: 22 aug 2004, 19:06
Bogen hedder
engine manegement.
Den er skrevet af Dave Walker.
udgivet af haynes
ISBN 1 85960 835 3
Det er ikke en matematisk udrednings bibel, ben en bog skrevet af en mand der har optimeret utallige biler på rullefelt.
Det med at gå op i spjælddiameter, der er jeg lidt tvivlende.
lufthastigheden har mindre betydning for sprøjt end for karburatorer.
Det tror jeg ikke på, ikke når vi taler om et spjæld pr cyl.
Specielt ikke når vi taler om monopoint, eller spjældhuse med indbygget dyse holder.
Godtnok bliver benzinen fortøvet af dysen, men den skal stadig tilbagelægge den samme distance i manifolden, som ved en karburator montering.
Hvis vi tager en alm 40 mm karburator til en 500 ccm cylinder så snakker vi om en venturi diameter på 37 mm hvis vi har en maks effekt ved 6000 rpm, dvs det største hul er på 37 mm - gasspjæld, og hjælpeventuri.
Hvis vi så fjerner alt skrammlet fra karburatoren, og står tilbage med et hul på 40 mm flytter vi omdrejnings området op til ca 7000 omd/min
Da vi nu har fået et større hul, får vi en meget større ændring i map værdierne i forhold til speeder stilling, dette er ved lave omdrejninger, og næsten lukket gasspjæld.
Henrik foreslår en gearing imellem speeder, og gasspjæld. Se på et speeder træk på en gl SAAB 900 og du vil se at det er meget enkelt at lave.
Men det ændre ikke På problemerne ved lavlast, man kan blive nødtil at spilde mange af sine kolonner af sit ve map for at få den til at køre ordentligt ved lave omdrejninger, og acc tilskudet vil nærmest blive umuligt at justere, hvis man kører med en gasspjælds referance.
Hvis du er interesseret kan jeg godt scanne tabellen, og sende den til dig.
MVH
Morten
engine manegement.
Den er skrevet af Dave Walker.
udgivet af haynes
ISBN 1 85960 835 3
Det er ikke en matematisk udrednings bibel, ben en bog skrevet af en mand der har optimeret utallige biler på rullefelt.
Det med at gå op i spjælddiameter, der er jeg lidt tvivlende.
lufthastigheden har mindre betydning for sprøjt end for karburatorer.
Det tror jeg ikke på, ikke når vi taler om et spjæld pr cyl.
Specielt ikke når vi taler om monopoint, eller spjældhuse med indbygget dyse holder.
Godtnok bliver benzinen fortøvet af dysen, men den skal stadig tilbagelægge den samme distance i manifolden, som ved en karburator montering.
Hvis vi tager en alm 40 mm karburator til en 500 ccm cylinder så snakker vi om en venturi diameter på 37 mm hvis vi har en maks effekt ved 6000 rpm, dvs det største hul er på 37 mm - gasspjæld, og hjælpeventuri.
Hvis vi så fjerner alt skrammlet fra karburatoren, og står tilbage med et hul på 40 mm flytter vi omdrejnings området op til ca 7000 omd/min
Da vi nu har fået et større hul, får vi en meget større ændring i map værdierne i forhold til speeder stilling, dette er ved lave omdrejninger, og næsten lukket gasspjæld.
Henrik foreslår en gearing imellem speeder, og gasspjæld. Se på et speeder træk på en gl SAAB 900 og du vil se at det er meget enkelt at lave.
Men det ændre ikke På problemerne ved lavlast, man kan blive nødtil at spilde mange af sine kolonner af sit ve map for at få den til at køre ordentligt ved lave omdrejninger, og acc tilskudet vil nærmest blive umuligt at justere, hvis man kører med en gasspjælds referance.
Hvis du er interesseret kan jeg godt scanne tabellen, og sende den til dig.
MVH
Morten