placering af turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#21 Indlæg af møffe »

der er jo nok endnu en grund til at holde udstødningen tæt hele vejem bagud! ellers taber den jo tryk.

på ford probe/mazda MX6 er der en mellem løsning (på V6 modellerne)pga pladsmangel (hvis man turboopgradere) så flytter man turboen langt tilbage i motorrummet (hen under gearstangen)

man ja kan da klart se en god grund til at bygge et extern oliesystem til turbo (det betyder vel også mindre slid på olien i motoren)

men der vil være endnu et sted at skifte olie = større ugift for hver 5K km. sammen med udgiften af at skulle indkøbe systemet til at starte med.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#22 Indlæg af Wildert »

Rotrex har jo længe kørt med separat smøringssystem på deres kompressorer. Men der er naturligvis heller ikke så langt :-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#23 Indlæg af Havneren »

Wildert skrev:Rotrex har jo længe kørt med separat smøringssystem på deres kompressorer. Men der er naturligvis heller ikke så langt :-).


Nej... OG der er en anden afgørende faktor der også, som jo er varmen.

Turboen varmer jo olien væsentligt mere op - Det stiller altså bare større krav til olie mængde og køling.
subtimist
Nyt Medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 02 jun 2006, 14:19

#24 Indlæg af subtimist »

der er jo også fordele ved seperat olie forsyning

1 der kommer ingen forurening fra forbrænding benzinrester og lignede

2 du kan designe tryk og mængde kun ud fra turboen uden at tage hensyn til motoren

3 det er muligt at vælge en anden olie type end motoren

4 du er meget mere flexible andgående hvor lavt du montere turboen

det med overvågningen kan laves meget nemt med en ekstra olietrykskontakt som kører på den org. lampe eller lidt dyrere model ekstra ur monteret.
det eneste jeg ikke ved er hvor varm olien bliver hvis du har en ekstra olietank på 2 til 3 liter kun til turboen er der nogen som har en ide om det.

MVH. IB.
Min biler 4wd 4cyl 4 knastakseler 400 hk ups mangler 190 hk er på vej.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#25 Indlæg af Havneren »

subtimist skrev:der er jo også fordele ved seperat olie forsyning

1 der kommer ingen forurening fra forbrænding benzinrester og lignede

2 du kan designe tryk og mængde kun ud fra turboen uden at tage hensyn til motoren

3 det er muligt at vælge en anden olie type end motoren

4 du er meget mere flexible andgående hvor lavt du montere turboen

det med overvågningen kan laves meget nemt med en ekstra olietrykskontakt som kører på den org. lampe eller lidt dyrere model ekstra ur monteret.
det eneste jeg ikke ved er hvor varm olien bliver hvis du har en ekstra olietank på 2 til 3 liter kun til turboen er der nogen som har en ide om det.

MVH. IB.


Jammen det er da helt rigtigt.

Det afhænger nok meget af hvordan man laver tanken. Aluminium ville være en ret god i det. En masse køleripper både i og uden på tanken ville være en lige så god ide. Placeret hvor fartvind kan komme til ville også gavne. Måske ville det ikke engang være nødvendigt med en køler så.
Damborg
Medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Kontakt:

#26 Indlæg af Damborg »

Hvis man monterer en seperat oliebeholder med høj oliestand så der er nedlød til turbo og en pumpe trækker olien ud af turboen og retur til toppen over oliestand af oliebeholderen..

Hvordan vil turboen så have når der nu vil være vacuum i lejehuset, Hvor normalt der er overtryk.. og vil den så ikke kunne trække udstødningsgasser ind og her så grisse olien.?
Damborg
Medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Kontakt:

#27 Indlæg af Damborg »

Havneren skrev:
duckstar skrev:
Havneren skrev:Der er en pumpe på oliereturen jo...


Mmm.. men virker det i længden?


Virker en benzinpumpe i længden?


Har lige Prøvet at suge ATF (servo) Olie med en Benzinpumpe..

Det går MEGET langsomt.. Og pumpen brokker sig noget.. Og tror ikke den vil skabe det store Vacuum..!
Kan ikke sammenlignes med de 2-4bar olietryk vi får i en motor...:damn:
Besvar