Side 2 af 4
: 08 aug 2004, 11:59
af Yugo Turbo
er der ikke vand i olien eller olie i vandet? hvordan med udstødningen er der farver på? hvis der er hvid farve æder den vandet, blå = olie, Sort = for fed blanding.
i med en kompressionstester og se om der er forskel på hullerne, men det kan da ikke være nyt stof for dig det her tinasmartin...
held og lykke Lars
venlig hilsen Lasse
: 08 aug 2004, 12:34
af HenrikGM
En lowbudget løsning kan være at skrælle et tændrør for indhold, svejse en rørstuds på med en stump slange og en lynkobling. Sætte cyl1 så begge ventiler er lukket, og blokere motorens rotation.
Så kan man sætte lufttryk på cylinderen, og bobler den nu, så er løbet kørt:noget er revnet.
Den slags kogning du beskriver kan forekomme vis du har for lidt flow i vandsystemet.Feks termostat, eller en død pumpe.
Sjældnere kan en motor blive sat til i rustskaller, således at cirkulationen er delvist ødelagt.
: 08 aug 2004, 12:44
af Morten VJ
tinasmartin skrev:skou skrev:jeg har faktisk lidt det samme problem med min RST.... jeg har dig en mistanke om at MIN får for lidt køleluft ind forfra, da jeg har monteret en stor intercooler som fylder ud mellem køler og kofanger...
skou
larses kører med charger cooler så det er i hans tilfælde ikke det der er i vejen......
jeg har 2 mistanker til hans motor, efter den har fået nye stempler i så er det kommet og de nye stempler er vidst en "lille" smulle større end dem der sad i, så jeg ved ikke om det er dem der killer sig op og ned i cylinderen og skaber meget friktions varme.... eller det kunne være blandingen, at den ikke for den rigtige blanding, og faktisk kører for mager og deraf bliver varm......
nogen der kan huske hvor meget spille rum der skal være til et stempel?.....
Kom igen vist nok en lille smule større, og cylinderene er vist nok lidt slidte ? = så det passer sku nok
Når i får styr på jeres spillerum mellem cyl, og stempel, som vist nok er korrekt

, og den stadig bliver for varm. så prøv at undersøge køleren, er den blokeret af skidt, ellers kan der blive tale om en større køler, eller olie køler. Da mere effekt giver en større varme udvikling. Luft temperaturen har en stor indflydelse på køling af motor, og da temperaturen er steget ret kraftigt på det seneste kan dette være årsagen
En for mager blanding, tror jeg ikke kan give disse symptomer, da jeg har kørt med for fed, og for mager blanding uden udsving på motortempen, iflg. mine datalogs.
MVh
Morten
: 08 aug 2004, 14:02
af mh
bilen er FULDSTÆNDIGT standart ud over charger cooleren..... der er hverken skruet i ladetryk eller noget som helst (kun en chipning men den har den hele tiden kørt med)
vand og olie er ikke blandet på nogen måde...
vandpumpen har vi haft snakket om at det var en mulighed men den cirkulere fint... ind til motoren bliver varm så kan man ikke se det fordi vandet koger....
når jeg siger stemplerne er en "LILLE" smulle større så snakker jeg om at oem der sad i var 79,75 og dem der blev puttet i de så har været 79,90 måske.... (kun som eksempel) det er ikke nye stempler men originale rs turbo stempler som er blevet sat i men i en anden original størrelse.... (brugte)...
køleren er ny
der er heller ingen fejl farver på udstødningen
den med tryk på cylinderen var en mulighed vi har da trykdimsen på hylden..... (ikke udboret tændrør man kan købe en rigtigt hos biltema bare husk at tage den lille retur ventil ud før i bruger den)
: 08 aug 2004, 18:37
af Morten VJ
Hvis vi ser bort fra stemplerne, så kan det være en meget lille lækage i kølesysemet, der laver en luftlomme i systemet, og blokere for vandgennem strømningen igennem motoren, lidt ala damplomme i bremsesystemet.
prøv at trykprøve kølersystemet.
MVH
Morten
: 09 aug 2004, 14:40
af Whosa
Jeg køre med 0,7 bar og en Pace intercooler som sidder foran halvdelen af køleren, og har ingen problemer, selv om jeg lukker op for svinet.
Jeg har hørt om det før, du kan jo prøvet at sætte en større blæser på eller som en kammaret gjorde , sætte 2 stk blæser ud foran. Så skal den altså komme ned i temp. ellers er det inde i motoren at fejlen ligger.
: 09 aug 2004, 16:23
af mh
når bilen kører som 112% standart så SKAL den kunne holde tempen. nede så ikke noget med at blæse mere på den så hellere finde den evt. interne fejl

det andet er lidt hovsa løsningen vi vil undgå...
: 09 aug 2004, 16:40
af michael d
evt "rens" kølesystemet ud og prøv at monter en ny termostat
er det en motor der har stået stille længe ?
: 09 aug 2004, 18:58
af skou
for lige at få det på det rene hvad er en "charge cooler" ?
jeg tror altså det er fordi den får for lidt luft i sommervarmen.... hvis man blokkerer luft gennemgangen ind til køleren kan den jo ikke køle... logisk...
hvor stor er den "charge køler" ?
for mit eget vedkommende fylder IC'en HELT ud imellem kofanger og køler, og fylder det hele...
den bliver varm når jeg kører hurtigt (over 130) eller ved langsom kørsel....
blæseren kører næsten konstant...
nok ikke det bedste... VED det jo godt.. men skal osse ha gjort noget ved det..
hvordan finder man ud af om vandet cirkulerer ordentligt ? har en ret ny pumpe på så....
skou
: 11 aug 2004, 22:11
af Minilars
en charger cooler er en vandkølet intercooler den fylder det samme som den orginale i breden men er ca dobbelt så tyk.. den har så sin egen køler der sidder så den ikke tager luften fra den alm. og sin egen el pumpe.. der er også en helt ny thermostat i fra ford der åbner ved 86g.