Kortere på literen med v-power

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#21 Indlæg af tyson2 »

Har ingen info på det. Ved bare hvad min faglærer fortalte på teknisk skole. Og der var læresætningen at oktantallet er et udtryk for brændtiden. Og derfor højere oktantal=længere brændtid.
Mit ladetryk er 0,9 bar på både 95 og 99.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#22 Indlæg af HenrikGM »

tyson2 skrev:Har ingen info på det. Ved bare hvad min faglærer fortalte på teknisk skole. Og der var læresætningen at oktantallet er et udtryk for brændtiden. Og derfor højere oktantal=længere brændtid.
Mit ladetryk er 0,9 bar på både 95 og 99.


Rystende eksempel på hvor meget din underviser vidste om oktantal.

Prøv med denne info istedet, du kan evt. linke det til din lærer så han også bliver lidt klogere.
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#23 Indlæg af tyson2 »

HenrikGM skrev:
tyson2 skrev:Har ingen info på det. Ved bare hvad min faglærer fortalte på teknisk skole. Og der var læresætningen at oktantallet er et udtryk for brændtiden. Og derfor højere oktantal=længere brændtid.
Mit ladetryk er 0,9 bar på både 95 og 99.


Rystende eksempel på hvor meget din underviser vidste om oktantal.

Prøv med denne info istedet, du kan evt. linke det til din lærer så han også bliver lidt klogere.
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating


Synes egentlig heller ikke det er den bedste info i det link der. Der står jo bare at en motor er mindre tilbøjelig til at banke ved højere oktan tal. men ikke rigtig hvorfor. Måske pga brændtiden?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#24 Indlæg af HenrikGM »

tyson2 skrev:[Synes egentlig heller ikke det er den bedste info i det link der. Der står jo bare at en motor er mindre tilbøjelig til at banke ved højere oktan tal. men ikke rigtig hvorfor. Måske pga brændtiden?


Vi må læse det forskelligt så.

Jeg kan se emner som feks activation energy nævnt, hvilket er en af årsagerne til hvorfor.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#25 Indlæg af Morten VJ »

Svar til den "gamle" Transit

Flammehastighed og oktantal.

Du har ret i at et højere oktantal ikke nødvendig vis er betinget af flammehastigheden.
Umiddelbar virker det logisk at de hører tæt sammen, og derfor bliver det nok vidergivet mange steder.
Sakset fra denne side
http://www.faqs.org/faqs/autos/gasoline ... amble.html
Citat:

The antiknock ability is related to the "autoignition temperature" of the
hydrocarbons. Antiknock ability is _not_ substantially related to:-
1. The energy content of fuel, this should be obvious, as oxygenates have
lower energy contents, but high octanes.
2. The flame speed of the conventionally ignited mixture, this should be
evident from the similarities of the two reference hydrocarbons.
Although flame speed does play a minor part, there are many other factors
that are far more important. ( such as compression ratio, stoichiometry,
combustion chamber shape, chemical structure of the fuel, presence of
antiknock additives, number and position of spark plugs, turbulence etc.)
Flame speed does not correlate with octane.
Citat slut

Men bringer det Tyson2 videre i sin søgning på hvorfor kortere literen på VPower?
Lige pt kunne det ligne et mekanisk problem, eller en dårlig chipning.
Vælg selv :|

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Kws
Medlem
Indlæg: 131
Tilmeldt: 01 dec 2005, 20:00
Geografisk sted: Randers

#26 Indlæg af Kws »

nu vi er igang, hvor langt kører den så pr liter?

min G4 der er chippet, den kører omkring 6-9 km/l - v-power

de 9 opnår jeg når damen kører i bilen :lol:

jeg får den sjældent til at køre længere end de 6-7 km/l. - v-power


dog skal det lige siges at jeg har haft den oppe på 12 km/l men det var da vi kørte til italien, altså en langtur med oktan 100 i tanken
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#27 Indlæg af tyson2 »

Da jeg fik den kunne jeg ikke få den over 8 km/l. Så fik jeg slettet fejlkoder på den. Efter det ligger den på 9 km/l eller over. Som regel omkring 10 km/l på 95
Kws
Medlem
Indlæg: 131
Tilmeldt: 01 dec 2005, 20:00
Geografisk sted: Randers

#28 Indlæg af Kws »

okay, jeg har selv en vagcom, så den er tjekket for fejl min..
dinmor
Medlem
Indlæg: 214
Tilmeldt: 08 okt 2008, 15:54

#29 Indlæg af dinmor »

Der var en længere tråd et sted, hvor der var en der havde skrevet til Shell ang. V-power, og det viste sig at det var oktan 95 med additiver?

Der var en fandens til rod med hvordan man regnede oktan tallet i forskellige standarder (RON mv). Slet ikke til at finde rundt i.

Nogle der husker tråden?
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#30 Indlæg af Mads B (dk) »

Billede
Besvar