Vandkølet turbo - uden at montere vand?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#21 Indlæg af Morten VJ »

duckstardeluxe skrev:Morten;

Kan du så fortælle mig hvor det er bedst at tage vandet ud til laderen? Det kan jeg nemlig ikke helt gennemskue. Returslangen ved jeg fra min tidl. bil med fabriksmonteret vandkølet turbo huske bare gik retur til ekspansionsbeholder, så den del mener jeg at have styr på.


Hvis du har en aftapningsprop til kølervæsken i blokken, er det nok det mest optimale.
Ellers ligger tilslutningen til varmeapperatet rimeligt nemt for, med evnt. nedsat varme i kabinen.
Ellers tænk på vand flowet.
Vandpumpe blok top thermostat, og derefter enten retur til vandpumpe eller køler, vandpumpe, alt efter motorens temperatur.
Alle tilslutninger inden thermostaten er brugbare.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#22 Indlæg af Saab-Daniel »

Jeg har vand taget på hver sin side af køleren (naturligvis i slanger), den ene i toppe af køleren, den anden på den anden side, i bunden af køleren... Fabriksmonteret ser det således ud på min saab...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#23 Indlæg af duckstar »

Er der ikke kun vandflow gennem køleren når termostaten er åben?
Vh. Anders
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#24 Indlæg af Havneren »

duckstardeluxe skrev:Hej Christian,

Som jeg kan se det, når jeg fjerner de røde propper i plastic, er ind og udgang bare et par huller ind til den hule del af midten af varmsiden af laderen, og intet andet end gennemgang til vandet. Det ser hermetisk adskilt ud og ligemeget hvad der kunn sætte sig derinde burde der ikke ske noget.. right?


Right!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#25 Indlæg af Morten VJ »

duckstardeluxe skrev:Er der ikke kun vandflow gennem køleren når termostaten er åben?

Hovedformålet med vandkøling af turboen er at lede varmen væk med stoppet motor. aka ingen flow fra vandpumpen.
sålænge du har en studs under, og en studs over turboen kan det ikke gå helt galt, hvis den øverste studs kan komme af med dampen.
Jeg kan se en lille fordel ved at tvinge vandet igennem turboen under drift, da det holder temperaturen nede på lejerne, og dermed gør dem mere modstandsdygtige overfor varmepåvirkning.
At der ikke er et flow igennem køleren ved kold motor er af mindre betydning,.
Da det er de færreste mennesker der fyrer sin motor af i kold tilstand.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#26 Indlæg af Yugo Turbo »

er meget langt fra enig med dig morten. altså langt fra enig i at det kan rede turboen hvis den bliver slukket forkert... FORDI... når en turbomotor bliver slukket for hurtigt efter at ha været bålet af, så vil vandet ganske rigtigt koge af, men det er jo i bund og grund ligegyldigt, eftersom vandkanalen ikke kommer i berøring med akslen eller lejet...

oliekanalen derimod er vigtig. for koger olien så brænder den til en hård masse der "blokerer" lejet i turboen. næste gang man så starter bilen og turboen tvinges rundt ridser de hårde afbrændte olierester lejet på vej ud. og det er det der ødelægger turboens leje.

jeg kører uden vand på min turbo af den simple årsag at den blev for varm. ronni bonde kører også uden vand på. hvis man bare husker at køre kold inden man slukker så sker der ikke noget.

som en kammerat sagde... jo mere der er sluttet til jo mere kan der blive utæt
Brap brap brap...
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#27 Indlæg af Morten VJ »

Yugo Turbo skrev:er meget langt fra enig med dig morten. altså langt fra enig i at det kan rede turboen hvis den bliver slukket forkert... FORDI... når en turbomotor bliver slukket for hurtigt efter at ha været bålet af, så vil vandet ganske rigtigt koge af, men det er jo i bund og grund ligegyldigt, eftersom vandkanalen ikke kommer i berøring med akslen eller lejet...

oliekanalen derimod er vigtig. for koger olien så brænder den til en hård masse der "blokerer" lejet i turboen. næste gang man så starter bilen og turboen tvinges rundt ridser de hårde afbrændte olierester lejet på vej ud. og det er det der ødelægger turboens leje.

jeg kører uden vand på min turbo af den simple årsag at den blev for varm. ronni bonde kører også uden vand på. hvis man bare husker at køre kold inden man slukker så sker der ikke noget.

som en kammerat sagde... jo mere der er sluttet til jo mere kan der blive utæt

Det er jo så sjovt at du er uenig med samptlige bilfabrikker der montere turbo på benzinmotorer.
Både Volvo og Saab gik relativt hurtigt over til vandkølede turboer.
Jeg vil gætte på at det var for at spare penge i garenti forløbet, og ikke for at sætte dem til ved at komplicere systemet yderligere, men det er kun min mening.
Ikke i direkte forbindelse med lejet?
lejet er presset i huset, som er omgivet af vand. olien ligger på lejet.
Vandet koger, og fjerner dermed varme, der kan koge olien der ligger i lejet, men da lejet nu er kølet noget ned, så har olien en chanche for at overleve. og dermed turboen.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#28 Indlæg af Yugo Turbo »

eftersom vandet ikke cirkulerer mere så vil det ikke fjerne ret meget varme. hvorfor bilfabrikkerne har valgt at bruge vandkølingen ved jeg ikke. for slukker du motoren når den er for varm ødelægger du turboen ligegyldigt om der er vandkøling på eller ej.

men måske kan man i ganske få tilfælde kan rede turboen grundet vandet men vil tro det er mindre end få der bliver redet grundet vandet er monteret. for massen af turboen kontra den ganske lille mængde vand der er til at køle turboen ned når vandet ikke cirkulerer længere, så kan jeg ikke tro på at det vand der står i turboen kan køle ret meget
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#29 Indlæg af grydesvamp »

Har heller ingen intentioner om at benytte mig af vandkøling selvom min turbo er udstyret med det.. også simpelt pga min i forvejen blev MEGET varm når den fik smæk med det gamle turbo sæt så mere varme vil kun være en ulempe.. en løsning på problemet ville være ny køler i fx alu samt en lille vandpumpe og en thermostat og så simpelt lade pumpen køre i x antal min efter bilen er slukket ell lade thermostaten slå fra når den er nede på lovlig temp... men som lasse siger: jo flere systemer jo større chance for fejl.. men hvis man nu laver sit kram ordenligt så ser jeg ingen grund til ikke at benytte sig af vand..
Fri bane fuld hane! :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#30 Indlæg af HenrikGM »

For pokker da, nu må i da lige tage jer lidt sammen! :shock:

1: hvis vandet koger af vandkanalen, så er der nogen der har snorket i timen mht tilslutningen! Vandet vil cirkulere naturligt, og skaffe den køling der skal til(forudsat rigtigt monteret!)

2:de afbrændte olierester ridser sgu ikke lejet! De blokerer derimod for olieflowet, så lejet efterfølgende ikke får samme køling, og efter nogen tid er der stort set ingen flow, hvorefter lejet river. Olien river den sguikke, afbrændt eller ej. Det er et hydrodynamiskt leje, så den lever kun fordi der er spillerum. Fjerner du spillerummet dør lejet.

3:Jo mere der er tilsluttet, jo mere bliver utæt??? Arh, mon ikke man så skal holde sig til en std. corolla 1,3?

4: lejet på volvos turboladere(og på mange andre!) er IKKE presset i huset, men kører derimod "wet floating".

5: hovedformålet med vandkølingen er at holde huset koldere end m ren oliekøling. Dette gøres for at forlænge skidtets levetid. Det er IKKE opfundet for at give mekanikere noget mere at se til. En vandkølet turbo der køres tør har termisk et hårdere liv end en der køres vådt, prøv evt at save et vandkølet centerhus over, så bør det være tydeligt for enhver.
Et vandkølet centerhus har næsten ingen køling fra olien, (den stoler på at nogen gider montere vandkølingen!). Her tjener olien alene som smøremiddel, men bliver så ansat til også at køle, trods den ikke har de store muligheder. Anderledes er en ren oliekølet strikket sammen. Se på mål,tolerancer og dimensioner, så skal det gerne være rimeligt tydeligt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar