Optimering af tragte i indsugningsmanifold til 306 GTI?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
MP 306 GTI
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13 aug 2004, 17:45

#11 Indlæg af MP 306 GTI »

Spændende citat fra Morten VJ's link (af Kim Thuresson) :

I stället för att bry dig om formeln "Helmholtz resonator" som endå bara gäller sugmotor, eller dess inverkan är minimal. Så ska du bry dig om hur luft vill flöda. luft gillar inte 90graders L-böjar. Därimot kan den gör 120grader om den får svänga åt motsatt håll först. Det är därför man ska sätta trattarna en bit upp i pleniumet.

Det är som en bil som driftar runt en kurva. Han gör inte bara en L sväng utan ställer först upp med en knyck åt fel håll ett "S".
Då går bilen brett som fan och in i kurvan. Samma med luft. Man måste ställa upp den lite för att få den runt kanten på trattarna.

Det svåraste är att trimma luftens S-kurva, altså hur långt upp i pleniumet som trattarna ska sitta. Om du kan så ska du göra så du kan reglera höjden och prova lite olika. men runt 2-4cm brukar vara bra.
Mvh
Martin Pedersen
brian 306 gti
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 aug 2004, 19:02

#12 Indlæg af brian 306 gti »

jeg har pt ferie,men skal lave en manifold lige efter ferien og jeg har lovet en anden at tage nogle billeder af manifolden,vi du have nogle til din næste manifold kan jeg poste nogle til dig,til en anden gang kan du altid fange mig på min mail,jeg har ikke fabrikshemmeligheder,jeg tuner bare biler for sjovt
Brian
MP 306 GTI
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13 aug 2004, 17:45

#13 Indlæg af MP 306 GTI »

Det lyder rigtig godt - thanx Brian!
Mvh
Martin Pedersen
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#14 Indlæg af nmb1022 »

Jeps brian!!! Husk billederne :D
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Besvar