Turbo på en fiat uno med karburator

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
brunochristensen
Mester Medlem
Indlæg: 528
Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland

#11 Indlæg af brunochristensen »

nej trikket er vist at man sætter tryk over hele kab. sådan at der samme tryk på ydersiden af svømmerhuset som inden i svømmerhuset...

MVH Bruno
Golf 4 GTI
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#12 Indlæg af duckstar »

brunochristensen skrev:nej trikket er vist at man sætter tryk over hele kab. sådan at der samme tryk på ydersiden af svømmerhuset som inden i svømmerhuset...


Lyder som klamphuggeri, og måske derfor den bruger så meget benzin - hvordan styrer man benzinmængden ved tryk i kaburator?... Det ville jeg ihvertfald kun kunne overskue ved tryk på indsprøjtning.. (MS, SMT6 mv)

Det MÅ være bedre at undgå trykladning på kaburator. Enhver tanke om trykladning for mig kræver en god omgang multipoint sprøjt, jeg har engang prøvet trykladning på en singelpoint sprøjtmotor, og det var endda ikke noget jeg vil begive mig ud i igen.
Vh. Anders
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#13 Indlæg af Dagooz »

duckstardeluxe skrev:Det MÅ være bedre at undgå trykladning på kaburator. Enhver tanke om trykladning for mig kræver en god omgang multipoint sprøjt, jeg har engang prøvet trykladning på en singelpoint sprøjtmotor, og det var endda ikke noget jeg vil begive mig ud i igen.


Netop derfor jeg også holder mig fra det. SPi på min er i forvejen ikke noget at råbe hurra for og det mest optimale ville nok også være at bygge det om til MPi. Delene er da også til at få fat i da man burde kunne bruge dysebro etc fra en uno T. men så er der også udgift til en ny styring... Det hænger ikke så godt sammen med SU.
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#14 Indlæg af Yugo Turbo »

ja nu har jeg jo haft gjort lige det der tales om her og den originale karburator skal du male grøn og smide den i havnen... du skal bruge en tryk karburator fra eks en renault 5 gt turbo (det gjorde jeg) samt benzintryksregulatoren derfra... det duede ok, men jeg vil stadig sige som de andre, køb en ægte uno T, det har jeg måttet sande og har derfor købt en.
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
Jkp
Nyt Medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10 jan 2004, 23:34
Geografisk sted: Jydeland

#15 Indlæg af Jkp »

Som sagt vil jeg ikke købe en uno t. Jeg vil have en bil som ligner en morfar bil men som kører stærkt, derfor skal dette laves på min uno 5d. Desuden er det en smule dyrre at have en uno t, især når jeg kun har min su...
Nuværende bil: Citroën Saxo VTS Sport 03´ 115hk / 147nm
Ford Galaxy 2.3i 03´ 150hk / ???nm
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#16 Indlæg af Cos4x4 »

brunochristensen skrev:nej trikket er vist at man sætter tryk over hele kab. sådan at der samme tryk på ydersiden af svømmerhuset som inden i svømmerhuset...

MVH Bruno
Det er da noget pladder det der... Man kan ikke trykke ind i karburator der er beregnet til sug. Hvis der kommer tryk i svømmerhuset vil benzinen for det første vælte ud af alle overløbs og udluftningskanaler. For det andet vil trykket gøre at svømmeren vil blive presset op og dermed lukke helt for benzintilførslen. Man ville heller aldrig kunne føde en turbomotor med en mekanisk benzinpumpe der typisk laver 0,25 bar som ikke engang er et konstant tryk, og nåleventilen i en sugemotorkarburator kan ikke klare højere tryk. Så begynder den at lække og det er igen = benzin ud over hele motoren.
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#17 Indlæg af Cos4x4 »

Anonymous skrev:Efter som jeg kan se på de 2 sidste replys er det ikke umuligt at gøre. Om det er hul i hovedet er vel mig selv der skal afgøre eftersom det er mig der skal køre i den.

Kan skaffe en billigt turbo kit fra en kadett c, og en billig manifold fra en uno turbo. Kender et par mekkere der kan lave det for mig. Så det er ikke dyrre end man selv gør det...
Okay, og hvad med sådan en ting som tændingsavancering? Du får højst sansynligt et problem med tændingsbanken så snart den begynder at lade. Og hvis tænding og blanding ikke er 100% i orden, ender du bare med at brænde hul i stemplerne. Der er også det at sige til det at på en Uno er der altså ikk uanede mængder af plads der hvor turboen skal sidde. Så man kan ikke bare montere tilfældige dele fra andre biler. Det er der simpelthen ikke plads til.

Og hvad med bremser og undervogn? Hvis det lykkedes at lave en ok motor, er det da lidt uforsvarligt at køre rundt med standard bremser og undervogn... Hvis du VIL bygge turbo på den og ikke vil købe en turbo, er det rigtige at købe en hel Uno Turbo, skadet eller uden afgift til dele så man ikke kommet til at mangle noget. Forudsat at man gider bygge den komplet om hvert andet år.......
Mads RR
Medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

#18 Indlæg af Mads RR »

Næææ Jimmy, det er faktisk ikke noget pladder. Metoden med at bygge en kasse om hele karburatoren var en meget brugt metode førhen. Hvis du har tryk om hele karburatoren, har du jo ikke den trykforskel som en normal karburator ikke kan finde ud af. Og det kan også komme til at køre ganske fornuftigt.

MEN!

I disse tider hvor man med lidt fingersnilde, kan bygge en MS boks for omkring 1500 kr, syntes jeg det er lidt gak gak, at ofre så meget energi og tid på at få en karburator til at køre med tryk.

Mads RR


Jimmy Elkjær skrev: Det er da noget pladder det der... Man kan ikke trykke ind i karburator der er beregnet til sug. Hvis der kommer tryk i svømmerhuset vil benzinen for det første vælte ud af alle overløbs og udluftningskanaler. For det andet vil trykket gøre at svømmeren vil blive presset op og dermed lukke helt for benzintilførslen. Man ville heller aldrig kunne føde en turbomotor med en mekanisk benzinpumpe der typisk laver 0,25 bar som ikke engang er et konstant tryk, og nåleventilen i en sugemotorkarburator kan ikke klare højere tryk. Så begynder den at lække og det er igen = benzin ud over hele motoren.
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
westmus

#19 Indlæg af westmus »

Mads RR skrev:Næææ Jimmy, det er faktisk ikke noget pladder. Metoden med at bygge en kasse om hele karburatoren var en meget brugt metode førhen. Hvis du har tryk om hele karburatoren, har du jo ikke den trykforskel som en normal karburator ikke kan finde ud af. Og det kan også komme til at køre ganske fornuftigt.



Enig! Det princip er brugt de sidste 50 år. Bl.a af det amerikanske kompressor-firma Paxton. Som bl.a de berømte Shelby-biler kunne fåes med. De bruger en ganske almindelig karburator.

Kompressoren blæser ind i en aluminiumskasse som sidder uden om karburatoren. Kik på billederne af motorummet på den her Shelby: www.classicdreamcars.com/66SHELBYGT350COMP.html


Jeg var for ikke så længe siden tæt på en Kadett C med turbo og omkring 120Hk. Nu kikkede jeg ikke så grundigt på maskineriet, men det var lavet MEGET simpelt og trykkede i karburatoren.
Det var en min bror havde taget i bytte på sit værksted, den blev solgt videre til Fyn.

Han nåede at skifte toppakningen 2 gange før den blev solgt videre. Men det tog han nu ikke så tungt, tog omkring 3 kvarter og pakningen kostede ikke mange kroner.
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#20 Indlæg af Cos4x4 »

Okay, men så må dem der har lavet det vel også have brugt elektriske pumper. For en benzinpumpe der sidder på en normal karburatorbil, trykker vel typisk med 0,25 bar og hvis man så kører med højere ladetryk end det, kan benzinen komme ikke komme ind....
Besvar