Getrag 262/265 og hvad de nu hedder på Volvo 240

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#21 Indlæg af HenrikGM »

nibdk skrev:Papirerne skal bruges som dokumentation på, at du må lægge en nyere turbomotor i en 244 GL.
Motorvalget stopper så ved 220 hk og 275 Nm. Den kan man så selvfølgelig tune videre på, men det er naturligvis ulovligt.


Der er da iøvrigt problemer med momentgrænsen, da de 275nm er overskredet med det samme. Typiskt lægger en helt bone-stock 240T med eftermonteret intercooler imellem 260 og 280Nm......Min egen havde 268Nm for snart mange år siden.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#22 Indlæg af nibdk »

HenrikGM skrev:
nibdk skrev:Papirerne skal bruges som dokumentation på, at du må lægge en nyere turbomotor i en 244 GL.
Motorvalget stopper så ved 220 hk og 275 Nm. Den kan man så selvfølgelig tune videre på, men det er naturligvis ulovligt.


Der er da iøvrigt problemer med momentgrænsen, da de 275nm er overskredet med det samme. Typiskt lægger en helt bone-stock 240T med eftermonteret intercooler imellem 260 og 280Nm......Min egen havde 268Nm for snart mange år siden.


Man når hurtigere momentgrænsen end effektgrænsen på en turbomotor.
Men når man kigger på dine tal, så kan man faktisk lægge en original turbomotor i en Volvo 240 uden at overskride dem. Man overskrider kun de 275 Nm hvis man tuner yderligere, hvilket jo ikke er helt let på en B21ET med mekanisk indsprøjtning.


Niels
Besvar