: 11 jan 2007, 22:47
mener kun de lavede lidt flow på den med lidt plader men vist ingen flamingo eller lign... (papmache flyder jo åebnbart fint af sig selv HeHe...)... nå sorry off topic...
Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
http://powerforum.dk/
tinasmartin skrev:mener kun de lavede lidt flow på den med lidt plader men vist ingen flamingo eller lign... (papmache flyder jo åebnbart fint af sig selv HeHe...)... nå sorry off topic...
klyfax skrev:[
Hvad er det så der sker når der bliver skiftet gear?
(det er et vejledende spørgsmål, ikke sarkasme)
HenrikGM skrev:
Du slipper gassen. Motoren ophører næsten med at producere udstødningsgas. Men kompressoren kører stadigt på max rpm. Du har jo så lukket gasspjældet, så laderen står faktisk med max trykforskel.
En blowoff kan hjælpe gevaldigt, men trykforskellen er stadigt størst v. slip.
Derimod bliver de fleste turboer valgt så små at varmsiden kører måske 3x så højt tryk som kold side, og så er sagen selv. anderledes, men samtidigt er turboen også kørt et stykke forbi sit maxtryk.
Det er opvejningen af modtryk i manifold op imod ladetrykket.
Du kan nemt have +7bar i manifolden v. 2bars ladetryk.....!
Men med en turbo til maxeffekt kan du få 2bar på 2bar modtryk, og SÅ giver det noget effekt.
klyfax skrev:[
Hvis man har 7bar i manifold og 2 bar ladetryk, så er det da ikke mange heste man henter i forhold til 2-2 bar tryk. Så er det optimale altså en mega turbo, så vi for en stor varmeside, og næsten ingen modtryk? Selvfølgelig en turbo som motoren også kan puste om, selv om det tager tid?
Havneren skrev:Hvis man lige skal ind over det også, så er der jo også noget kørbarhed i det der spil - I stor udstrækning afhænger det jo nok af, hvad motoren er bygget til.
P.S. Jeg selv samt andre her på PP har været vidne til en bil med en stor nok turbo til at den slet ikke kørte med rundt i tomgang!!!![]()
Jo... Den kom først sent og JO den lavede rigtig mange hk.
V/h Chr
HenrikGM skrev:klyfax skrev:[
Hvis man har 7bar i manifold og 2 bar ladetryk, så er det da ikke mange heste man henter i forhold til 2-2 bar tryk. Så er det optimale altså en mega turbo, så vi for en stor varmeside, og næsten ingen modtryk? Selvfølgelig en turbo som motoren også kan puste om, selv om det tager tid?
Det er jo et kompromis.
Lavt modtryk=mange hk.
Stor turbo = Lavt modtryk.
For stor= langsom spoolup.
Betyder spoolup noget?