Side 3 af 5

: 25 feb 2008, 17:52
af lqs
vi prøver IGEN! det er rullefelter (enerti) vi skriver om her.... hvis rpm indtastes forkert, vil moment IKKE passe. men hk stadig passe. (blot vil HK lige ved forkert rpm tal...)
ved for få rpm indtastet, vil moment blive udskrevet som for meget. ved for mange rpm indtastet, vil moment blive udskrevet som for lidt! prøv at kig lidt på div. hjemmesider af enertirullefelter, flere af dem beskriver problemstillingen. MVH søren

: 25 feb 2008, 18:06
af lqs
Dalen skrev:man måler moment og regner ut kW.

formelen er slik:
torque x 2π x rpm/sek = Watt

regnnestykket/formel er rigtig nok... men hvor får man RPM fra? bilens omdrejningstæller(DYNOMET)? hastigheden på rullerne/bilens spedometer (OPTIMA)? ikke så mærkeligt at der meget ofte måles forkert moment. MVH søren

: 25 feb 2008, 18:16
af ae86
lqs skrev:vi prøver IGEN! det er rullefelter (enerti) vi skriver om her.... hvis rpm indtastes forkert, vil moment IKKE passe. men hk stadig passe. (blot vil HK lige ved forkert rpm tal...)
ved for få rpm indtastet, vil moment blive udskrevet som for meget. ved for mange rpm indtastet, vil moment blive udskrevet som for lidt! prøv at kig lidt på div. hjemmesider af enertirullefelter, flere af dem beskriver problemstillingen. MVH søren


Og så hedder det Inerti :roll:

Det kan godt være at du kalder det et rullefelt men det er ikke en god beskrivelse da du godt kan få et bremset rullefelt... det i har er en slags fatigmands udgave af et "rigtigt" felt og jeg kan godt forstå at folk falder i samme fælde som jeg, da et "rigtigt" felt er et bremset felt... det i har forsøger at regne baglens for af finde udaf hvilken energi der har været tilført rullerne for at få det accelereret op, set over en given tid.

Hvis et par ruller af en given vægt (x) accelereres op på en given tid (t) så må der have været tilført en given energi (y) og herfra regner i så tilbage for at finde udaf hvilken moment motoren har haft da den givene effekt var leveret ved (z) omdrejninger

Et "rigtigt" felt er hvad jeg kalder et bremset felt da i ikke har mulighed for at fastholde en belastning over en given tid og derved ikke rigtigt kan bruge et sådanne "pseudo" felt til at undersøge specifikke punkter.. hvilket kort vil sige at det ikke er godt til at mappe en styreboks på.

: 25 feb 2008, 18:18
af ae86
lqs skrev:
Dalen skrev:man måler moment og regner ut kW.

formelen er slik:
torque x 2π x rpm/sek = Watt

regnnestykket/formel er rigtig nok... men hvor får man RPM fra? bilens omdrejningstæller(DYNOMET)? hastigheden på rullerne/bilens spedometer (OPTIMA)? ikke så mærkeligt at der meget ofte måles forkert moment. MVH søren


Omdrejningerne måles på krumtappen !

: 25 feb 2008, 18:27
af lqs
RPM...ja... de måles på krumtappen.. men med hvad?
ang bremset rullefelt til brug ved effektmåling. ja i teorien går det fint. men i praksis? der duer det ikke til nøjagtige målinger. hade selv fornøjelsen at bruge flere dage på SEMA show for et par år siden, talte med mange sælgere af div rullefelter. så snart de forstod at man var intereseret, men ikke mulig køber... fortalte de alle at det der stod i deres reklamer ang. måling med bremse tilsluttet, ikke var den virkelige verden!det får man bare aldrig nogen af dem til at skrive offentlig. MVH søren

: 25 feb 2008, 18:37
af ae86
lqs skrev:RPM...ja... de måles på krumtappen.. men med hvad?
ang bremset rullefelt til brug ved effektmåling. ja i teorien går det fint. men i praksis? der duer det ikke til nøjagtige målinger. hade selv fornøjelsen at bruge flere dage på SEMA show for et par år siden, talte med mange sælgere af div rullefelter. så snart de forstod at man var intereseret, men ikke mulig køber... fortalte de alle at det der stod i deres reklamer ang. måling med bremse tilsluttet, ikke var den virkelige verden!det får man bare aldrig nogen af dem til at skrive offentlig. MVH søren


Dvs. at et rullefelt kun kan bruge til at se om man har flyttet sig lidt i den rigtige retning... men hvis men er seriøs så flår man motoren ud og smider den i en rigtig bremset dyno for at køre den ind ???

: 25 feb 2008, 18:44
af ae86
lqs skrev:RPM...ja... de måles på krumtappen.. men med hvad?


Det er rimelig underordnet hvordan du måler, men hvis tappen har roteret 1. omgang på 1. min (aka 60 sekunder) så har du 1 RPM

Hvis den har nået 6000 på samme tid så har du 6000RPM

Det er ikke mere besværligt en du gør det

: 25 feb 2008, 18:47
af lqs
nej. muligheden for fejlmåling er mindst lige så stor ved brug af dynobænk. ofte meget større, pga at motoren pludselig ikke kører i dens naturlige miljø. har set tre målinger på et enertifelt efter hinaden der lå inden for 3hk, vel at mærke ved en ydelse på lige omkring 1000hk. dvs 0.3% afvigelse på tre målinger. ideen med at bremse en kraftig turbomotor er et skræmme eksempel, på muligheden for fejl. er den kraftig nok findes der mig bekendt ingen felter der kan bremse den!
MVH søren

: 25 feb 2008, 18:50
af lqs
ae86 skrev:
lqs skrev:RPM...ja... de måles på krumtappen.. men med hvad?


Det er rimelig underordnet hvordan du måler, men hvis tappen har roteret 1. omgang på 1. min (aka 60 sekunder) så har du 1 RPM

Hvis den har nået 6000 på samme tid så har du 6000RPM

Det er ikke mere besværligt en du gør det
i praksis er det meget svært. underordnet hvordan man måler, ja måske. men bestemt ikke underordnet hvor præcist! MVH søren

: 25 feb 2008, 19:26
af ae86
lqs skrev:nej. muligheden for fejlmåling er mindst lige så stor ved brug af dynobænk. ofte meget større, pga at motoren pludselig ikke kører i dens naturlige miljø. har set tre målinger på et enertifelt efter hinaden der lå inden for 3hk, vel at mærke ved en ydelse på lige omkring 1000hk. dvs 0.3% afvigelse på tre målinger. ideen med at bremse en kraftig turbomotor er et skræmme eksempel, på muligheden for fejl. er den kraftig nok findes der mig bekendt ingen felter der kan bremse den!
MVH søren


Det hedder stadigvæk ikke enerti :!:

Og hvordan bremser man så en stor skibs motor ??
eller er de effekter der opgives her teoretiske ???

Hvis du skal have mulighed for at undersøge et lille område af din effektkurve og justere din styring herefter bliver du vel nød til at kunne bremse din motor... ellers vil den vel bare fise igennem og ikke give dig tid til at kunne "reagere"/justere parameterne i din styreboks ??