MS og 8 tændrør på en 4 benet

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Niklaskinn
Junior Medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 aug 2005, 18:03
Geografisk sted: Roskilde

#21 Indlæg af Niklaskinn »

okay så kender jeg jo godt Wastet spark men viste ikke lige det blev kalt Wastet spark.

jeg bruger min orginale strømfordeler og nøjes med at købe to nye spoler der kan levere lidt mere end dem jeg har nu.

Jeg vil gerne høre hva for en Ms jeg skal vælge til min bil?

og hva med min luftmassemåler skal jeg smide den væk eller hva bruger Msèn?

tak for svarende.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#22 Indlæg af Morten VJ »

Havneren skrev:Aaaaaa.... Jammen hvordan er det da lige en dobbelt spole er koblet op -

Det er sådan set et system i serie. Dvs. gnisten springer så heller ikke samme retning i hver rør. Strømmen løber rundt først til det ene rør og så igennem det andet - Altså en sluttet kreds med de to tændrør - Så BEGGE rør SKAL gniste ellers kommer der SLET INGEN gnist på hverken det ene eller det andet. Dvs. Kan gnisten ikke slå igennem det ene sted sker der absolut intet nogen af stederne.

V/h Chr


Hvis det er en serie forbindelse, hvilket jeg ikke har undersøgt, Link eller billede af en spole vilde hjælpe.
Så er din teori om en spole til 2 tændrør på samme cyl. jo totalt hen i skoven.
Umiddelbart vil jeg mene at det er en paralel kobling der er tale om, men jeg kan tage fejl.
Rettelse det er faktisk en serieforbindelse.
Da jeg i TEC2 manualen et eller andet sted har læst om at man lægger det ene tårn til stel. hvis man skal buge det til noget andet.
Hvilket faktisk bevirker at spolen skal være dopelt så stærk hvis vi skal lave en ggist i samme cyl. Og det har jeg ikke lige set nogen steder.
MVH

Morten
Senest rettet af Morten VJ 01 maj 2006, 17:28, rettet i alt 1 gang.
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#23 Indlæg af Morten VJ »

Niklaskinn skrev:okay så kender jeg jo godt Wastet spark men viste ikke lige det blev kalt Wastet spark.

jeg bruger min orginale strømfordeler og nøjes med at købe to nye spoler der kan levere lidt mere end dem jeg har nu.

Jeg vil gerne høre hva for en Ms jeg skal vælge til min bil?

og hva med min luftmassemåler skal jeg smide den væk eller hva bruger Msèn?

tak for svarende.

Niklas har du problemer med dit nuværende tændnings anlæg, Hvis nej hvorfor så skifte spoler, specielt hvis man overvejer noget højt forcromet amerikans tunings produkt.
Min standart uoriginale bosch spole række uden problemer til 1 bars overtryk, ved 6000 omd/min.
Men den er jo så heller ikke forcromet :wink:
MS 1 eller2 er vel en smagssag.
Har man brug for funktionerne i ekstracoden i MS1 så er det MS1 der gælder.
Hvis ikke så er MS2 måske et alternativ.
Men der er helt klart mere viden her i dk om MS1 end der er om MS2.
Så det er måske værd at tage med i overvejelserne.
LMM skrottes med fordel, da MS 1-2 bruger en map sensor.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#24 Indlæg af Havneren »

Morten VJ skrev:
Havneren skrev:Aaaaaa.... Jammen hvordan er det da lige en dobbelt spole er koblet op -

Det er sådan set et system i serie. Dvs. gnisten springer så heller ikke samme retning i hver rør. Strømmen løber rundt først til det ene rør og så igennem det andet - Altså en sluttet kreds med de to tændrør - Så BEGGE rør SKAL gniste ellers kommer der SLET INGEN gnist på hverken det ene eller det andet. Dvs. Kan gnisten ikke slå igennem det ene sted sker der absolut intet nogen af stederne.

V/h Chr


Hvis det er en serie forbindelse, hvilket jeg ikke har undersøgt, Link eller billede af en spole vilde hjælpe.
Så er din teori om en spole til 2 tændrør på samme cyl. jo totalt hen i skoven.
Umiddelbart vil jeg mene at det er en paralel kobling der er tale om, men jeg kan tage fejl.
Rettelse det er faktisk en serieforbindelse.
Da jeg i TEC2 manualen et eller andet sted har læst om at man lægger det ene tårn til stel. hvis man skal buge det til noget andet.
Hvilket faktisk bevirker at spolen skal være dopelt så stærk hvis vi skal lave en ggist i samme cyl. Og det har jeg ikke lige set nogen steder.
MVH

Morten


Hvorfor mener du så den er total hen i skoven Morten?

Problemet kan være at der nu ikke er et tændrør der får "friløb" i det det skal gniste - Megge rør atlså belastede, men så er vi jo ude i noget med om spolen så er stærk nok - Det spørgsmål ødelægger som sådan ikke teorien.

V/h Chr
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#25 Indlæg af Havneren »

HenrikGM skrev:
Havneren skrev:.

H > Jaaaa... Ved du hvor meget højere ioniseringe-, lysbue-, overslagsspændingen er fra almindelig tænding til den "wasted spark"? Det afhænger jo stærkt af selvf. af forhold i motoren (her under tryk).

Hvis det nu ikke er en super hidsig trykladet motor - Mon dog så ikke det kunne lade sig gøre-

V/h Chr


Hvis man tager en ganske almindelig dobbeltspole og sætter til at "gniste", så vil den meget nødigt sprænge 2 gnister samtidigt.


Henrik - Jeg er ikke med på, hvordan det lige hænger sammen. - Den SKAL simpelt hen smide en gnist på hver rør (og samtidig) eller ingen gnist overhovedet. Har du haft en dobbelt spole på fumlebrættet?

Og i øvrigt H... Hvis den ikke ville smide en gnist samtidig på hver rør - Hvordan hulen skulle man så kunne regne med at den vil knalde en gnist på det rigtige tidspunkt i en motor. Der må da være gået noget galt i din opstilling -

V/h Chr
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#26 Indlæg af HenrikGM »

Wasted spark kan principielt laves på to måder.

Det afhænger helt af hvordan spolerne er strikket. Udaftil ser spolerne ens ud, men fungerer ikke helt ens.

Som du selv er inde på er der spoler der virker ved at smække gnisten hele vejen over begge gnistgab, og det medfører at elektroden på de to tændrør er forskelligt ladet, dvs det ene er positivt, det andet negativt.

Så findes der spoler der reelt er to seperate spoler der trækker hver sit tændrør uafhængigt, men deler magnetfelt.

Det er nok den første type der idag er mest almindelig. Ja, jeg har haft en på fumlebrættet, og den var jeg temmeligt længe om at lure hvordan virkede. Det var reelt to seperate spoler på samme felt.

Måske man skulle prøve at hekse lidt i hvor vild en gnist kan blive hvis man jorder en almindelig dobbeltspoles ene ben(det rigtige;-)) og tilslutter det andet til blot et tændrør.... 8)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#27 Indlæg af Havneren »

Humm... Jeg har ALDRIG set den anden type. Heller ikke i div. undervisnings materiale.

V/h Chr
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#28 Indlæg af HenrikGM »

Havneren skrev:Humm... Jeg har ALDRIG set den anden type. Heller ikke i div. undervisnings materiale.

V/h Chr


Jeg tror nok at det var en MC spole jeg brugte til det forsøg. Jeg har lige prøvet en supra dobbeltspole, en EDIS spole, og en spole fra en smadret pegøj(ukendt model). Alle disse fungerer ved at serieforbinde tændrøret, så du har ret i at alle relevante spoler fungerer som serieforbindelse af to tændrør.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#29 Indlæg af Havneren »

Humm ja ok... Dvs. vi er sådan rimeligt enige om at det højst sandsynligt kunne være et hit med sådan en dobbelt spole til hver cylinder så? På mig virker det i hvert fald så oplagt at jeg nok havde prøvet det, hvis det var min vogn.

V/h Chr
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#30 Indlæg af HenrikGM »

Havneren skrev:Humm ja ok... Dvs. vi er sådan rimeligt enige om at det højst sandsynligt kunne være et hit med sådan en dobbelt spole til hver cylinder så? På mig virker det i hvert fald så oplagt at jeg nok havde prøvet det, hvis det var min vogn.

V/h Chr


Ja, spørgsmålet er så om spolen kan trække at slå to gnister igennem ladningen(forudsat den trækker 2tændrør i samme cylinder). Der er jo forskel på om det er luft, eller en hårdt komprimeret fed bensin/luft blanding.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar