Side 3 af 3
: 30 dec 2006, 12:47
af Lars E
hmm... sad lige og læste og tænkte.
det er godt nok en anden diskosion, men hvis man i teorien vil have en meget præcis måling af sin motor, så burde man først måle Nm. på et bremse felt, og der efter Hk. på et enerti felt.
Selgfølgelig på samme tid samme dag, så lufttryk/temp ikke gør nogen forskel.
I teorien burde begge målinger jo give det samme.
: 30 dec 2006, 21:59
af lqs
nogen motorer vil klare sig bedre på et bremset felt end som på et enertifelt....og omvendt..... feltet med bremse er MEGET svært at få til at måle samme ydelse flere gange efter hinanden. MVH. søren
: 31 dec 2006, 01:00
af Havneren
lqs skrev:feltet med bremse er MEGET svært at få til at måle samme ydelse flere gange efter hinanden. MVH. søren
Hummm... Jeg har jo en lidt anden oplevelse. Det jeg har rodet med lå rulningerne typisk inden for måske 2 hk på en bil i 150hk klassen.
V/h Chr
: 31 dec 2006, 03:21
af lqs
det er muligt.... har selv prøvet at rulle på enertifelt hvor der var ca en PROMILLE i forskel på flere rul!!! måske tilfælde???
hade for et par måneder siden, mulighed for at tale med repræsentanter fra nogen af verdens største.... og mindste.... og fjerneste... producenter af felter. fælles for dem alle var at når salgstalen var overstået, at de indrømmede at det med bremsen ikke var så lige til! altså i den virkelige verden. dem der gav sig tid til, at tale en halv time med en bonderøv fra DK..... fortalte alle at det de skrev i reklamen og det de oplevede i virkeligheden, specielt med elbremser, nok ikke var helt det samme! men igen hvad er godt nok? hvad er billigt nok? altså for et rullefelt eller en rulning... men en ting som at måle moment på en måde, for der efter at måle hk på en anden, er at bede om problemerne/fejlene. MVH. søren
: 31 dec 2006, 13:04
af bemmer
lqs skrev:.. men en ting som at måle moment på en måde, for der efter at måle hk på en anden, er at bede om problemerne/fejlene. MVH. søren
Det er nu meget nemt.
Da man
ikke kan måle effekt, man kan måle et moment.
Effekt er en beregnet enhed. Det er et given arbejde udført i en given tid (W=kJ/s).
Set udfra denne tråd og tidligere tråde om dette emne, tror jeg, det som går lidt galt i folks opfattelse, er når den kraft, som rullefeltet har målt, skal overføres fra rullernes omdrejningtal til motorens omdrejningstal.
Softwaren kender bl.a. rullernes diameter og omdrejninger, operatøren skal så fortælle softwaren motorens omdrejningstal, i det gear motoren er blevet testet, ved en bestemt hastighed(rullernes omdrejningstal) f.eks. ved det som svare til 100km/t, der er motorens omdrejningstal måske 3000 og rullernes er måske 1000, men et er sikret og det er, at softwaren skal kende dette forhold for at kunne lave nogle brugbare kurver.
Så omregner softwaren momentet målt på rullerne til motorens moment samt lægger effekten, som motoren kan levere, ved de rigtige omdrejningtal.
Bemmer
: 31 dec 2006, 14:42
af Havneren
lqs skrev:det er muligt.... har selv prøvet at rulle på enertifelt hvor der var ca en PROMILLE i forskel på flere rul!!! måske tilfælde???
hade for et par måneder siden, mulighed for at tale med repræsentanter fra nogen af verdens største.... og mindste.... og fjerneste... producenter af felter. fælles for dem alle var at når salgstalen var overstået, at de indrømmede at det med bremsen ikke var så lige til! altså i den virkelige verden. dem der gav sig tid til, at tale en halv time med en bonderøv fra DK..... fortalte alle at det de skrev i reklamen og det de oplevede i virkeligheden, specielt med elbremser, nok ikke var helt det samme! men igen hvad er godt nok?
MVH. søren
Ja... Det kan jeg huske du fortalte - Det giver også god mening... Den elbremse vil jo have nogle "tab" og nogle variabler som bl.a. er varme afhængig (impedansen).
Stadig væk har jeg kun haft gode oplevelser med sådan et bremsefelt. Men ja... Det kunne variere ca. de her 2 hk fra en rulning til den næste. Oftest ligger inertifelterne rigtigt nok lidt mere jævnt (Specielt ved sug motore og svage tryk motore). MEN de 2 hk som jeg nu oplevede med det bremsfelt mener jeg er uden betydning set i det store billed...
Men ja... Det afhænger så af, hvor præcist det skal være. Og hvad man ligger i din sætning "feltet med bremse er MEGET svært at få til at måle samme ydelse flere gange efter hinanden" - Tjaaa... En promille er jo også en forskel -
V/h Chr
: 31 dec 2006, 15:01
af K-FINN
Nu er der jo mange faktore der spiller ind, når man rulle en bil flere gange.Uanset hvilket felt man bruger svinger det sikkert de 2hk.
Som havner, ser jeg det som uden betydning.
MVh Finn
PS. Men vil nu stadig prøve det med de forskellige RPM.
: 03 jan 2007, 19:04
af Lars E
ja, der ber rigtig mange ting som give en lille forskeld fra gang til gang, så 2Hk. på motor med over 150hk. har nok ikke så meget at sige, men 2hk. en motor som jeg "spilder" min tid på, kan et par heste godt mærkes, så vi snakket nok nermere at regne i %