forskellen på en doch og en zetec

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#21 Indlæg af Brisse »

nibdk skrev:
zky skrev:Escort RS 2000 er en 2,0 DOHC motor fra sierra med en 16 Ventilet top
Håber dette kan klarlægge hvilke motore der høre til hvor ?


Bortset lige fra at en Escort 2000 kom før Sierra.
Så en RS2000 motor kan ikke være en Sierra motor med en 16 V top. :)


Det afhænger vist af hvilken årgang af RS2000'eren vi snakker om :wink:
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Brugeravatar
Shelby 500
Senior Medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Geografisk sted: kbh

#22 Indlæg af Shelby 500 »

MK5 RS Turbo skrev:er du sikker på at han ikke har skiftet hele motoren?????


Ja - det er jo samme block - største problem er thermostathuset, som sidder modsat kanstkæden..altså mod torpedopladen på sierra'en - det var vist ikke nemt at passe til..:) -
RS-
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#23 Indlæg af Jakob Hansen »

nibdk skrev:
Transitfar skrev:
nibdk skrev:DOHC blev først benyttet om de 16 ventilede OHC modeller og er siden benyttet til 16V modellerne.

Mon ikke du i stedet for mener noget i retning af: "DOHC blev først benyttet om de 8-ventilede Sierra-motorer med 2 overliggende knastaksler, og blev senere benyttet til de første zetec-motorer"... :wink:



En 8 ventilet Sierra med to overliggende knastaksler, den kender jeg ikke.


Sierra´er med 120hk (2,0 8v) kører DOHC motor.
Billede
MØFFE(uden login)

#24 Indlæg af MØFFE(uden login) »

nu er mikkel johnson som har bygget den røde sierra GT 16V en god kammarat. og vi har tråden oppe at køre lige nu på FKD. men hansmotor er en komplet RS2000 fra en MK5 escort. bunden er ens med den som sidder på en alm dohc. der er endda 4 udskæringer til ventilerne på en 8V dohc std. der er dog lidt andre ting som skal laves om. bla termostat hus. og indsugning og udstødning. og så er der et problem med at tændingen er anderledes på en RS og en Sierra. men man kunne jo også tage en komplet scorpio 2,0 16V (den grimme model) som er den samme motor bare med 136hk. og som kan ligges i sierraen 100% lovligt pga den er under 20% reglen. hvor escort motoren med dens 150hk kommer over de 144hk som er tilladt i en sierra.

jeg ville nok vælge en 2,3 16V med 145hk.. og banke N9C i blokken og fjerne 2,3 mærket fra vandpumpe huset.. :wink: :wink: :wink: men det er en anden historie
Brugeravatar
Shelby 500
Senior Medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Geografisk sted: kbh

#25 Indlæg af Shelby 500 »

hm - lige for at ...

der findes 3 modeller RS2000
Escort:
mk1 - 70'-76' med OHC
mk2 - 76'-81' med OHC
mk5 - 91'-?? med dohc (16V)

OHC motoren passer i alle sierra modeller, og det samme gør dohc - og da motor blok'n er den samme i RS2000 mk5 som i sierra (DOHC) er det muligt at bytte top.... :D
RS-
MØFFE(uden login)

#26 Indlæg af MØFFE(uden login) »

ja du kan bytte top på en sierra dohc til den der sidder på en escort RS 2000 MK5. eller en scorpio 16V eller en galaxy 16V og vil du gøre det nemt for dig selv så montere du lige 4 gasspjæle og en ny motorstyring, feks MS eller en af alle de andre. for alle de 16V motore køre med Edis som std.
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#27 Indlæg af zky »

MØFFE(uden login) skrev:hehe tak. mente nok at lotusen var en 8V.. lidt som en capri 1,8turbo diesel..hehe

Zetec E er det ikke dem Yamaha har været med til at bygge og designe. de er yderst tunings venlige.


Den Yamaha motor hedder Zetec-SE og er enten 1,25 1,4 1,6 eller 1,7
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#28 Indlæg af zky »

nibdk skrev:
zky skrev:Escort RS 2000 er en 2,0 DOHC motor fra sierra med en 16 Ventilet top
Håber dette kan klarlægge hvilke motore der høre til hvor ?


Bortset lige fra at en Escort 2000 kom før Sierra.
Så en RS2000 motor kan ikke være en Sierra motor med en 16 V top. :)


Vi skal nok holde Escort mk 1-2, Capri, Cortina og ligende ude af denne snak ellers blive det for uoverskueligt.

Men sierra'en kom i 88 med 2,0 DOHC og Escort i 92 med 2,0 DOHC 16V :D
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
MK5 RS Turbo
Nyt Medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 20 jul 2005, 00:44
Geografisk sted: Næsten i Tyskland

#29 Indlæg af MK5 RS Turbo »

MØFFE(uden login) skrev:nu er mikkel johnson som har bygget den røde sierra GT 16V en god kammarat. og vi har tråden oppe at køre lige nu på FKD. men hansmotor er en komplet RS2000 fra en MK5 escort. bunden er ens med den som sidder på en alm dohc. der er endda 4 udskæringer til ventilerne på en 8V dohc std. der er dog lidt andre ting som skal laves om. bla termostat hus. og indsugning og udstødning. og så er der et problem med at tændingen er anderledes på en RS og en Sierra. men man kunne jo også tage en komplet scorpio 2,0 16V (den grimme model) som er den samme motor bare med 136hk. og som kan ligges i sierraen 100% lovligt pga den er under 20% reglen. hvor escort motoren med dens 150hk kommer over de 144hk som er tilladt i en sierra.

jeg ville nok vælge en 2,3 16V med 145hk.. og banke N9C i blokken og fjerne 2,3 mærket fra vandpumpe huset.. :wink: :wink: :wink: men det er en anden historie

Når ja mente da nok at mikkel havde lagt en Komplet RS 2000 motor i...
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#30 Indlæg af Transitfar »

zky skrev:Men sierra'en kom i 88 med 2,0 DOHC og Escort i 92 med 2,0 DOHC 16V :D

Sierra-DOHC´en kom ikke så tidligt som i ´88...
Jeg mener, at de første Sierra-DOHC kom i ´90, som karburatormotorer (motorkode N8 ).
Dem kom der kun ganske få af, inden katalysatorloven kom, og motoren dermed nødvendigvis måtte have indsprøjtning (motorkode N9).
Hvilket jeg mener var i 1991.....

Men jeg er ret sikker på, at "motoren med to knastaksler, 8 ventiler og EFI i en Sierra" :wink: kom i 1991.

Zetec-maskinerne fra Escort/Mondeo har som tidligere nævnt INTET fælles med Sierra-motorerne.

VH Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Besvar