: 17 sep 2009, 16:16
Jeg har kørt 4-5 år med 2 knaster slebet hos bo, på en toyota 4afe maskine 
Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
http://powerforum.dk/
Ravnen skrev:2.8 Cologne...
Westmus skrev:Ravnen skrev:2.8 Cologne...
En stødstangs motor med alm. lyftere er også det allermest krævende omkring olievalget, da smøringen er dårlig og trykket på knasten MEGET højt. En stødstangsmotor køre normalt med et højere ventilfjedertryk da fjederen også skal overvinde vægten af stødstang/vippearm. Motorolie er blevet stort emne i USA, da olien i de senere år har ændret opbygning og der pludseligt er opstået en masse problemer med gamle V8'ere der æder knasten på ingen tid. Tror faktisk alle de amerikanske knastfirmaer er begyndt at komme med meget precise anbefalinger omkring motorolievalget og de er normalt i retning at lastbilsolier eller rigtige race olier da de stadigt indeholder de gode sager fra gamle dage. De gode sager forsvinder fra moderne olie da de ikke er nødvendige i moderne motorer og samtidigt forkorter katalysatorenes levetid.
De gode sager= ZDDP = et "extreme pressure" additiv.
Yugo Turbo skrev:Jeg er STOR fan af at drille nick, men han kørte faktisk en ultralav 11 tid på DHB, samt nogle andre tider jeg ikke kan huske, så det er ikke korrekt at han ikke har kørt. og det var endda på et frisørmap med kun 1,3 bars ladetryk... så vil bestemt mene at der er mega meget potentiale i den bil, det skal bare op til overfladen