Spark table og turbomotor

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#21 Indlæg af Havneren »

Brian SPC skrev:Fik monteret slangen på min bensintryksregulator, og kørte så en tur i den bagefter, og nu får den rigeligt med bensin, og alt skal mappes om :wink: . Har justeret den i tomgang til 3bar, når man så giver lidt gas går den op på ca 3.5bar, det er vel som det skal være :?:

Jeg har kørt og justeret en smule idag og jeg ligger nu som max på 105 i fuel, og jeg tror endda at det er lige rigeligt måske, så nu skal jeg bare og rulle nogle timer med labtoppen så kører den snart perfekt.
Fik lige installeret MegaLogViewer det er sgu smart når man skal se data igennem, før brugte jeg Exel og det var lidt forvirrende :shock:

Har vedhæftet den nyeste VE Fuel table og så lige et billed af motoren, se lige den fine slange på min bensregulator :wink:


Nåååå... Det er dig med den der bil - Sjovt projekt.

3bar i tomgang er ok... Normalt vil man godt nok som udgangspunkt ligge den ved 3 bar i udligning - Altså hvis du tager vacum slangen af og så sætter den på 3 bar der. Hvis dyserne så viser sig ike at kunne give nok kan man så høve trykket der fra. Når man skruer op for trykket bør man også have sin pumpe i tankerne - Kan den nu følge med ved det højere tryk. Men det er sikkert ok det der...

Megaviewer er RIGTIG god. Men det at du har brugt EXEL har uden tvivl lært dig en del om de reele data motorstyringen arbejder med!!! Rigtig god ting.

Nu når du har smidt dit VE-tabel med tillader jeg mig lige at kommentere det. Det ser nu ikke helt rigtigt ud!

Normalt vil du have de største VE-værdier ud for din 100kpa linie. Når trykket så stiger vil VE-værdierne normalt falde lidt (Afhængig af hvordan du ønsker at ligge i AFR selvf.).

Teoreatisk kan man sige at hele VE-tabellen faktisk burde være fyldt med 100% over det hele. Det er faktisk hele fondamentet og tankegangen bag PW udregningen.

Grunden til at der TEOREATISK skal stå 100% over det hele er fordi mappet allerede er ganget på i den ligning ms benytter for udregningen. Det der så giver afvigelserne fra de teoreatiske 100% er hovedsagelig to ting.

- At du ikke ønsker samme AFR over det hele.
- Motorens elendige mekaniske/luftpumpe egenskaber.

Men altså - Fra 100kpa og op efter vil du nok ønkse, at ligge på nogen nunde samme AFR (måske 11,5:1). Derfor kan du med nogen nunde sikkerhed sige at AFR fra 100kpa og op efter skal være tæt på ens. Normalt er det så sådan at VE-værdierne faktisk vil falde efter hånden som trykket stiger. Dette pga. en dårligere virkningsgrad. Omvendt kan det også ske, at man ønsker at køre en anelse federe længere oppe i tryk og så passer det måske igen.

Find nu en WB sonde så du kan se hvad du laver.

V/h Chr
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#22 Indlæg af K-FINN »

Normalt vil du have de største VE-værdier ud for din 100kpa linie. Når trykket så stiger vil VE-værdierne normalt falde lidt (Afhængig af hvordan du ønsker at ligge i AFR selvf.).

Det syntes jeg ikke er tilfældet på en toyota motor, nogle falder lidt på de sidste rpm, men generalt stiger de fra 100 kpa.
Gør den det på din golf christian. ?

MVH Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#23 Indlæg af Havneren »

Hvis vi siger at man fra 100kpa op opad i tryk skal have samme AFR forhold - Så vil den højest sansynligt falde i VE (Omdr. snakker vil slet ikke om). Det er bestemt den tindens jeg ser på de biler jeg kører ind (ikke kun Golf). Det hænger efter min overbevisning sammen med, at motorens pumpevirkningsgrad bliver dårligere... Det er det samme princip der gør sig gældende når man ikke kan sige, at en sug motor med 100hk laver 200hk ved 1 bars ladetryk. Den vil nok lave lidt mindre.

V/h Chr
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#24 Indlæg af K-FINN »

Kunne godt tænke mig at se din fuel table, har aldrig set en VE hvor tallet er højst ved 100kpa.
MVH Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
Brian SPC
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 12 sep 2003, 10:57
Geografisk sted: Barrit
Kontakt:

#25 Indlæg af Brian SPC »

Ok mange tak for de gode råd, jeg prøver lige at lege lidt med det igen, Ja den wideband sonde skal indkøbes, så får jeg også adgang til AFR, lige nu roder jeg lidt i blinde.

Det er et LC-1 kit jeg skal have fat i ik ? Det tilsluttes MS boxen som min NB er nu ?

Kan en af jer evt ikke lige sende eller poste jeres Fuel og Spark VE den kan måske give mig nogle ideér . Send den evt på b.reedtz@gmail.com
Sierra 2.0i TT Solgt - Nu Kia Picanto ´09 & Volvo 940 2.3 GL Stc. B230FD
www.SPC-Net.dk
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#26 Indlæg af Havneren »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Kunne godt tænke mig at se din fuel table, har aldrig set en VE hvor tallet er højst ved 100kpa.
MVH Finn
'

Humm... Ja... Nu ligger den bærbar jo 30km væk selvf. Men er det ikke fordi i siger at i f.eks. kører med f.eks. 13,5:1 ved 100kpa og så f.eks. 11:1 ved 200kpa. Det ville givet fald give en let stigning fra 100kpa og op - Men aldrig på (105/80) / 80 = 35% som det er tilfældet her.

V/h Chr
Senest rettet af Havneren 23 jul 2006, 23:42, rettet i alt 1 gang.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#27 Indlæg af Havneren »

Brian SPC skrev:Ok mange tak for de gode råd, jeg prøver lige at lege lidt med det igen, Ja den wideband sonde skal indkøbes, så får jeg også adgang til AFR, lige nu roder jeg lidt i blinde.

Det er et LC-1 kit jeg skal have fat i ik ? Det tilsluttes MS boxen som min NB er nu ?

Kan en af jer evt ikke lige sende eller poste jeres Fuel og Spark VE den kan måske give mig nogle ideér . Send den evt på b.reedtz@gmail.com


Ja... Lidt blinde er det altså. Dog stadig med en spinkel indikering af et eller andet.

Jo... En LC-1. Sådan en bruger jeg. Tror det er det billigste og nok det bedste WB køb til MS lige pt i hvert fald.

Jeg har ikke noget af mit liggende her nu.

V/h Chr
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#28 Indlæg af K-FINN »

11:1 tror jeg ikke den kan tygge.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#29 Indlæg af Havneren »

Tygge...?
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#30 Indlæg af K-FINN »

Drukner.
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar