Side 3 af 4
: 06 mar 2008, 15:03
af audi_claus
Ud over, at en Weber vel er vandret og en Holley lodret, er det venturi princippet, der suger benzin ud gennem dyserne fra svømmerhuset ?
Så når det virker med en Holley med tryk fra en ProCharger kompressor, så burde det også kunne virke med andre kaburatortyper. Da kun ved SU, kunne man give sig til at "tænke" men når det hele er under samme omgivende tryk (i en kapsling) så er det atter de relative trykforskelle og hastigheder på luftstrømme, der er afgørende. Ovennævnte Holley kører med samme dyser uanset tryk eller ej. Benzinpumpens lave tryk skal have referencetryk fra indkapslingen - lige som man gør det ved en turbomotor; men her er det 6-10 psi mod 44.
: 06 mar 2008, 15:09
af Wildert
En Weber er ikke nødvendigvis vandret. En Weber DCOE er vandret - men f.eks. DLH (mener jeg den hedder) er groft sagt en lodret udgave af DCOE.
: 06 mar 2008, 16:35
af ae86
lqs skrev:flere mærker har brugt DELLORTO trykkarboratorer. bla. MASARATI OG LOTUS. helt op i halvfemserne. trykkarboratorer er hot i usa pt. både ved turbo og kompressor. det er altså ikke spørgsmål om at opfinde noget... man kunne sige at lavet rigtigt.... kører bil/karbonader blot rigtig langt under havets overflade! MVH søren
2 ventiler og stødstang er også rigtigt hot i usa så måske kommer vi en skønne dag til at se lyset så vi kan komme på omgangshøjde med dem og deres "super sexet" teknologi
Om der så står Weber eller Dellorto på pakke så er de alle bygget over samme princip, og det er rigtigt at Lotus også brugte dellorto ... men princippet med at luften fortættes når trykket stiger og at lufthastigheden igennem karbonaden samtidigt falder er der ikke nogen af dem der kan løbe fra... og da det netop er dette "signal" eller styrken herfra der bestemmer den mængde af brændstof der følger med ind i motoren så er det et rent

at få det justeret nogen lunde ind så det er tilfredsstillende og så har du aldrig den "opløsning" og benzin- økonomi ved off-boost som du har ved efi, for det meste er du nød til at køre med meget fed blanding... hvilket en ful-fed og doven amerikaner v8 er rimelig ligeglad med..
: 06 mar 2008, 16:51
af audi_claus
Ok - min er på en power-båd og bortset fra tomgang, så går det jo altid "op-ad-bakke" når den sejler og da den bruger 3 liter pr sømil - altså 1 l pr 600 meter, så er det ikke småjusteringer, man skal gå op i
: 06 mar 2008, 16:51
af ae86
Wildert skrev:En Weber er ikke nødvendigvis vandret. En Weber DCOE er vandret - men f.eks. DLH (mener jeg den hedder) er groft sagt en lodret udgave af DCOE.
Kender ikke en DLH men en IDA og en IDF er "downdraft"
@ audi-claus
Ferrari, Lamborghini og Maserati brugte alle i gamle dage Vertikale -Weber eller Delorto. Men også tyske Porsche har haft brugt dem
de findes desuden i en special 3 -"ports" type
: 06 mar 2008, 16:54
af Wildert
ae86 skrev:Wildert skrev:En Weber er ikke nødvendigvis vandret. En Weber DCOE er vandret - men f.eks. DLH (mener jeg den hedder) er groft sagt en lodret udgave af DCOE.
Kender ikke en DLH men en IDA og en IDF er "downdraft"
Du har ret - DLH tror jeg faktisk er en Dell'Orto-betegnelse nu jeg tænker over det.
: 06 mar 2008, 17:00
af ae86
audi_claus skrev:Ok - min er på en power-båd og bortset fra tomgang, så går det jo altid "op-ad-bakke" når den sejler og da den bruger 3 liter pr sømil - altså 1 l pr 600 meter, så er det ikke småjusteringer, man skal gå op i
Hvad yder et så fordrukken støbejerns anker
Er det en Small eller Bigblock ??
Har du overvejet hvad en moderne stor dieselmotor kunne bruges til ??
Med den benzin "økonomi" eller mangel på samme, så kunne en ombygget Touareg V10tdi der var skruet lidt og konverteret til et liv på søen måske lige frem blive økonomisk ... men dit anker yder nok lidt mere end en 3-400 hk
: 06 mar 2008, 17:22
af ae86
ae86 skrev:...Og her ser det ud til at fordfolkene igen har haft lidt lange fingere .. ham
her har vidst "lånt" sin info fra ham
her 
Og så quot'er jeg lige mig selv...
Det ser også ud til at PP's egen SiteAdmin også har været ude med lange fingere .Uden at nævne nogle navne så går udfra at det var den gamle .. han var jo også ford mand
http://www.powerpage.dk/tuning_teori_7karburator.aspx
http://www.powerpage.dk/tuning_teori_8dellorto.aspx
: 06 mar 2008, 18:14
af audi_claus
Det er en Sea Ray Pachanga 27 med en 502" = 8.2 liter chevy BB gen 6 med rulleknaster. Den er opgivet til 440 Hk med std manifold. Med ProCharger .45 Bar overtryk yder den vel ca 625, så det er en noget "doven" motor sammenlignet med en europæer.
Man kan ikke bare lige tune en bådmotor, for selv om man synes der er masser af koldt vand at tage fra, så er belastningen ved bare jævn drift som at køre op ad bakke med en campingvogn på slæb. Det er der mange auto tunere, der har brændt sig på. Den får ikke de pauser en bil gør på motorvej ved at gassen slippes med mellemrum.
Marchhastighed er 40 knob ved 4000 rpm og top 60 ved 5200.
Mine erfaringer med Weber går tilbage til 2 dobbelte vandrette på min Simca 1100 special midt i 70'. Dem forsøgte jeg at stille med colortune tændrør men det var ikke nemt
: 06 mar 2008, 23:24
af Rosendal
Wildert skrev:Rosendal skrev:Jeg har nu snakket lidt med en gammel ven som i sin tid var mekaniker på Fox Tracktor Puller i 12år. Han forklarede at medmindre jeg ville lave så kompresseren sugede gennem weberne, så skulle jeg bygge det med indsprøjtning, og der var mange flere HK at hente hvis jeg byggede det med indsprøjtning. Så jeg har et sæt Weber til salg hvis nogen mangler sådan et sæt.

Med fare for at lyde som en gammel sur mand: Var det ikke nogenlunde det du fik at vide her i tråden fra starten?
Jo, det var det.
