Side 2 af 2

: 22 aug 2004, 19:06
af Morten VJ
Bogen hedder
engine manegement.
Den er skrevet af Dave Walker.
udgivet af haynes
ISBN 1 85960 835 3

Det er ikke en matematisk udrednings bibel, ben en bog skrevet af en mand der har optimeret utallige biler på rullefelt.
Det med at gå op i spjælddiameter, der er jeg lidt tvivlende.
lufthastigheden har mindre betydning for sprøjt end for karburatorer.
Det tror jeg ikke på, ikke når vi taler om et spjæld pr cyl.
Specielt ikke når vi taler om monopoint, eller spjældhuse med indbygget dyse holder.
Godtnok bliver benzinen fortøvet af dysen, men den skal stadig tilbagelægge den samme distance i manifolden, som ved en karburator montering.

Hvis vi tager en alm 40 mm karburator til en 500 ccm cylinder så snakker vi om en venturi diameter på 37 mm hvis vi har en maks effekt ved 6000 rpm, dvs det største hul er på 37 mm - gasspjæld, og hjælpeventuri.
Hvis vi så fjerner alt skrammlet fra karburatoren, og står tilbage med et hul på 40 mm flytter vi omdrejnings området op til ca 7000 omd/min

Da vi nu har fået et større hul, får vi en meget større ændring i map værdierne i forhold til speeder stilling, dette er ved lave omdrejninger, og næsten lukket gasspjæld.

Henrik foreslår en gearing imellem speeder, og gasspjæld. Se på et speeder træk på en gl SAAB 900 og du vil se at det er meget enkelt at lave.

Men det ændre ikke På problemerne ved lavlast, man kan blive nødtil at spilde mange af sine kolonner af sit ve map for at få den til at køre ordentligt ved lave omdrejninger, og acc tilskudet vil nærmest blive umuligt at justere, hvis man kører med en gasspjælds referance.

Hvis du er interesseret kan jeg godt scanne tabellen, og sende den til dig.

MVH

Morten

: 22 aug 2004, 19:51
af Lars E
Planen med Evt. bruge monopoint spjældhyse er droppet, vil se om jeg kan finde nogle fra en MC med sprøjt, det bliver nok det bedste i mit tilfælde. Og hvis jeg ikke kan så må jeg sku lave et par, har været nede i kælderen og fundet passende rå materialer. (ET kraftigt rust frit rør med en inder dia. på 31mm., og et par MC. karburatore med 32mm. spjælde, de burde kunne slibes til så de passer)
Men noget fra en BMW eller en Moto Guzzi ville jo være guld værd.

Har lige ledt alle min fars bøger om motore igenem uden at kunne finde det, så du må meget gerne sende det. det ville jo være rart have hvis den en dag blev kratig boret op, eller til et andet projekt.

På forhånd tak Lars E

: 22 aug 2004, 20:08
af HenrikGM
Gasspjæld:

Hit en stump passende rør, feks dine 31mm.

Lav en gennemboring(der går igennem centrum, ikke ved siden af, så binder spjældet!) til akslen.

Brug feks en 6mm aksel, bor 8mm huller i akselgennemføringen.

Lav en "lejeholder" med 6mm hul, 8mm udvendig krave, og plads til et passende 6mm kugleleje.

Slib akslen flad hvor spjældpladen skal være.

Spjældpladen er klart det sværeste at lave. Men lidt trylleri kan også fikse dette:
I en drejebænk retter du en stump passende aksel op, og laver de samme gevindhuller som der skal igennem akslen.det skal passe!
Så skærer du akslen en smule skrå, således at når du bolter råemnet til spjældpladen på akselstumpen, så slår pladen ret voldsomt.(5-20grader)

Så drejer du simpelthen den "skæve" plade af på 30,95mm eller so...

Nu har du en spjældplade der ideelt lukker næsten 100% tæt, og samtidigt ikke kan sætte sig fast. Kig lidt nærmere på et proff spjældhus, så ser du at spjældpladen er oval med cylindriske kanter der vinkler en anelse.

Det er altså ikke nemt at _slibe_ sådan een til..... :shock:

: 22 aug 2004, 20:16
af Morten VJ
En lidt nemmere løsning er at slagte eksisterende kaburatorer. og bruge det eksisterende spjæld, og det af huset man har brug for.
Det bliver ikke så flot som et proff hus, men er lige så effektivt.

MVH

Morten

: 22 aug 2004, 20:49
af Lars E
HenrikGM skrev:Gasspjæld:

Hit en stump passende rør, feks dine 31mm.

Lav en gennemboring(der går igennem centrum, ikke ved siden af, så binder spjældet!) til akslen.

Brug feks en 6mm aksel, bor 8mm huller i akselgennemføringen.

Lav en "lejeholder" med 6mm hul, 8mm udvendig krave, og plads til et passende 6mm kugleleje.

Slib akslen flad hvor spjældpladen skal være.:


Det er faktisk meget tæt på min, jeg havde godt nok ikke tænkt på kugle lejer, men det bliver det jo kun bedre af.

Hvad angår spjæld og aksel ville jeg bruge aksel og sjæld fra et par Keihin karburatore fra en gammel Honda Prelude, de er ca.32-33mm.

Hvis jeg ikke har været ude og drikke den weekend hvor det skal laves, tror jeg ikke der bliver noget større problem. (godt med ro og ingen forstyrrende naboer og sådan), men det bliver ikke nent det ved jeg godt.

Vil lave en ad gangen så de får de sammevinkler på kanterne som de skal have.

Det med "bare" at ombygge et par karburatore bliver der næsten lige så meget arbejde ud af. (mont af dyse+lukning af div. huler og så bliver der nogle store "huller" efter der hvor vacuumspjældet har kørt) Så er det næsten nemere med et bart rør.

: 22 aug 2004, 21:07
af Morten VJ
Nemt eller nemt, det kommer helt an på ens maskin park.

Min består af den viktigste først

en meget STOR hammer.
Co2 svejser
vinkelsliber, og boremaskine,
+ div håndværktøj.

Så derfor ombyggede kaburatore for mit vedkommende.
Dyse placeringen, og antal er en helt ny diskusion værdig :lol:

MVH

Morten

: 22 aug 2004, 21:26
af Lars E
Ok, nent er et vidt begræb, men det ser ud til at det er ca. samme basis pakke af værktøj vi begge har,
karburator er i alu, og røret er i stål og det kan jeg da svejse med almindelig CO2 (godt nok ikke rustfri :cry: ) så skal de bare males, men det kunne sku se godt ud hvis blev tig svejst, så kunne de jo poleres der hjemme i garage, det ville ski være blæret. 8)

Dyse plasering og trakte har jeg lært en del om de sidste par uge, i alle de forskelige tråde, så det har jeg rimelig godt styr på.