det er først når sølen går gennem filmen at den rører leje skålen og det er der sku ingen standart eller racer lejer der kan holde til !!!!!under alle omstændigheder , så HUSK at få en ordentlig olie køler på !!!!!
Valg af materialer til bundmotor 4AGZE
Redaktør: Moderatorer
- beyer
- Senior Medlem
- Indlæg: 339
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: sjælland
- Kontakt:
lejer vs olie
gutter , inden i går helt amok , så husk lige at det sådan set ikke er lejet der er bærer presset , det er olie filmen mellem søle og leje skål, så en` ting er at diskutere lejer , en anden er olie kvalitet , olie tryk og olie temp.
det er først når sølen går gennem filmen at den rører leje skålen og det er der sku ingen standart eller racer lejer der kan holde til !!!!!under alle omstændigheder , så HUSK at få en ordentlig olie køler på !!!!!
beyer... 
det er først når sølen går gennem filmen at den rører leje skålen og det er der sku ingen standart eller racer lejer der kan holde til !!!!!under alle omstændigheder , så HUSK at få en ordentlig olie køler på !!!!!
-
Martez
- Junior Medlem
- Indlæg: 56
- Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
- Geografisk sted: Vestsjælland
ae86 skrev:...
Vi har brugt en Highcomp bund (Redtop) hvilket er den samme bund som en 165hk gz'er bruger og her bruger vi de lavt CR stempler fra 145hk gz'eren (husk at skær ud i stempel skørtet til oilesquirterne) .. Highcomp Redtop (140hk) motoren kom også i en årgang med oilesquirters standard
.. Hvis motoren findes i en model med olieunderspul af stemplerne (og det gør den jo) og man har planer om at lave en motor der, i et "gade miljø", må anses for at være ret højtydende +200 hk/L så er det næsten en selvfølge at man finder en sådanne blok (eller finder udaf om det er nemt at montere i sin egen) ....
Låner lige topic'et, undskylder på forhånd hvis det støder nogen!
RT bunden er identisk med 165 hk's GZE bunden, ikke? Og underspul af stemplerne er et stort plus, når vi snakker tuning, ikke?
Hvis man går med tanker om at bygge tryk på en blok, skulle der intet være galt i at bygge det på en RT med stempler der kan holde til det, vel?
Har gang i diskution med en kammerat, derfor jeg spørger på den måde.
Martez
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Re: lejer vs olie
beyer skrev:gutter , inden i går helt amok , så husk lige at det sådan set ikke er lejet der er bærer presset , det er olie filmen mellem søle og leje skål, så en` ting er at diskutere lejer , en anden er olie kvalitet , olie tryk og olie temp.
det er først når sølen går gennem filmen at den rører leje skålen og det er der sku ingen standart eller racer lejer der kan holde til !!!!!under alle omstændigheder , så HUSK at få en ordentlig olie køler på !!!!!![]()
beyer...
Det er da sant... men nu er det sådanne at oliefilmen ikke bare hænger ved et hvilken som helst materiale, i gamle dage var det en blybronze man brugte og det var et ret blødt materiale (man kan på nogle ridse i det med neglen) i dag er det forskellige legeringer der er påført en hård lejeskal, disse nye lag har flere egenskaber men den primære er at sørge for at opretholde en tynd oliefilm mellem søle og lejepande og her er der skrevet mange tekniske (langhåret) afhandlinger om oliers smøre film og deres optimale lag tykkelser (vi snakker µ her)
I dag har man i en modernet motor droppet blybronze til fordel for andre mere advanceret teknologier bla. Trimetal.. og hvis man vil have noget af det mest advanceret så er det fra en moderne Diesel motor her bruger man noget der kaldes "sputter bearings" hvilket også er ved at indfinde sig i "almindelige" motore (SI-engines ~Benzin motore)
-
-ae86-
- Junior Medlem
- Indlæg: 81
- Tilmeldt: 17 feb 2007, 12:50
- Kontakt:
Så er der lige en lille opdatering.
Har fået skildt motoren ad, og delene er rimelig kvæstet.
To sæt plejllejer er helt færdige, det ene har kørt med rundt i plejlstangen, så den lettere ridset, ikke noget slemt.
To sæt plejllejer er godt slidt.
Alle hovedlejer defekte.
Motoren har åbenbart været skildt ad før, da overfaldende til fastgørelse af lejer i plejlstængerne, var monteret forkert. De sad 1 - 4 - 2 - 2 --> Så de har åbenbart fået fat i to brugte plejlstænger til at "fixe" den med engang. Dem der sad forkert, er der hvor lejerne er mest kvæstet.
I bundkaret var der et hav af små kobber-stykker.
Krumtappen har taget en smule skade, regner dog med at få den slebet op hos Marinus Nielsen cylinder-Service. Jeg ved godt det ikke er det mest optimale, men da bilen ikke er nogen racer/drag bil, som kun skal bruges til sommer kørsel til og fra arbejde, plus lidt nedgearings-overhalinger, går jeg ud fra at det nok skal kunne holde.
Jeg har uploadet lidt billeder til jer, så i kan se hvad jeg går og roder med.
Mvh. Nickolaj.
Har fået skildt motoren ad, og delene er rimelig kvæstet.
To sæt plejllejer er helt færdige, det ene har kørt med rundt i plejlstangen, så den lettere ridset, ikke noget slemt.
To sæt plejllejer er godt slidt.
Alle hovedlejer defekte.
Motoren har åbenbart været skildt ad før, da overfaldende til fastgørelse af lejer i plejlstængerne, var monteret forkert. De sad 1 - 4 - 2 - 2 --> Så de har åbenbart fået fat i to brugte plejlstænger til at "fixe" den med engang. Dem der sad forkert, er der hvor lejerne er mest kvæstet.
I bundkaret var der et hav af små kobber-stykker.
Krumtappen har taget en smule skade, regner dog med at få den slebet op hos Marinus Nielsen cylinder-Service. Jeg ved godt det ikke er det mest optimale, men da bilen ikke er nogen racer/drag bil, som kun skal bruges til sommer kørsel til og fra arbejde, plus lidt nedgearings-overhalinger, går jeg ud fra at det nok skal kunne holde.
Jeg har uploadet lidt billeder til jer, så i kan se hvad jeg går og roder med.
Mvh. Nickolaj.
- Vedhæftede filer
-
- Hovedlejeoverfald i blok
- DSC02096.JPG (41.17 KiB) Vist 2035 gange
-
- Topstykke
- DSC02125.JPG (70.79 KiB) Vist 2027 gange
-
- Krumtap
- DSC02121.JPG (53.61 KiB) Vist 2035 gange
-
- Top af blok
- DSC02136.JPG (64.82 KiB) Vist 2041 gange
-
- Lejer
- DSC02100.JPG (63.36 KiB) Vist 2042 gange
-
- Bund af motorblok
- DSC02087.JPG (84.04 KiB) Vist 2053 gange
- ae 86 4agte -
- MSnS -
- MSnS -
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
-ae86- skrev: ... Motoren har åbenbart været skildt ad før, da overfaldende til fastgørelse af lejer i plejlstængerne, var monteret forkert. De sad 1 - 4 - 2 - 2 --> Så de har åbenbart fået fat i to brugte plejlstænger til at "fixe" den med engang. Dem der sad forkert, er der hvor lejerne er mest kvæstet. ...
Mener ikke du kan regne med at de tal har med rækkefølgen af plejlstængerne ... men har med selve leje størrelsen at gøre det er lige som på dt første billede af bunden der nede i højre hjørne står der 22222 og de fortæller at toyota har brugt std lejer størelse nr 2 .. de størelser her er så små at der er et godt stykke op til 1.stk overstørelse
jeg mener også at der er et par tal på din krumtap .. og for at finde det helt rigtige tal så skal de vidst lægges til de tal der står her på bloken .. eller også er det omvendt .. det står alt sammen i toyotas manualer du kan finde på nettet (blandt andet her http://www.harkes.dk/)
- beyer
- Senior Medlem
- Indlæg: 339
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: sjælland
- Kontakt:
de tal på blokken fortæller dig om dine hovedlejer , ( husk af få overfaldne på rigtigt - det ser ud som om de har siddet forkert før ) pt. skal du have en ny krumtap og , jeg ville finde 4 nye plejlstænger hvis jeg var dig , gerne pauter ellers noget eagle h-beam, std er også fint men så køb dog 4 nye når du nu er igang....
der er nok mange der vil sige du bare kan få slebet din krumtap , men det holder ikke i længden på denne motor og slet ikke med tryk..... en ny koster ca 4500 hos toyota , og det er pengene værd.....
og med hensyn til lejer , så er det rigtigt hva ae86 skriver , at der er foreskel på lejer , men tro mig 50% af tilfældene er det forkert olie, olie temp eller olietryk der er årsag til plejl havari .... det er først når vi snakker 500hk og op efter og 9500rpm og op efter , at vi skal begynde at finde special racer lejer .....
der er nok mange der vil sige du bare kan få slebet din krumtap , men det holder ikke i længden på denne motor og slet ikke med tryk..... en ny koster ca 4500 hos toyota , og det er pengene værd.....
og med hensyn til lejer , så er det rigtigt hva ae86 skriver , at der er foreskel på lejer , men tro mig 50% af tilfældene er det forkert olie, olie temp eller olietryk der er årsag til plejl havari .... det er først når vi snakker 500hk og op efter og 9500rpm og op efter , at vi skal begynde at finde special racer lejer .....
-
-ae86-
- Junior Medlem
- Indlæg: 81
- Tilmeldt: 17 feb 2007, 12:50
- Kontakt:
-
-ae86-
- Junior Medlem
- Indlæg: 81
- Tilmeldt: 17 feb 2007, 12:50
- Kontakt:
-
-ae86-
- Junior Medlem
- Indlæg: 81
- Tilmeldt: 17 feb 2007, 12:50
- Kontakt:
- Lige en update på projektet...
Det endte sådan her med hensyn til valg af materialer.
- Originale plejlstænger, krumtap og lejer, balanceret og afvejet.
- EXEDY Stage 2 racerkobling og trykfod, også afvejet og balanceret.
- Honet blok
- Nye stempel og olieringe
- Ny renoveret topstykke
- 0,8mm Stålpakning
- ARP topbolte
- Ny oliepumpe
- Stor oliekøler
- Olie fra turboretur i blok, istedet for bundkar
Tuning:
- T3/T4 Super60 turbo
- Bananmanifold
- 2,5" Udstødning
- Knaster fra 124hk's redtop
- HKS knasthjul (gejl)
- TODA lyserød tandrem (gejl)
- Fordelerløs tænding DIS med to dobbelte tændspoler, trukket af en VR921 tændingsmodul transister i ms. (dvs. jeg bruger stadig VR giveren i fordeleren, jeg har bare savet den af og lavet en fin plade så den ikke fylder så meget, ser faktisk fint nok ud - more to come. )
+ Alt det andet som jo er nødvendig
Skal nok lige få et par billeder smidt op. Men motoren er ikke hjemme endnu. Jeg har valgt at få Marinus Nielsen ( MN - Motorrenovering ) til at samle skidtet. Det ville være så dumt at stå i et koldt skur fyldt af sand og lave
Men et par uger så er der lidt billeder til folket
Mvh. Nickolaj F.
Det endte sådan her med hensyn til valg af materialer.
- Originale plejlstænger, krumtap og lejer, balanceret og afvejet.
- EXEDY Stage 2 racerkobling og trykfod, også afvejet og balanceret.
- Honet blok
- Nye stempel og olieringe
- Ny renoveret topstykke
- 0,8mm Stålpakning
- ARP topbolte
- Ny oliepumpe
- Stor oliekøler
- Olie fra turboretur i blok, istedet for bundkar
Tuning:
- T3/T4 Super60 turbo
- Bananmanifold
- 2,5" Udstødning
- Knaster fra 124hk's redtop
- HKS knasthjul (gejl)
- TODA lyserød tandrem (gejl)
- Fordelerløs tænding DIS med to dobbelte tændspoler, trukket af en VR921 tændingsmodul transister i ms. (dvs. jeg bruger stadig VR giveren i fordeleren, jeg har bare savet den af og lavet en fin plade så den ikke fylder så meget, ser faktisk fint nok ud - more to come. )
+ Alt det andet som jo er nødvendig
Skal nok lige få et par billeder smidt op. Men motoren er ikke hjemme endnu. Jeg har valgt at få Marinus Nielsen ( MN - Motorrenovering ) til at samle skidtet. Det ville være så dumt at stå i et koldt skur fyldt af sand og lave
Men et par uger så er der lidt billeder til folket
Mvh. Nickolaj F.
- ae 86 4agte -
- MSnS -
- MSnS -
-
-ae86-
- Junior Medlem
- Indlæg: 81
- Tilmeldt: 17 feb 2007, 12:50
- Kontakt:
Så er der lige en opdatering igen..
Motoren er ved at være færdig samlet. Med alt i NYT. Alle skruer og diverse udskiftet / malet.
Giv jeres mening til kende.
Mvh. Nicko
Giv jeres mening til kende.
Mvh. Nicko
- Vedhæftede filer
-
- DSC02468.JPG (71.44 KiB) Vist 2036 gange
-
- DSC02483.JPG (63.49 KiB) Vist 2015 gange
-
- Motor!
- DSC02476.JPG (73.8 KiB) Vist 2034 gange
-
- DSC02470.JPG (118.58 KiB) Vist 2027 gange
-
- DSC02472.JPG (103.77 KiB) Vist 2031 gange
- ae 86 4agte -
- MSnS -
- MSnS -