Side 3 af 3
: 10 dec 2005, 13:33
af Morten VJ
Morten Lunde skrev:Ok.
Ja, så er der lidt at forholde sig til.
Motoren skal bruges til hverdags kørsel, og skal benyttes fuldt ud når lysten melder sig ( alt med måde selvfølgelig ).
Hvis jeg tager svinghjulet fra en B230A går jeg selvfølgelig ud fra at koblingen jeg skal investeres i er det større end den som originalt sidder på en B21ET. Men, hvilken kobling ville være et godt valg, hvad kunne du finde på at investere i og hvor henne?
Du ligger vel ikke inde med nogle 340 ccm dyser fra en Saab 9000 turbo?
Mvh Morten
MHT. kobling, så er det mange alternativer til det gamle plane svinghjul.
entrykfod fra en gl saab 9oo turbo, og et sintermetal narv. Er brugt en del i sverige.
Da jeg ikke selv tror på sintermetals løsningen til daglig brug.
Har jeg valgt en større kobling fra KG trimning, Hullerne i svinghjulet skal flyttes, og der skal drejes lidt ned. Men så garentere de også 440 nm med et standart narv fra en 740 turbo.
Desværre har jeg ikke afprøvet den ennu, men det ser ud til at blive klart inden hjul.
MVH
Morten
: 12 dec 2005, 17:55
af Morten Lunde
For lige at komme tilbage til spørgsmålet med de dyser:
Henrik:
Jeg havde lige byttet rundt på det jeg tænkte og det jeg skrev.
Jeg skal have dyser som skal kunne give op til ca 240 hk, og de er beregnet til den nuværende motor, ikke projektet.
Jeg skulle nok have lavet en anden tråd med det men kom til at skrive det her i stedet.
Mvh Morten
: 12 dec 2005, 20:39
af HenrikGM
Der kan du måske klare dig med de dyser vi snakker om.
: 08 jan 2006, 18:08
af Morten VJ
Morten Lunde skrev:Ok.
Ja, så er der lidt at forholde sig til.
Motoren skal bruges til hverdags kørsel, og skal benyttes fuldt ud når lysten melder sig ( alt med måde selvfølgelig ).
Hvis jeg tager svinghjulet fra en B230A går jeg selvfølgelig ud fra at koblingen jeg skal investeres i er det større end den som originalt sidder på en B21ET. Men, hvilken kobling ville være et godt valg, hvad kunne du finde på at investere i og hvor henne?
Du ligger vel ikke inde med nogle 340 ccm dyser fra en Saab 9000 turbo?
Mvh Morten
Dette er mit valg, og det virker lige pt.
Tryckplatta Spec 228mm. Till motorer med plant svänghjul. Kräver specialbearbeting av svänghjul. För vridmoment upp till 455 Nm med organisk standardlamell. Med sinterlamell klarar den vrid upp till 637 Nm. Lamelltryck ca 1000kpm. Mycket bra koppling som täcker de flesta behov på gata eller rally. TP-618 2695:-
Taget fra KG trimning.
Nm skal tages med et vist forbehold, da der er mange andre faktorer der spiller ind.
Fordelen ved denne kobling er at man kan beholde det plane svinghjul, med en lille bearbejdning.
Og narv størrelsen en mere alm brugt.
Ulempen er at den er rimelig hård, og nok ikke en kobling man ønsker at køre i byen med.
MVH
Morten
: 08 jan 2006, 18:36
af Gæst
en ulempe mere ved så hårdt trådt... kobling, er at man trykker eller trækker meget i krumtappen. ved ikke om det er en svaghed på VOLVO. men visse andre motorer, kan ødelægges af dette! noget man lige skal have med i overvejelserne. MVH søren
: 08 jan 2006, 19:00
af Morten VJ
Anonymous skrev:en ulempe mere ved så hårdt trådt... kobling, er at man trykker eller trækker meget i krumtappen. ved ikke om det er en svaghed på VOLVO. men visse andre motorer, kan ødelægges af dette! noget man lige skal have med i overvejelserne. MVH søren
Provo gæst lqs.
Det er da værd at have med i overvejelserne.Men de volvo motorer jeg har haft fat i har ikke været uden for aksialt spillerum uanset km. med en standart kobling.
Så jeg tror ikke det er det store problem, sålænge man holder foden fra pedalen ved start forsøg.
Men jeg kan da opdatere efter et år og ca 20.000 km.
Umiddelbart vil jeg sige at den ikke er hårde end en slidt Honda kobling.
MVH
Gæst