pianotråd i 1,6 motor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#21 Indlæg af Morten VJ »

Hoved problemet er at ved 2 toppakninger forøger vi afstanden imellem stempel top, og topstykke.
Og dermed forøger vi det der hedder squisch spalten.
Også kaldet fattigmands oktan boost. :rock:
Dvs. vi kan stå med en motor der tændingsbanker lettere end med standart pakningen.
Og det var jo ikke lige det vi vilde opnå :shock:

Først ved omkring 200 hk/l på en trykladet motor kan det være fordelaktigt at køre med en forøget squisch spalte, eller fjerne den helt.
Men her er meningerne også forskellige.

I min verden er 2 toppakninger en meget dum løsning.
Da der findes langt bedre alternativer, som er næsten lige så billige men meget mere holdbare, og bedre fra et effekt synspunkt.
Men det kræver noget af dette :reading:
Og lidt matematik fra folkeskolen.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#22 Indlæg af JPP »

Nu al den snak om psa og dårlig holdbarhed. Hvor ofte er det tændingen eller manden som har skylden frem for motoren?. Tag et kig på franske forummer og se hvad de leger med på TU og XU alu motorerne - det er ikke småting. Jeg kører selv med XU alublok/stålforringer og tryk, holder fint. Har haft adskillige 205 med høj kompr./sug og holdt også fint. Vedr. TU motorerne kørte/kører der en trykladet 1,6L 330 hk saxo rundt i DK

Kinder 106 -> Disse to sider kan evt. give lidt inspiration til TU trykladning.

http://forum.jsoclub.com/index.php - Hvis du logger dig ind kan du se 3 yderligere forummer, projekter, biler, og video - her gemmer sig mange gode timers "læsning" - det er på fransk så det er billedgennemgang i mit tilfælde :tooth:
www.dp-engineering.nl - TU manifolde og TU-turbokits 8v&16v

Billede
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#23 Indlæg af K-FINN »

Kender ikke til alle peugeot, men ved at lige nøjagtig at 106 har problemmer med at holde toppakning.Skal ikke siger om alle de andre.
MVH Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#24 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Kender ikke til alle peugeot, men ved at lige nøjagtig at 106 har problemmer med at holde toppakning.Skal ikke siger om alle de andre.
MVH Finn


Det er vist et generelt problem på TU maskinerne..

XU'erne lider ikke af samme sygdom.
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#25 Indlæg af K-FINN »

:tooth: tror heller ikke den saxo kører rundt med standart toppakning..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#26 Indlæg af HenrikGM »

kinder 106 skrev:okay altså få gravet 1 mm i topstykket og så bare standard pakning i toppen??
Så burde kompressionen være 9:1 ca.

turboen bliver nok en holset hx27w lader
eller kkk16 lader

med hensyn til manifolde så havde jeg tænkt at bruge standard udstødningsmanifolden og få lavet et overgangsstykke med udstødningsflance i den ene ende og t25 flange i den anden..
indsugningsmanifolden bliver fra en 106 1,3 rallye. Da den er lavet af alu og der er bedre flow i den og gasspjældet bliver også fra en 1,3 rallye da det er større end på 1,6 rallyen

180 hk er det realistisk med den kompression, en holset hx27w eller kkk16, intercooler, anden benzinpumpe, større dysser, blow off, oliekøler og en ms motorstyring, til at få det hele til at spille?


Uden at have set nærmere på motoren, så vil jeg mene de 180hk er fint inde for rækkevidde. Men jeg ville bestemt lave en manifold fra bunden, og ikke forsøge adaptor-løsningen. Ikke mange manifolde egner sig til en adaptorløsning, men din gør måske?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
kinder 106
Nyt Medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 24 okt 2006, 16:31
Geografisk sted: Fyns land

#27 Indlæg af kinder 106 »

tak for alle svarene. kan høre der er en hel del meninger, om hvordan man sænker kompressionen. Vil lige sætte mig lidt mere ind i tingene inden jeg går videre med projektet.

Med hensyn til udstøgningsmanifolden, får jeg fat i en fra dp-engineering.
Kinder
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#28 Indlæg af Havneren »

Jeg syntes et par hurtige og billige løsninger kan være iorden visse steder (f.eks. med to toppakninger og adaptor mellem mannifold og turbo). Især hvis alternativet er at miste modet og så bare droppe det fordi det bliver for omstændigt.

Sådan er rigtig mange startet på tuning. Anden gang folk så går igang har de i mellemtiden lært en hel masse og fået mod på mere - De ved så også hvad de går ind til. Bare det at lave en mannifold kan være en halvomstændig operation afhængig af, hvor korrekt den skal udføres og igen hvem man er og hvilke fasiliteter man har tl rådighed.

Den helt store forkromede løsning er sjældent for nybegyndere - Hverken "do it your self" eller "betale sig fra det" folk.

V/h Chr
kinder 106
Nyt Medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 24 okt 2006, 16:31
Geografisk sted: Fyns land

#29 Indlæg af kinder 106 »

Har snakket med en som tidligere havde en 106 1,6 8v med turbo. Han havde sænket kompressionen ved hjælp af 2 originale stålpakninger og 1/4 af stålpakningen fra 16v modellen. Han kørte med 0,8 bar i tryk og den ydede 239 hk. Og det holdte fint

Tror det bliver denne løsning jeg vælger.
Kinder
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#30 Indlæg af Yugo Turbo »

nu er det ikke lige for at være irriterende, men den effekt måling vil jeg gerne se en udskrift af samt høre hvor den er lavet... 239 hk ved 0,8 bar? det lyder MEGET usandsynligt i mine ører
Brap brap brap...
Billede
Besvar