Side 3 af 4

: 26 nov 2006, 11:58
af Morten VJ
Hoved problemet er at ved 2 toppakninger forøger vi afstanden imellem stempel top, og topstykke.
Og dermed forøger vi det der hedder squisch spalten.
Også kaldet fattigmands oktan boost. :rock:
Dvs. vi kan stå med en motor der tændingsbanker lettere end med standart pakningen.
Og det var jo ikke lige det vi vilde opnå :shock:

Først ved omkring 200 hk/l på en trykladet motor kan det være fordelaktigt at køre med en forøget squisch spalte, eller fjerne den helt.
Men her er meningerne også forskellige.

I min verden er 2 toppakninger en meget dum løsning.
Da der findes langt bedre alternativer, som er næsten lige så billige men meget mere holdbare, og bedre fra et effekt synspunkt.
Men det kræver noget af dette :reading:
Og lidt matematik fra folkeskolen.

MVH

Morten

: 26 nov 2006, 14:54
af JPP
Nu al den snak om psa og dårlig holdbarhed. Hvor ofte er det tændingen eller manden som har skylden frem for motoren?. Tag et kig på franske forummer og se hvad de leger med på TU og XU alu motorerne - det er ikke småting. Jeg kører selv med XU alublok/stålforringer og tryk, holder fint. Har haft adskillige 205 med høj kompr./sug og holdt også fint. Vedr. TU motorerne kørte/kører der en trykladet 1,6L 330 hk saxo rundt i DK

Kinder 106 -> Disse to sider kan evt. give lidt inspiration til TU trykladning.

http://forum.jsoclub.com/index.php - Hvis du logger dig ind kan du se 3 yderligere forummer, projekter, biler, og video - her gemmer sig mange gode timers "læsning" - det er på fransk så det er billedgennemgang i mit tilfælde :tooth:
www.dp-engineering.nl - TU manifolde og TU-turbokits 8v&16v

Billede

: 26 nov 2006, 16:32
af K-FINN
Kender ikke til alle peugeot, men ved at lige nøjagtig at 106 har problemmer med at holde toppakning.Skal ikke siger om alle de andre.
MVH Finn

: 26 nov 2006, 16:35
af Carsten 205 GTI 1,9 T
Finn Tolstrup Pedersen skrev:Kender ikke til alle peugeot, men ved at lige nøjagtig at 106 har problemmer med at holde toppakning.Skal ikke siger om alle de andre.
MVH Finn


Det er vist et generelt problem på TU maskinerne..

XU'erne lider ikke af samme sygdom.

: 26 nov 2006, 16:38
af K-FINN
:tooth: tror heller ikke den saxo kører rundt med standart toppakning..

: 26 nov 2006, 18:03
af HenrikGM
kinder 106 skrev:okay altså få gravet 1 mm i topstykket og så bare standard pakning i toppen??
Så burde kompressionen være 9:1 ca.

turboen bliver nok en holset hx27w lader
eller kkk16 lader

med hensyn til manifolde så havde jeg tænkt at bruge standard udstødningsmanifolden og få lavet et overgangsstykke med udstødningsflance i den ene ende og t25 flange i den anden..
indsugningsmanifolden bliver fra en 106 1,3 rallye. Da den er lavet af alu og der er bedre flow i den og gasspjældet bliver også fra en 1,3 rallye da det er større end på 1,6 rallyen

180 hk er det realistisk med den kompression, en holset hx27w eller kkk16, intercooler, anden benzinpumpe, større dysser, blow off, oliekøler og en ms motorstyring, til at få det hele til at spille?


Uden at have set nærmere på motoren, så vil jeg mene de 180hk er fint inde for rækkevidde. Men jeg ville bestemt lave en manifold fra bunden, og ikke forsøge adaptor-løsningen. Ikke mange manifolde egner sig til en adaptorløsning, men din gør måske?

: 26 nov 2006, 21:06
af kinder 106
tak for alle svarene. kan høre der er en hel del meninger, om hvordan man sænker kompressionen. Vil lige sætte mig lidt mere ind i tingene inden jeg går videre med projektet.

Med hensyn til udstøgningsmanifolden, får jeg fat i en fra dp-engineering.

: 26 nov 2006, 22:15
af Havneren
Jeg syntes et par hurtige og billige løsninger kan være iorden visse steder (f.eks. med to toppakninger og adaptor mellem mannifold og turbo). Især hvis alternativet er at miste modet og så bare droppe det fordi det bliver for omstændigt.

Sådan er rigtig mange startet på tuning. Anden gang folk så går igang har de i mellemtiden lært en hel masse og fået mod på mere - De ved så også hvad de går ind til. Bare det at lave en mannifold kan være en halvomstændig operation afhængig af, hvor korrekt den skal udføres og igen hvem man er og hvilke fasiliteter man har tl rådighed.

Den helt store forkromede løsning er sjældent for nybegyndere - Hverken "do it your self" eller "betale sig fra det" folk.

V/h Chr

: 02 dec 2006, 16:18
af kinder 106
Har snakket med en som tidligere havde en 106 1,6 8v med turbo. Han havde sænket kompressionen ved hjælp af 2 originale stålpakninger og 1/4 af stålpakningen fra 16v modellen. Han kørte med 0,8 bar i tryk og den ydede 239 hk. Og det holdte fint

Tror det bliver denne løsning jeg vælger.

: 02 dec 2006, 21:29
af Yugo Turbo
nu er det ikke lige for at være irriterende, men den effekt måling vil jeg gerne se en udskrift af samt høre hvor den er lavet... 239 hk ved 0,8 bar? det lyder MEGET usandsynligt i mine ører