B234 i en Volvo P121

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#21 Indlæg af Jakobsen »

Korrekt henrik en M46 holder ik til mange tæsk når effekten er på 300hk.. Men man skal lige huske at ændre gearingen på bagtøjet hvis man sætter en alm 5 trins BMW gearkasse på de køre 1:1 i femte gear. mener nogle M3 6 trins køre 0.8 i 6gear så den man man bruge..
Men der skal laves lidt hjemme fusk for at få den bmw gearkasse på, enten bruge adapter plade. Eller skære flangen af en volvo gearkasse og svejse den på bmw gearkassen

Syntes også en B230FT-FK er et rigtig godt alternativ til billige penge og der kan man nemt lave 300/350hk med små midler :D
kbonde
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Geografisk sted: Nord

#22 Indlæg af kbonde »

Har allerede besluttet mig for at bruge b234 motoren, så ingen ændringer der ;)

Tror planen bliver som søren foreslog, med sugeknaster og stor turbo, så må jeg støve en getrag m3 gearkasse frem et eller andet sted fra.
Er skam ikke bange for den mængde arbejde der ligger i det 8)
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#23 Indlæg af grydesvamp »

i så fald har jeg en tom blok du kan låne til at centrere gearkassen med.

ikke alle bmw gearkasser er 1-1 i slutgear. m3 gearkasserne fra e30 modellerne er 1-1 i 4 gear.

m3 e36 modellerne er 1-1 i 5 gear.

320d e91 6 trins har 1-1 i 5 gear.
Fri bane fuld hane! :-)
kbonde
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Geografisk sted: Nord

#24 Indlæg af kbonde »

grydesvamp skrev:i så fald har jeg en tom blok du kan låne til at centrere gearkassen med.

ikke alle bmw gearkasser er 1-1 i slutgear. m3 gearkasserne fra e30 modellerne er 1-1 i 4 gear.

m3 e36 modellerne er 1-1 i 5 gear.

320d e91 6 trins har 1-1 i 5 gear.


Lyder godt, kan være jeg lige ringer en af dagene så
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#25 Indlæg af m power »

grydesvamp skrev:i så fald har jeg en tom blok du kan låne til at centrere gearkassen med.

ikke alle bmw gearkasser er 1-1 i slutgear. m3 gearkasserne fra e30 modellerne er 1-1 i 4 gear.

m3 e36 modellerne er 1-1 i 5 gear.

320d e91 6 trins har 1-1 i 5 gear.


e36m3 3,2L 6 trins har også også 1-1 i 5 gear , men de koster ca 10000kr

e46 330ci - e36m3 3,0L - e36 328i og nogle få e36 325i kører samme type gearkasse
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#26 Indlæg af HenrikGM »

kbonde skrev:Har allerede besluttet mig for at bruge b234 motoren, så ingen ændringer der ;)

Tror planen bliver som søren foreslog, med sugeknaster og stor turbo, så må jeg støve en getrag m3 gearkasse frem et eller andet sted fra.
Er skam ikke bange for den mængde arbejde der ligger i det 8)


Sugeknasterne har du jo.

Hvilken årgang er maskinen?

GOD IDE!: Tandremmen på balanceakslerne har det med at knække. Ok for så vidt, hvis det ikke var fordi den flyver ind i tandremmen til knasterne, og vupti ventilsalat! Counter measures needed.
GOD IDE MERE!: Bolten i enden af drevet til oliepumpen er en 8.8. Dum ide. Skift den til 10.9 og øg momentet tilsvarende. Brug en anelse loctite af den type man bruger til limning af lejer mellem remhjulet og brystet det ligger an på. Med en anelse, så mener jeg det bogstaveligt! Du vil ikke have det på bolten!
Problemet er at anlæsfladens friktion med oem bolt er lige til øllet for at overføre det power der skal til for at trække pumpen. Så lidt ekstra opmærksomhed her kan godt svare sig.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar