En flok Volvo spørgsmål ang. effektforøgelse

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#21 Indlæg af Morten VJ »

Morten Lunde skrev:Ok.
Ja, så er der lidt at forholde sig til.
Motoren skal bruges til hverdags kørsel, og skal benyttes fuldt ud når lysten melder sig ( alt med måde selvfølgelig ).
Hvis jeg tager svinghjulet fra en B230A går jeg selvfølgelig ud fra at koblingen jeg skal investeres i er det større end den som originalt sidder på en B21ET. Men, hvilken kobling ville være et godt valg, hvad kunne du finde på at investere i og hvor henne?

Du ligger vel ikke inde med nogle 340 ccm dyser fra en Saab 9000 turbo?

Mvh Morten


MHT. kobling, så er det mange alternativer til det gamle plane svinghjul.

entrykfod fra en gl saab 9oo turbo, og et sintermetal narv. Er brugt en del i sverige.
Da jeg ikke selv tror på sintermetals løsningen til daglig brug.
Har jeg valgt en større kobling fra KG trimning, Hullerne i svinghjulet skal flyttes, og der skal drejes lidt ned. Men så garentere de også 440 nm med et standart narv fra en 740 turbo.

Desværre har jeg ikke afprøvet den ennu, men det ser ud til at blive klart inden hjul.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#22 Indlæg af Morten Lunde »

For lige at komme tilbage til spørgsmålet med de dyser:

Henrik:

Jeg havde lige byttet rundt på det jeg tænkte og det jeg skrev.
Jeg skal have dyser som skal kunne give op til ca 240 hk, og de er beregnet til den nuværende motor, ikke projektet.
Jeg skulle nok have lavet en anden tråd med det men kom til at skrive det her i stedet.

Mvh Morten
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#23 Indlæg af HenrikGM »

Der kan du måske klare dig med de dyser vi snakker om.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#24 Indlæg af Morten VJ »

Morten Lunde skrev:Ok.
Ja, så er der lidt at forholde sig til.
Motoren skal bruges til hverdags kørsel, og skal benyttes fuldt ud når lysten melder sig ( alt med måde selvfølgelig ).
Hvis jeg tager svinghjulet fra en B230A går jeg selvfølgelig ud fra at koblingen jeg skal investeres i er det større end den som originalt sidder på en B21ET. Men, hvilken kobling ville være et godt valg, hvad kunne du finde på at investere i og hvor henne?

Du ligger vel ikke inde med nogle 340 ccm dyser fra en Saab 9000 turbo?

Mvh Morten


Dette er mit valg, og det virker lige pt.

Tryckplatta Spec 228mm. Till motorer med plant svänghjul. Kräver specialbearbeting av svänghjul. För vridmoment upp till 455 Nm med organisk standardlamell. Med sinterlamell klarar den vrid upp till 637 Nm. Lamelltryck ca 1000kpm. Mycket bra koppling som täcker de flesta behov på gata eller rally. TP-618 2695:-

Taget fra KG trimning.

Nm skal tages med et vist forbehold, da der er mange andre faktorer der spiller ind.

Fordelen ved denne kobling er at man kan beholde det plane svinghjul, med en lille bearbejdning.
Og narv størrelsen en mere alm brugt.
Ulempen er at den er rimelig hård, og nok ikke en kobling man ønsker at køre i byen med.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Gæst

#25 Indlæg af Gæst »

en ulempe mere ved så hårdt trådt... kobling, er at man trykker eller trækker meget i krumtappen. ved ikke om det er en svaghed på VOLVO. men visse andre motorer, kan ødelægges af dette! noget man lige skal have med i overvejelserne. MVH søren
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#26 Indlæg af Morten VJ »

Anonymous skrev:en ulempe mere ved så hårdt trådt... kobling, er at man trykker eller trækker meget i krumtappen. ved ikke om det er en svaghed på VOLVO. men visse andre motorer, kan ødelægges af dette! noget man lige skal have med i overvejelserne. MVH søren

Provo gæst lqs.
Det er da værd at have med i overvejelserne.Men de volvo motorer jeg har haft fat i har ikke været uden for aksialt spillerum uanset km. med en standart kobling.
Så jeg tror ikke det er det store problem, sålænge man holder foden fra pedalen ved start forsøg.
Men jeg kan da opdatere efter et år og ca 20.000 km.
Umiddelbart vil jeg sige at den ikke er hårde end en slidt Honda kobling.

MVH

Gæst
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar