Side 3 af 4

: 20 aug 2007, 19:43
af ae86
kbonde skrev:Billede
Min version ;)


Flotte svejsninger, har du selv svejst din manifold ??

ps. du tror ikke din flange, der hvor spjældhuset bliver monteret, er lidt over dimensioneret, måske bare en lille smule ??

Men ellers et flot manifold

: 20 aug 2007, 20:01
af ae86
Billede

En anden ting, som denne tegning prøver at illusterere, er at man bør undgå at gå lige ind i enden af sit plenum da den første runner (røret ind til den første cylinder) vil få en meget uheldig 90 graders vinkel til luftstrømmen, det kan ved større lufthastigheder gøre at den første cylinder ikke får samme mængde luft som de efterfølgende, i kender alle princippet bag en malerpistol ikk?? det ligner lidt ovenstående og hvis man er så uheldig at opnå samme effekt vil det teoretisk være muligt at skabe et undertryk i den omtalte "runner" og det er alt andet end gavnligt

Hvis i er i tvivl om hvordan en malersprøjte virker så prøv at få en ven til at puste vinkelret henover åbningen på et sugerør (et af dem med en ca 4mm åbning) der er stukket ned i et glas vand og læg mærke til at vandet bliver trukket lidt op inden i sugerøret

: 20 aug 2007, 20:02
af kbonde
ae86 skrev:Flotte svejsninger, har du selv svejst din manifold ??

ps. du tror ikke din flange, der hvor spjældhuset bliver monteret, er lidt over dimensioneret, måske bare en lille smule ??

Men ellers et flot manifold


Mange tak :D
Ja, det er forholdvis nemt at lave flotte svejsninger i alu så længe det er rent.

Jo det kan godt være du har ret mht overdimensionering, men jeg lavede flangen til et spjældhus jeg havde liggende, så det må tiden vise om det er en OM´er :)

: 20 aug 2007, 20:08
af K-FINN
Jeg har på min egen turbomotor brugt den orginale "banan" indsugningsmanifold, og må sige jeg er positivt overrasket over hvor godt den trækker ud på rpm med standard knaster, jeg har en terori om den indsug slet ikke er så tosset, selv om der ikke er stor plenium kammer, men derimod puster direkte ind i røven af de 4 indsugningsrør..

http://www.bilgalleri.dk/uploads_large_wm/882002.jpg

: 20 aug 2007, 20:09
af RSV
ae86 skrev:
RSV skrev:
LaGuHa skrev:Tak for resizing af mit billede, det nederste billede er hvordan jeg har tænkt mig at samle det, går og overvejer at lave det i lexan-glas!

/LaGuHa


Det er ikke det bedste materiale da det ikke er glad for varme.

nu ved jeg ikke hvor meget du kender til plastik. når folk snakker Lexan så er det glas som er slagfast. det som folk i reglen snakker om er faktisk et materiale som hedder PC= PolyCarbonat (det er slagfast)køber man Lexan i byggemarked kan det faktisk også godt være Acryl ( det er ikke slagfast tværtimod) Lexan er et firma betegnelse lige som F.eks. Ford


Det er ikke helt rigtigt, Lexan er et registreret varemærke og er navnet på et produkt så hvis du skal sammeligne det inden for bil genren så er det navnet på en bil model og ikke selve producenten som i dette tilfælde er General Electric

@vaders
Nu er jeg ikke toyfreak men hvis Ford er et plast produkt vil det være de der sløve og skrøbelige styren-kopper, den tynde plast film man bruger på indersiden af brækposer, eller stomi-poser da de har det tilfældes at begge er fulde af ....


Du har fuldstændig ret, kan kun beklage og undskylde med 40års seniliteten er sat ind og har givet en erindringsforskydning


for lige at dreje fokus væk så er det nogle fede manifjolser :gnaek:

: 20 aug 2007, 20:25
af ae86
kbonde skrev:
ae86 skrev:Flotte svejsninger, har du selv svejst din manifold ??

ps. du tror ikke din flange, der hvor spjældhuset bliver monteret, er lidt over dimensioneret, måske bare en lille smule ??

Men ellers et flot manifold


Mange tak :D
Ja, det er forholdvis nemt at lave flotte svejsninger i alu så længe det er rent.

Jo det kan godt være du har ret mht overdimensionering, men jeg lavede flangen til et spjældhus jeg havde liggende, så det må tiden vise om det er en OM´er :)


Ha Ha, blærerøv, ja alt er nemt for den der kan..
men nu ved jeg da hvor jeg kan finde en der kan finde udaf at lave et par flotte Alusvejsninger hvis (NÅR) det nu bliver aktuelt :wink:.. hvis du da ikke som 90% af de andre herinde fra er fra det mørke Jylland :(

Nu var min lille hint om overdimensioneringen nu ikke helt møntet på selve diameteren af dit spjæld(hus), selv om den ved nærmere eftersyn også ser rigelig stor ud uden at vide hvor stor den motor du sætter den på er eller hvad den kommer til at blive brugt til, men jeg hentyde til at du havde laved en flange der ser ud som den er mere end 3cm tyk

Kom Lige til at kikke på dit manifold engang til.. den del af den orginale manifol der er tilbage minder MEGET om manifolden på en VR6'er, har jeg ret ??

@RSV
Ja man kan nemt komme til at huske forkert, men du har da ret i at Lexan er en Polycarbonat

Men det er ikke anderledens end eks. Nylon som er en varebetegnels fra DuPont

: 20 aug 2007, 20:35
af JerrilD
møffe skrev:her er så mit bud... Billede


har du glemt at sætte julepynten væk fra sidste år? :P

: 20 aug 2007, 21:10
af møffe
det er efterhånden et gammel billede. og dete r ikke engang taget hjemme ved mig. det er fra før jeg havde et digifant camara

: 20 aug 2007, 23:55
af grydesvamp
tragte i manifolden er også et hit (det er der self i min ;) men det løser en del af flow problemerne mht skarpe kanter.

: 24 aug 2007, 20:37
af Sindal
ae86 skrev:Og så er der jo et par tommelfinger regler på nettet med hensyn til volumen af selve plenumet (inklusiv alt efter gasspjældet) som tager udgangspunkt i din motorvolumen og hvad du skal bruge din motor til (Drag, banerace e.t.c)


Hvor kan jeg finde de tommelfinger regler henne af?