Det kan være at du også vil til at bygge en ordentlig motor nu?
Mvh Morten
Tja, når man ser en std B21ET trække solide 340hk, uden det store vanskeligheder, så overvejer jeg godt nok om det er reelt med B23Et i samme trim. Gearkassen bliver straks et problem....
Men det var da skægt at bygge en "billig" 4cyl motor og se hvad resultatet kunne blive....Med udgangspunkt i en B23A feks....
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Så røg K knasten i, og skal love for at der er noget mærkbart mere bundtræk, og når den får nogle omdr må jeg pænt sige at den bliver noget agressiv! Så er spændt på at få den chippet her den 22..
Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Volvo-Dennis skrev:Så røg K knasten i, og skal love for at der er noget mærkbart mere bundtræk, og når den får nogle omdr må jeg pænt sige at den bliver noget agressiv! Så er spændt på at få den chippet her den 22..
Dennis
Se, det var ikke rent pis jeg forsøgte at bilde dig ind. For sammenligningen skyld kan du jo købe en af KGs racerknaster, og se hvad den vil...
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten Lunde skrev:Da Dennis er blevet helt vild med hans K-knast, tænker jeg om min V-er overhovedet skal bruges?
Den kan da ikke hamle en fløjtende fis op med K-eren. Hvilke motorer + årgange findes den K-knast i?
Mvh Morten
Nu går der vel ikke inflation i den knastaksel???
Kender du duration, løft og overlap, så du kan sammenlinge de to knaster, eller...?
Du skal på jagt efter gamle volvo360GLT feks.....Der sidder en skidefin motor i dem, som bare aldrigt har fået lov at lave noget......
Ellers kan knasten jo købes af ny(endnu), men smid da din Vknast i og prøv det!!
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
B knasten ligner meget A knasten, den har 0,1mm højere løft og 3 grader længere åbnings tid, og åbner 1,5 grader før A.
V knasten ligner igen meget B knasten samme åbning i grader, men åbner 2,6 grader efter B knasten.
Men den løfter 0.8 mm mere end B knasten.
Jeg kører selv med V knasten og er meget tilfreds med karekteristikken.
Hvor A knasten blev sløv ca 4800 omd. så trækker V uanfægtet videre til omdrejnings begrænseren.
Maks momentet ligger lige omkring 2800 omd. med min motor kombination.
Selvom man ikke kan sammenligne direkte, så er der kun 7 hk i forskel imellen en B23E(k knast) og en B230E(v knast).
Maks momentet er det samme, men K knasten ligger 1500 omd. højere oppe.
Jeg burde måske støve H knasten af og prøve den, Da den ifølge mange er totalt uegnet til en motor med standart turbo.
Morten VJ skrev:B knasten ligner meget A knasten, den har 0,1mm højere løft og 3 grader længere åbnings tid, og åbner 1,5 grader før A. V knasten ligner igen meget B knasten samme åbning i grader, men åbner 2,6 grader efter B knasten. Men den løfter 0.8 mm mere end B knasten. Jeg kører selv med V knasten og er meget tilfreds med karekteristikken. Hvor A knasten blev sløv ca 4800 omd. så trækker V uanfægtet videre til omdrejnings begrænseren. Maks momentet ligger lige omkring 2800 omd. med min motor kombination. Selvom man ikke kan sammenligne direkte, så er der kun 7 hk i forskel imellen en B23E(k knast) og en B230E(v knast). Maks momentet er det samme, men K knasten ligger 1500 omd. højere oppe. Jeg burde måske støve H knasten af og prøve den, Da den ifølge mange er totalt uegnet til en motor med standart turbo.
V for det virker bare.
MVH
Morten
de her omtalte knaster har, udover lidt forskellig duration og løft, også forskellige overlap og forskellige knastprofiler.
Målene der er frit tilgængelige afslører ikke hele sandheden.
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Nej tabellen afslører ikke det hele.
Så derfor er det godt man kan sammenligne effekt, moment, og omdrejnings tal på de forskellige motorer.
Da det siger mere om knast profilen, og overlappet end alverdens tabeller.
Men vi snakker nok ændringer i småtings afdelingen. Da de alle er beregnet til at hr. olsen skal kunne køre til bageren efter brød søndag morgen. Hvis vi snakker standart knaster.
Undtagelsen er måske H knasten, der kun blev brugt i et år.
Den var måske for vild til en 240, som blev brugt som familie bil.
Men det er kun rene gæt.
Jeg personligt har kørt i volvo turbo biler.
Med t-a-b-v knastaksler, og til dato er V knasten afgjort den mest harmoniske, efter min mening.
PS. A knasten rækker til ca 300 hk. på en fornuftigt bygget 2,3l motor med turbo, iflg. mine oplysninger.