste som til stadighed undrer mig er den hoppende afr som jeg kan se på loggene, men nu vil jeg prøve med de nye værdier, og så tage en ting ad gangen.
Ja jeg tror altså heller ikke mine AE værdier er helt i skoven.
Da jeg lavede indkøring sammen med Henrik var det ikke muligt at lave hele mappet da jeg havde en fejl på mit takthjul, og dernæst var der en utæthed i den ene manifold.
Det eneste som til stadighed undrer mig er den hoppende afr som jeg kan se på loggene, men nu vil jeg prøve med de nye værdier, og så tage en ting ad gangen.
- Blob
- Senior Medlem
- Indlæg: 409
- Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
- Geografisk sted: Randers
Nu har jeg så været ude og prøve auto-tune funktionen i TS.
Det resulterede i meget dårlig motorgang, og som man kan se på loggen, har den kørt meget magert. Jeg kan ikke lige helt greje hvorfor den har gjort det. Det er jo ikke hvad afr tabelen viser.
Signalet fra WB svinger jo meget voldsomt.
Det resulterede i meget dårlig motorgang, og som man kan se på loggen, har den kørt meget magert. Jeg kan ikke lige helt greje hvorfor den har gjort det. Det er jo ikke hvad afr tabelen viser.
Signalet fra WB svinger jo meget voldsomt.
- Vedhæftede filer
-
- graph.png (34.34 KiB) Vist 4814 gange
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
MortenVJ;
Husk nu at det er en luftkølet bobblemotor, omend noget ombygget, så stadigt med ultra lavt kompressionsforhold, ukendte knaster og turbo.
Den kommer aldrigt til at kunne køre på 16,5 i dellast.
Wildert;
AE er sadt laaangt ned, så den blander sig kun marginalt. AE er der for at håndtere hurtige bevægelser med lidt ekstra bensin, og sådan var den sadt op.
Blob;
Din WB er sadt til "instant". Den reagerer med andre ord på det mindste "sjov". Dit log viser AFR 20 ved konstant fart. Den vil hugge og skabe sig som om den er ved at køre tør, hvis det er rigtig værdi. Din PW signallerer AFR er korrupt.
Log på LM1 og sæt følsomheden ned i første omgang. (husk du aflæser en middelværdi nu!) Så bliver du ikke så forvirret længere.
Du har nu lidt "flimmer" på dit RPM signal. Logget kan snyde lidt så det ser voldsommere ud end det reelt er. Triggerlog er et fint håndtag at trække i. Jeg går ud fra du har lavet triggerhjulet rigtigt?
Husk nu at det er en luftkølet bobblemotor, omend noget ombygget, så stadigt med ultra lavt kompressionsforhold, ukendte knaster og turbo.
Den kommer aldrigt til at kunne køre på 16,5 i dellast.
Wildert;
AE er sadt laaangt ned, så den blander sig kun marginalt. AE er der for at håndtere hurtige bevægelser med lidt ekstra bensin, og sådan var den sadt op.
Blob;
Din WB er sadt til "instant". Den reagerer med andre ord på det mindste "sjov". Dit log viser AFR 20 ved konstant fart. Den vil hugge og skabe sig som om den er ved at køre tør, hvis det er rigtig værdi. Din PW signallerer AFR er korrupt.
Log på LM1 og sæt følsomheden ned i første omgang. (husk du aflæser en middelværdi nu!) Så bliver du ikke så forvirret længere.
Du har nu lidt "flimmer" på dit RPM signal. Logget kan snyde lidt så det ser voldsommere ud end det reelt er. Triggerlog er et fint håndtag at trække i. Jeg går ud fra du har lavet triggerhjulet rigtigt?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
