diesel og kompressor?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
kristoffer
Medlem
Indlæg: 233
Tilmeldt: 05 maj 2008, 12:06

#21 Indlæg af kristoffer »

uno skrev:Hvis man fjerner compression fra 19-1 til 10-1 og så fylder 1bar ind på den har du 24-1 -motoren får 2gange luften men bliver ikke ret hårdt presset -sammenlignet med hvis den var 17-1 og turboladet med 1bar.

den turboladede behøver den relativt høje compression for at virke uden tryk -hvor den lavcomprimerede får helt anmindelige comp forhold fordi den altid har tryk.

så er en 1,6liter suge diesel pludselig en 3,2liter suge diesel -den er sjov at lade på.

Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke-ved der findes vankeldiesel der faktisk er en stor vankel der er trukket som compressor og fylder den lille som så kommer op på brugbar compression


Det vil jeg beskrive som at gå over åen efter vand :tooth:
Syntes ikke rigtig teorien hænger sammen, men der gør ikke så meget, for jeg holder mig til turbo på mine Diesel maskiner.

Hvis jeg skulle smide ekstra penge efter den, så skulle der være et vandkølings anlæg til når det rigtigt skal gå op ad bakke. Men det får jeg sku aldrig råd til
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#22 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

uno skrev:Hvis man fjerner compression fra 19-1 til 10-1 og så fylder 1bar ind på den har du 24-1 -motoren får 2gange luften men bliver ikke ret hårdt presset -sammenlignet med hvis den var 17-1 og turboladet med 1bar.


Hvad vil du få til at lave +1bar under cranking? En diesel kan sq ikke starte med et CR på 10:1
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#23 Indlæg af klyfax »

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:Hvad vil du få til at lave +1bar under cranking? En diesel kan sq ikke starte med et CR på 10:1


Det nu ik noget problem, bare motoren er 40 grader varm, og en varme pistol i indsugning, så starter den sku fint... :-D
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#24 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

klyfax skrev:
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:Hvad vil du få til at lave +1bar under cranking? En diesel kan sq ikke starte med et CR på 10:1


Det nu ik noget problem, bare motoren er 40 grader varm, og en varme pistol i indsugning, så starter den sku fint... :-D


Ser det ikke bare en lille smule kikset ud, nede foran grillen? :wink: :mrgreen:
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#25 Indlæg af ae86 »

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
uno skrev:Hvis man fjerner compression fra 19-1 til 10-1 og så fylder 1bar ind på den har du 24-1 -motoren får 2gange luften men bliver ikke ret hårdt presset -sammenlignet med hvis den var 17-1 og turboladet med 1bar.


Hvad vil du få til at lave +1bar under cranking? En diesel kan sq ikke starte med et CR på 10:1

+1 bar ved cranking er nok lige i overkanten .. men selvom jeg tror uno har fået lidt forkerte tal smidt ind her for oven så kan jeg godt følge ideen.. og de tal skal kun tages som et eksempel..

Hvis vi starter forfra med et eksempel, så prøv at forstille dig en 1600cc 4 cyl 4 takt motor med et Statisk CR på 20:1 (valgt for nem overskuelighed)

Og for nemheds skyld lader vi som om motoren altid køre med et VE på 100% . dvs at hvergang cyl1 fyldes med luft så tager den præcis 400cc luft ind... hvis vi nu kunne få den dobbelte mængde luft ind i motoren og stadigt have samme tryk i cylinderen når luften er trykket sammen af stemplet, så må der alt andet lige være mulighed for at hente mere effekt ..

Hvis vi tager vores motor og sænker CR til 10:1 (½ af 20:1 valgt for nem overskuelighed, men det kan da være at 13:1 ell højre er det magiske tal)
Så skal vi have hældt 800cc luft ind i den for at opretholde illusionen om et "CR" på 20:1. det kan kun gøres med en positiv displacement "pumpe" dvs. enten en roots eller en skruekompressor... da det er en 4 cyl 4 takt så har den 2 indsugnings takter pr omdrejning så derfor skal kompressoren kunne leverer det dobbelte ~2*800cc = 1600cc

En toyota SC14 siges at kunne leverer 1440ccm/rev så for at kunne leverer 1600ccm så skal den altså geares så den køre 1,11.. gange hurtigere end krumtappen ~11% hurtigere (dog skal den nok spinne lidt hurtigere for at dække tryktab e.t.c.. ~.15-.20)

Da det siges at disse kompressorer (SC12 og SC14) ikke kan lide at komme over 10Krpm så må motoren max spinne til (1/1,11)*10krpm -> 0,9*10.000=9.000 rpm hvilke nok ikke er noget problem da det er en diesel og næppe kommer meget over 6.000

~9.000 rpm (crank) @ +11%
~8.700 rpm (crank) @ +15%
~8.300 rpm (crank) @ +20%

Problemet her er snarre at en sc14 roots kompressor nok kommer til at tage en del hk for at leverer 1bar ved cranking og det er nok mere end starteren syntes om ... men husk på at CR10:1 måske snarre skal være i omegnen af 12-14:1 ... e.g. 13:1 og så skal kompressoren leverer i omegnen af 0,7bar ... det er ikke sikkert det kan lade sig gøre at få dette tryk ved så lave omdrejninger (selv på en Roots og en Skrue kompressor er der lidt blowby tab og de skal gerne lidt over 8-900rpm før deres tryk kurver begynder at ligne en ret linie) .. men hvis kompressoren så i worstcase-senario kun kan leverer 0.3-0.5 bar ved cranking så burdet det vel være nok til at få et "kunstigt CR" på over 14:1

Desuden så kan vi stadigt være frække og geare kompressoren yderligt uden at ramme dens rpm grænse... hvis vi prøver at regne baglæns og vælger motorens max rpm til 5.700 og runder op til 6.000rpm så er vi oppe i 66.6..% hvilket vi for en sikkerhed runder ned til 60% .. dvs at kompressoren kan geares med optil 60% flere rpm end crank rpm ..
ved 60% så vil kompressor rpm være 9120 når motoren går 5.700 (hvilket den næppe kommer til) og hvis vi ser bort fra tab e.t.c så skulle kompressoren nu leverer ~ 2,3L pr. engine-rev .. hvilket er 2,875 ~2.8 gange så meget luft som motoren ved et 100%VE kan trække

Om man vælger en Roots eller en Skruekompressor så skal der en ladeluftskøler på (især for Roots da den har en ringere virkningsgrad)


PS. Hvis man så er rigtig fræk så compound tryklader man motoren vhja. en stor turbo
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#26 Indlæg af klyfax »

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
klyfax skrev:
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:Hvad vil du få til at lave +1bar under cranking? En diesel kan sq ikke starte med et CR på 10:1


Det nu ik noget problem, bare motoren er 40 grader varm, og en varme pistol i indsugning, så starter den sku fint... :-D


Ser det ikke bare en lille smule kikset ud, nede foran grillen? :wink: :mrgreen:


Ingen der sagde du beholdes at slukke den... Og bestiller du i forvejen, skal du jo bare lige ind og hente og så af sted igen :-D
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#27 Indlæg af uno »

ae86 skrev:
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
uno skrev:Hvis man fjerner compression fra 19-1 til 10-1 og så fylder 1bar ind på den har du 24-1 -motoren får 2gange luften men bliver ikke ret hårdt presset -sammenlignet med hvis den var 17-1 og turboladet med 1bar.


Hvad vil du få til at lave +1bar under cranking? En diesel kan sq ikke starte med et CR på 10:1

+1 bar ved cranking er nok lige i overkanten .. men selvom jeg tror uno har fået lidt forkerte tal smidt ind her for oven så kan jeg godt følge ideen.. og de tal skal kun tages som et eksempel..

Hvis vi starter forfra med et eksempel, så prøv at forstille dig en 1600cc 4 cyl 4 takt motor med et Statisk CR på 20:1 (valgt for nem overskuelighed)

Og for nemheds skyld lader vi som om motoren altid køre med et VE på 100% . dvs at hvergang cyl1 fyldes med luft så tager den præcis 400cc luft ind... hvis vi nu kunne få den dobbelte mængde luft ind i motoren og stadigt have samme tryk i cylinderen når luften er trykket sammen af stemplet, så må der alt andet lige være mulighed for at hente mere effekt ..

Hvis vi tager vores motor og sænker CR til 10:1 (½ af 20:1 valgt for nem overskuelighed, men det kan da være at 13:1 ell højre er det magiske tal)
Så skal vi have hældt 800cc luft ind i den for at opretholde illusionen om et "CR" på 20:1. det kan kun gøres med en positiv displacement "pumpe" dvs. enten en roots eller en skruekompressor... da det er en 4 cyl 4 takt så har den 2 indsugnings takter pr omdrejning så derfor skal kompressoren kunne leverer det dobbelte ~2*800cc = 1600cc

En toyota SC14 siges at kunne leverer 1440ccm/rev så for at kunne leverer 1600ccm så skal den altså geares så den køre 1,11.. gange hurtigere end krumtappen ~11% hurtigere (dog skal den nok spinne lidt hurtigere for at dække tryktab e.t.c.. ~.15-.20)

Da det siges at disse kompressorer (SC12 og SC14) ikke kan lide at komme over 10Krpm så må motoren max spinne til (1/1,11)*10krpm -> 0,9*10.000=9.000 rpm hvilke nok ikke er noget problem da det er en diesel og næppe kommer meget over 6.000

~9.000 rpm (crank) @ +11%
~8.700 rpm (crank) @ +15%
~8.300 rpm (crank) @ +20%

Problemet her er snarre at en sc14 roots kompressor nok kommer til at tage en del hk for at leverer 1bar ved cranking og det er nok mere end starteren syntes om ... men husk på at CR10:1 måske snarre skal være i omegnen af 12-14:1 ... e.g. 13:1 og så skal kompressoren leverer i omegnen af 0,7bar ... det er ikke sikkert det kan lade sig gøre at få dette tryk ved så lave omdrejninger (selv på en Roots og en Skrue kompressor er der lidt blowby tab og de skal gerne lidt over 8-900rpm før deres tryk kurver begynder at ligne en ret linie) .. men hvis kompressoren så i worstcase-senario kun kan leverer 0.3-0.5 bar ved cranking så burdet det vel være nok til at få et "kunstigt CR" på over 14:1

Desuden så kan vi stadigt være frække og geare kompressoren yderligt uden at ramme dens rpm grænse... hvis vi prøver at regne baglæns og vælger motorens max rpm til 5.700 og runder op til 6.000rpm så er vi oppe i 66.6..% hvilket vi for en sikkerhed runder ned til 60% .. dvs at kompressoren kan geares med optil 60% flere rpm end crank rpm ..
ved 60% så vil kompressor rpm være 9120 når motoren går 5.700 (hvilket den næppe kommer til) og hvis vi ser bort fra tab e.t.c så skulle kompressoren nu leverer ~ 2,3L pr. engine-rev .. hvilket er 2,875 ~2.8 gange så meget luft som motoren ved et 100%VE kan trække

Om man vælger en Roots eller en Skruekompressor så skal der en ladeluftskøler på (især for Roots da den har en ringere virkningsgrad)


PS. Hvis man så er rigtig fræk så compound tryklader man motoren vhja. en stor turbo


Jeg kan se vi begge kan se den nogenlunde fra samme side..

Klyfax- jeg ved godt hvad tryk dieseltrækkere bruger...-den standart trækker jeg har forbindelse til lader kun ca 5bar men laver ingen røg over 4bar så hvis den får mad nok til den luft mængde stiger den i tryk eller skal have en wastegate.
Jeg valgte 13:1 fordi det er hvad trækkeren kører med og den starter uden varmehjælp- har tidligere ligget nede under 12:1 og der startede den med gløderør boret direkte i indsugningsmanifolden.

jeg er selv turbo mand men prøvede i den her tråd at se fra en anden side.
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#28 Indlæg af Runesm »

Bringer lige denne på banen igen;

Billede

En kammerat sendte mig billedet, det er fra det internationale polo træf i odense. Det er en 1,4 diesel der pumper 75 hk ud - ganske sød hva!
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Besvar