Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:01

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
nej trikket er vist at man sætter tryk over hele kab. sådan at der samme tryk på ydersiden af svømmerhuset som inden i svømmerhuset...

MVH Bruno

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
brunochristensen skrev:
nej trikket er vist at man sætter tryk over hele kab. sådan at der samme tryk på ydersiden af svømmerhuset som inden i svømmerhuset...

Lyder som klamphuggeri, og måske derfor den bruger så meget benzin - hvordan styrer man benzinmængden ved tryk i kaburator?... Det ville jeg ihvertfald kun kunne overskue ved tryk på indsprøjtning.. (MS, SMT6 mv)

Det MÅ være bedre at undgå trykladning på kaburator. Enhver tanke om trykladning for mig kræver en god omgang multipoint sprøjt, jeg har engang prøvet trykladning på en singelpoint sprøjtmotor, og det var endda ikke noget jeg vil begive mig ud i igen.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
duckstardeluxe skrev:
Det MÅ være bedre at undgå trykladning på kaburator. Enhver tanke om trykladning for mig kræver en god omgang multipoint sprøjt, jeg har engang prøvet trykladning på en singelpoint sprøjtmotor, og det var endda ikke noget jeg vil begive mig ud i igen.

Netop derfor jeg også holder mig fra det. SPi på min er i forvejen ikke noget at råbe hurra for og det mest optimale ville nok også være at bygge det om til MPi. Delene er da også til at få fat i da man burde kunne bruge dysebro etc fra en uno T. men så er der også udgift til en ny styring... Det hænger ikke så godt sammen med SU.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
ja nu har jeg jo haft gjort lige det der tales om her og den originale karburator skal du male grøn og smide den i havnen... du skal bruge en tryk karburator fra eks en renault 5 gt turbo (det gjorde jeg) samt benzintryksregulatoren derfra... det duede ok, men jeg vil stadig sige som de andre, køb en ægte uno T, det har jeg måttet sande og har derfor købt en.

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jydeland
Som sagt vil jeg ikke købe en uno t. Jeg vil have en bil som ligner en morfar bil men som kører stærkt, derfor skal dette laves på min uno 5d. Desuden er det en smule dyrre at have en uno t, især når jeg kun har min su...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

brunochristensen skrev:

MVH Bruno
Det er da noget pladder det der... Man kan ikke trykke ind i karburator der er beregnet til sug. Hvis der kommer tryk i svømmerhuset vil benzinen for det første vælte ud af alle overløbs og udluftningskanaler. For det andet vil trykket gøre at svømmeren vil blive presset op og dermed lukke helt for benzintilførslen. Man ville heller aldrig kunne føde en turbomotor med en mekanisk benzinpumpe der typisk laver 0,25 bar som ikke engang er et konstant tryk, og nåleventilen i en sugemotorkarburator kan ikke klare højere tryk. Så begynder den at lække og det er igen = benzin ud over hele motoren.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Anonymous skrev:
Efter som jeg kan se på de 2 sidste replys er det ikke umuligt at gøre. Om det er hul i hovedet er vel mig selv der skal afgøre eftersom det er mig der skal køre i den.

Kan skaffe en billigt turbo kit fra en kadett c, og en billig manifold fra en uno turbo. Kender et par mekkere der kan lave det for mig. Så det er ikke dyrre end man selv gør det...
Okay, og hvad med sådan en ting som tændingsavancering? Du får højst sansynligt et problem med tændingsbanken så snart den begynder at lade. Og hvis tænding og blanding ikke er 100% i orden, ender du bare med at brænde hul i stemplerne. Der er også det at sige til det at på en Uno er der altså ikk uanede mængder af plads der hvor turboen skal sidde. Så man kan ikke bare montere tilfældige dele fra andre biler. Det er der simpelthen ikke plads til.

Og hvad med bremser og undervogn? Hvis det lykkedes at lave en ok motor, er det da lidt uforsvarligt at køre rundt med standard bremser og undervogn... Hvis du VIL bygge turbo på den og ikke vil købe en turbo, er det rigtige at købe en hel Uno Turbo, skadet eller uden afgift til dele så man ikke kommet til at mangle noget. Forudsat at man gider bygge den komplet om hvert andet år.......

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Næææ Jimmy, det er faktisk ikke noget pladder. Metoden med at bygge en kasse om hele karburatoren var en meget brugt metode førhen. Hvis du har tryk om hele karburatoren, har du jo ikke den trykforskel som en normal karburator ikke kan finde ud af. Og det kan også komme til at køre ganske fornuftigt.

MEN!

I disse tider hvor man med lidt fingersnilde, kan bygge en MS boks for omkring 1500 kr, syntes jeg det er lidt gak gak, at ofre så meget energi og tid på at få en karburator til at køre med tryk.

Mads RR

Jimmy Elkjær skrev:
Det er da noget pladder det der... Man kan ikke trykke ind i karburator der er beregnet til sug. Hvis der kommer tryk i svømmerhuset vil benzinen for det første vælte ud af alle overløbs og udluftningskanaler. For det andet vil trykket gøre at svømmeren vil blive presset op og dermed lukke helt for benzintilførslen. Man ville heller aldrig kunne føde en turbomotor med en mekanisk benzinpumpe der typisk laver 0,25 bar som ikke engang er et konstant tryk, og nåleventilen i en sugemotorkarburator kan ikke klare højere tryk. Så begynder den at lække og det er igen = benzin ud over hele motoren.

Titel:
Mads RR skrev:
Næææ Jimmy, det er faktisk ikke noget pladder. Metoden med at bygge en kasse om hele karburatoren var en meget brugt metode førhen. Hvis du har tryk om hele karburatoren, har du jo ikke den trykforskel som en normal karburator ikke kan finde ud af. Og det kan også komme til at køre ganske fornuftigt.

Enig! Det princip er brugt de sidste 50 år. Bl.a af det amerikanske kompressor-firma Paxton. Som bl.a de berømte Shelby-biler kunne fåes med. De bruger en ganske almindelig karburator.

Kompressoren blæser ind i en aluminiumskasse som sidder uden om karburatoren. Kik på billederne af motorummet på den her Shelby: www.classicdreamcars.com/66SHELBYGT350COMP.html

Jeg var for ikke så længe siden tæt på en Kadett C med turbo og omkring 120Hk. Nu kikkede jeg ikke så grundigt på maskineriet, men det var lavet MEGET simpelt og trykkede i karburatoren.
Det var en min bror havde taget i bytte på sit værksted, den blev solgt videre til Fyn.

Han nåede at skifte toppakningen 2 gange før den blev solgt videre. Men det tog han nu ikke så tungt, tog omkring 3 kvarter og pakningen kostede ikke mange kroner.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Okay, men så må dem der har lavet det vel også have brugt elektriske pumper. For en benzinpumpe der sidder på en normal karburatorbil, trykker vel typisk med 0,25 bar og hvis man så kører med højere ladetryk end det, kan benzinen komme ikke komme ind....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time